Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Snacka smart! Tankeläsarens bästa tips

Yasemin Bayramoglu 2 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Vi behöver bli bättre på att kommunicera för att lyckas med affärerna. Foto: Getty Images

Bra kommunikation är grunden till allt – bra relationer så väl hemma som på jobbet och för affärerna. Men vi blir allt sämre på att kommunicera, menar mentalisten Henrik Fexeus, som vill lära oss att lyssna, förstå och förhandla.

Tycker du att du är lite bättre än de flesta på att förstå och läsa av dina medmänniskor? Då är du som i princip alla andra. Har vi något gemensamt så är det att vi i regel tycker att vi är lite bättre än människor i gemen.

Poängen är bara att vi är långt ifrån så bra som vi tror.

I själva verket misstolkar vi andra mycket mer än vi någonsin kan föreställa oss.

Det menar Henrik Fexeus, tankeläsaren och mentalisten, som just kommer ut med sin bok Fingertopps-känsla, där han vill lära oss att bli bättre på att kommunicera.

– Det började med att jag ville presentera ett helhetsgrepp för hur man kan läsa av signaler och berätta om varför man egentligen aldrig behöver kallprata. Men det jag lärde mig under researchen gjorde att jag har förändrat relationen till mina barn – och att jag har gift mig, säger Henrik.

Två av de saker han fann är:

1) den omedvetna delen av vår kommunikation är mycket viktigare än man hittills anat.

2) Vi har aldrig varit så dåliga på att kommunicera som nu.

Kommunikation kräver träning. Men ju mer tid vi lägger på att kolla av facebook-konton och mejlboxar, desto färre blir de riktiga samtal som vi ansikte mot ansikte med andra människor. Det här har gått så långt att läget börjar bli kritiskt. Vi måste helt enkelt börja prioritera vår tid till förmån för de personliga mötena.

Något som kan upplevas som utmanande för många.

– Jobbiga möten tar vi ännu hellre i text, men i text är risken för missuppfattningar stor, säger Henrik och menar att unga ligger extra mycket efter i sin sociala kompetens.

– Många unga har inte fått träning i personliga möten. De tycker att det är obehagligt och klarar knappt ens att prata med varandra i telefon.

Detta i sin tur gör att den empatiska förmågan, som vi tränar när vid de personliga mötena, sjunker snabbt nu. Det är ett samhällsfenomen, menar Henrik.

I det personliga mötet läser vi av så många fler signaler än vi någonsin kan få oss till livs i ett mejl eller ett sms. Vi kan uppfatta viktig information utan att egentligen veta att vi fått den till oss.

Genom det personliga mötet minskar man alltså risken för misstolkningar. Sedan gäller det att förstå hur vi fungerar när vi tar emot information.

– Det händer något, sedan tolkar du vad det var som hände och den tolkningen utlöser i sin tur känslor. Allt det här går jättefort, men det som är viktigt att förstå är att händelser i sig inte utlöser några känslor, utan det är våra tolkningar av händelser som gör det.

Vill man förändra det kan man inte påverka händelserna, utan får fundera på vad det kan finnas för fler anledningar till att någon sa
eller gjorde på ett visst sätt. Förhoppningsvis förstår man då att det kan finnas fler rimliga förklaringar.

– Man måste förstå att man väljer en tolkning, säger Henrik.

Hör man till dem som hellre mejlar än tar det där mötet öga mot öga går man också miste om kroppsspråket. För den som är duktig på att kommunicera är det här något som sker automatiskt hela tiden. För andra handlar det om att medvetandegöra och att träna på det.

– Man märker ganska snabbt om man tappar någon eller om man är på fel spår. Det kan vara att den man pratar med bryter ögonkontakten, en rycker lätt på axlarna eller spänner läpparna. Det bästa då är bara att bekräfta det. Backa. Säg ”du kanske inte håller med mig” eller ”vad tänker du om det?”.

Att bolla över frågan till den andre kan över huvud taget vara ett bra grepp. Särskilt om man sitter i möte med en tänkbar kund.

– Om du frågar ”vad skulle du behöva för att säga ja” kan kunden svara ”det här och det här”. Men frågar man då ”så om jag fixar det, säger du ja då?” kan svaret ändå bli nej. Behovet kan vara något helt annat än det som uttrycks, det finns andra underliggande behov.

Genom att träna på sin kommunikation och lära sig om hur vi fungerar som sociala varelser förbättrar vi inte bara oddsen för bra relationer på jobbet och bättre affärer. Utan också för känslan av lycka generellt. Den är nämligen tätt kopplad till de nära samtalen. Dålig kommunikation leder till motsatsen – att man vantrivs på jobbet, upplever mer stress och kan bli deprimerad.

I sin bok tar Henrik upp något som kommunikationsexperten Robert Bolton lyft fram: 80 procent av dem som misslyckas med sitt jobb gör det för att de inte lyckas skapa bra relationer.

Nu skulle antagligen tidsplaneringen paja ur helt om man skulle boka ett personligt möte med alla och inte avhandla något alls per mejl eller telefon. Men tänk så här: Varje personligt möte är ett tillfälle att träna upp/upprätthålla din förmåga. Och den där träningen med lite extra motstånd tränar förmågorna extra bra – förutsett att man inte bara går in som vore det en boxningsmatch …

Så bygger du bättre relationer

  1. Låt andra prata. Att känna sig lyssnad på bygger förtroende. Låt din samtalspartner prata till punkt. Pausa ett par sekunder innan du säger något. Kanske har den andre mer att säga.
  2. Lyft fram andras styrkor. Att prata väl om andra stärker dig på sikt.
  3. Tänk på tonfallet. Nedåtgående tonfall i slutet av en mening signalerar auktoritet, lugn och trygghet.
  4. Var tydlig. Om du vill att en kollega ska göra något specifikt, var specifik själv. Prata inte om ”någon borde”. Säg vad du vill och menar.
  5. Säg vad du känner. Handlar också om tydlighet. Linda inte in känslor i annat som ”är det inte lite högt?”. Säg som det är i stället: ”jag tycker det här är för högt”. Speciellt viktigt är det att prata om hur man upplevt saker när man hamnar i konflikt. Innan man börjar reda ut vad som sagts.
  6. Bekräfta andras känslor. Också speciellt viktigt i konfliktlägen. Genom att bekräfta andras känslor skapar du trygghet och lägger grunden för ett bättre samtal.
  7. Koppla på vardagsempatin. Om någon svarar som du inte förväntat, bli inte sur direkt utan fundera över vad som kan ligga bakom. Ta reda på fakta. När man försöker vara empatisk utan att ha tillräcklig information är risken för feltolkningar extra hög.
  8. Dubbelkolla. Utgå inte från att du alltid förstår rätt. Försäkra dig om att det är så.
  9. Riktigt arg? Vänta! Vid ilska rusar adrenalinet. Och det sitter i under 20 minuter. Inse att ni då inte kan ha ett produktivt samtal.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så här boostar du företagets kassaflöde - utan lån!

Behöver ditt företag bättre likviditet, men du vill undvika lån? Här är strategin som allt fler småföretagare använder för att säkra likviditeten.

toborrow_logo
Toborrow 12 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
Factoring

Foto: toborrow-maj

Att ha en stabil likviditet är avgörande för alla företag, men i dagens ekonomiska klimat är det en utmaning som många småföretagare kämpar med. Långa betalningstider från kunder, stigande kostnader och oförutsedda utgifter kan snabbt skapa stress kring kassaflödet.

För att hantera dessa utmaningar krävs smarta lösningar som inte bara löser tillfälliga problem utan också bidrar till långsiktig ekonomisk stabilitet. Låt oss berätta om en smart lösning många företagare missar – factoring!

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring. Hur bra villkor kan ditt företag få – värt att testa här va? 

Utmaningen med långa betalningstider

En av de största utmaningarna för småföretagare är långa betalningstider. Kunder kan ta upp till 30, 60 eller till och med 90 dagar på sig att betala sina fakturor, vilket binder upp kapital som företaget behöver för att täcka löpande kostnader som löner, hyra och inköp. Denna väntan kan skapa stora likviditetsproblem, särskilt för företag som har små marginaler.

Factoring – en lösning för snabbare kassaflöde

För företag som vill undvika att ta nya lån kan factoring vara en effektiv lösning. Genom att sälja eller belåna sina fakturor får företaget tillgång till kapital direkt, vilket gör det möjligt att hantera löpande kostnader och planera framåt utan att behöva vänta på kundernas betalningar.

Factoring kan göras på två olika sätt:

Fakturaköp

Ditt företag säljer sina fakturor till en factoringpartner och får en stor del av fakturans värde utbetalt direkt.

Fakturabelåning

Ditt företag använder sina fakturor som säkerhet för att få en kredit hos en factoringpartner.

Båda alternativen ger snabbare kassaflöde och hjälper ditt företag att hantera likviditetsutmaningar utan att öka skuldsättningen.

Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Fler fördelar med factoring

Till skillnad från traditionella lån innebär factoring ingen ny skuld i balansräkningen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som redan har hög skuldsättning eller som vill behålla en stark kreditvärdighet. Genom att använda factoring kan företag frigöra kapital från befintliga tillgångar, vilket ger större ekonomisk flexibilitet och möjligheter att investera i tillväxt.

Andra fördelar med factoring kan vara:

  • Minskad administrativ belastning: Factoringpartnern hanterar ofta påminnelser och inkasso.
  • Bättre kassaflödesprognoser: Du vet exakt när pengarna kommer in.
  • Starkare förhandlingsposition mot leverantörer: Med snabbare tillgång till kapital kan du förhandla bättre inköpsvillkor.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt).

Är factoring rätt för ditt företag?

Factoring passar särskilt bra för företag som:

  • Har kunder med långa betalningstider
  • Vill stärka sin likviditet utan att ta nya lån
  • Behöver snabb tillgång till kapital för att täcka löpande kostnader eller investera i tillväxt
  • Har ett växande fakturaflöde och vill behålla kontrollen över ekonomi

Toborrow hjälper dig hitta rätt factoringpartner

På Toborrow kan du enkelt jämföra olika factoringlösningar och hitta det alternativ som passar bäst för ditt företag. Toborrow står på din sida – inte bara för att hjälpa dig få de bästa villkoren, utan också för att fungera som ett bollplank kring vilken finansieringsform som faktiskt är rätt för dig. I vissa fall kanske factoring är bättre än ett traditionellt företagslån eller leasing.

Tips! Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.