Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Tjäna pengar på Tiktok – så här gör du i 5 steg

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 8 oktober, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Tja¨na pengar pa° TikTok

Foto: Tja¨na pengar pa° TikTok

Går det att tjäna pengar på TikTok? Är plattformen relevant för dig som vill sälja och få kunder digitalt? Hur gör jag för att lyckas? Allt det och mycket mer går vi igenom i den här guiden, som hjälper dig att bygga varumärke och tjäna pengar på TikTok.

Tips! Innan du läser vidare, rekommenderar vi detta YouTube-klipp med de bästa tipsen för att få följare på TikTok och Instagram

En av dem som lyckats tjäna pengar på TikTok är Addison Rae Easterling, som senaste året drog in hela 5 miljoner dollar. Precis som på Instagram är det ofta personer snarare än varumärken och företag som är de stora stjärnorna. Men det behöver inte hindra dig som driver ett mindre företag.

  • Dels kan du skapa ett konto med dig som utgångspunkt, där du utgår från ditt företag och era produkter och visioner. Gör det personligt!
  • Dels kan du få människor att vilja följa dig och din livsstil, och därigenom få människor att gilla det du gillar

Läs mer: Här är de 5 hetaste, nya sociala medierna

Går det att tjäna pengar på TikTok?

Många har förlorat intäktskällor under Corona och letar efter nya sätt att tjäna pengar. Sociala medier är en kanal många tittar på, och många smarta (och små) företag har ökat intäkterna genom att framförallt bygga varumärke på Instagram, Facebook och YouTube. Så var kommer TikTok in i den här ekvationen?

TikTok växer snabbast av sociala medier

För det första är TikTok det snabbaste växande sociala mediet, och profiler som Addison Rae Easterling har visat att det går att tjäna pengar på TikTok. Det finns också TikTok-kalkyler som visar hur mycket du potentiellt kan tjäna. Frågan är snarare HUR du tjänar pengar på TikTok, och vad satsningen skulle kosta?

Här kan du se en YouTube-video om 6 smarta sätt att tjäna pengar på TikTok

Innan du kan tjäna pengar på TikTok, gå igenom dessa tre steg

Självklart kommer du inte tjäna pengar på TikTok från dag 1, och det gäller förstås de flesta satsningar. Vänta därför med samtalet till marknadschefen på Nike och gå först igenom följande tre steg för att göra dig redo för att lyckas på TikTok.

Steg 1: Bygg ditt varumärke på TikTok

Detta är ingen kärnfysik. Var tydlig med vem du är, varför du gör det du gör och vem som kommer att älska din produkt eller tjänst (målgrupp). När du har svarat på dessa frågor skapar du videos i enlighet med dina svar. Försök inte vara alla till lags. Ställ dig frågor som:

  • Ska mina videos vara roliga, peppiga eller allvarliga?
  • Hur vill jag att tittarna ska se mig? Som en auktoritet eller en inspirationskälla?
  • Hur ofta ska jag skapa videos?

Steg 2: Skapa innehåll som folk verkligen vill se

Du är ditt innehåll. Producerar du dåligt eller irrelevant innehåll, kommer du att misslyckas. TikTok och andra sociala kanaler är ingen lek, de som lyckas lägger enormt mycket tid. Allt innehåll du skapar behöver kännas fräscht, nytt, unikt och såklart intressant. För många influencers på TikTok innebär det att posta flera inlägg per dag.

Vilka typer av inlägg fungerar på TikTok?

Sajten influencermarketinghub.com har publicerat en lista på 21 typer av inlägg som ger engagerade tittare.

  • Social Media Challenges
  • Videos Based on Trending Hashtags
  • Dance Videos
  • Song Imitations
  • Dialogue Reenactments 
  • Cute Animal Videos
  • Making Art
  • Answer Questions by Posing as Song Cover Photo
  • Satisfying/Calming Videos
  • Fruit Cutting
  • Voiceovers
  • Life in Quarantine
  • Science Experiments
  • Makeover Videos
  • Tutorials
  • Workout Videos
  • Food/Cooking Videos
  • Freeze-Frame Videos
  • Videos of Your Daily Life
  • Live Videos

Ursäkta engelskan. Tänker du att inläggstyperna inte fungerar för dig och ditt företag? Vi förstår dig. Men med lite kreativitet kan du tweaka dem för att skapa innehåll som både engagerar tittarna, och som känns rätt utifrån ditt varumärke.

Tips! Se hela listan med inläggstyper och exempel på influencermarketinghub.com

Steg 3: Få följare

Om du ska tjäna pengar på TikTok behöver du förstås ha följare. I princip lyckas du med det genom att genomföra steg 1 och 2 på ett optimalt sätt. Addison Rae Easterling har över 50 miljoner följare. Är du redo att ta upp kampen?

För att verkligen tjäna pengar på TikTok, behöver du (troligen) ha minst 10 000 följare, men gärna uppemot miljonen. Det bästa sättet att få följare är att förstå vad din målmarknad vill se och ladda upp kvalitetsinnehåll till dem flera gånger om dagen.

Kom ihåg: Vilka du har i din målgrupp avgör hur snabbt du kan tjäna pengar på TikTok. Vissa målgrupper är mer intressanta än andra för annonsörer.

Läs också:Så här når du ut på TikTok och Snapchat

5 sätt att tjäna pengar på TikTok

Okej, nu har du fått stegen för att skaffa följare på TikTok. Nu är det dags att tjäna pengar. Och som alltid när vi pratar om pengar, skickar vi med dig vårt huvudbudskap. Om du lyckas tjäna pengar, använd dem till att göra världen bättre. Deal?

Steg 1: Influencer marketing

Du har hört begreppet innan, och det fungerar på samma sätt i alla sociala plattformar. Företag anlitar influencers för att i sina videos marknadsföra företagets produkter/tjänster/varumärke i hopp om att generera försäljning.

Och om du undrar hur videos på TikTok kan se ut, här finns ett YouTube-klipp som visar vad som sägs vara Addison Rae Easterlings mest populära TikTok.-videos.

Steg 2: Sponsrade inlägg

Detta kan fungera på två olika sätt.

  1. Antingen kan du visa sponsrade inlägg på ditt konto, eller...
  2. ...så kan du (om du är influencer) skapa innehåll för ett företags konto. Det innebär i praktiken att du "tar med dina följare" till företagets konto.

Steg 3: Skapa egna varumärken och promota dem du har

För de flesta som vill lyckas i sociala medier, och kanske framförallt för dem som vill tjäna pengar på TikTok, är detta det mest relevanta sättet. För låt oss vara ärliga, det är få som lyckas få miljoner följare. Men om du har ett eget varumärke kan du nå ut med det till en nischad skara följare, Alternativt kan du skaffa en viss typ av följare först och sedan skapa varumärken och produkter som de vill ha.

Kom ihåg! Om du vill nå människor över 50 år kommer du att få en tuff resa på TikTok (i alla fall just nu), Kolla först upp om din målgrupp finns på TikTok, eller åtminstone är på väg dit!

Steg 4: Använd ditt varumärke för att bygga en annan karriär

Precis som steg 3 är detta en fullt rimlig väg att gå även om du inte har miljoner följare. Använd ditt varumärke (som du skapat genom TikTok) för att starta en annan karriär, kanske som föreläsare eller som webbkurs-producent.

Många mediakanaler och företag är beredda att satsa hårt på att nå unga målgrupper. Om du har TikTok-följare, kan du ta med dem till andra kanaler där du "enklare kan få intäkter".

Steg 5: Bli TikTok-konsult – de enklaste sättet att tjäna pengar på TikTok

Och det enklaste sättet av dem alla att tjäna pengar på TikTok – bli TikTok-konsult.

"Alla" vill synas på TikTok nuförtiden – nästan ingen vet hur man gör. Skapa dig riktigt djup kunskap och paketera den på ett sätt som gör dig till expert. Försök få media att skriva om dig och prata om TikTok i olika mediala sammanhang.

När du har blivit "expert", kommer företag att vilja konsultera dig för att bygga deras TikTok-strategi. Du kan också för föreläsningsmöjligheter och snabbt synas i media. Vi lovar dig – detta är det klart enklaste sättet att tjäna pengar på TikTok!

Och du – tänk efter innan du gör din satsning på TikTok. Debatten om censur, integritet och säkerhet för barnen finns där. Ta med dig största etik-tänket innan du sätter igång.

Läs också:Hitta kunder i sociala medier – så här gör du



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.