Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Undvik följande misstag om du vill lyckas med Social Selling

20 mars, 2015 3 minuters läsning
Om vi vill ha bra effekt av Social Selling så krävs det en del arbete och framför allt planering. En sak som förvånar mig är att när det kommer till att integrera sociala medier i säljprocessen så möter jag ofta företag som vill ta den snabba vägen. Det fick mig att tänka på en händelse när jag som ny i rollen som säljare beger mig ut på ett möte tillsammans med min chef utan att förberett mig på rätt sätt. Jag tyckte att mötet hade gått kalas och följande händer.

- Vilket bra möte, det här är klart, inga konstigheter! Om vi inte gör affär nu så gör vi aldrig affär.

Ungefär så var min reaktion efter mötet. Jag var så fruktansvärt säker på att det var klart så det går inte att vara mer säker på sin sak. Det var det första mötet jag gjorde med denna arbetsgivare och jag var ny i säljrollen. Chefen hade följt med för att förmodligen se om jag gjort några framsteg. Dagen efter ringer enligt överenskommelse kunden och det till min chef. Efter samtalet kommer chefen fram och berättar att vi fått affären men det är bara en liten sak som behöver justeras. Inga problem säger jag. När drar vi igång?

Idag kan jag skratta åt det men grejen var den att kunden ville arbeta med min arbetsgivare men inte med mig. Just då var det som ett slag i ansiktet men när jag tittar i backspegeln kan jag förstå varför.

Jag skulle kunna sammanfatta det med denna mening, ”Det räcker inte att vi vet vart vi ska, vi måste även ha kartan för att ta oss dit”. Jag var helt enkelt inte tillräckligt förbered och jag lärde mig en läxa för livet.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, om ni väl bestämmer er för att nyttja olika sociala medieplattformar i er försäljning så kommer det krävas förberedelser och helt enkelt en hel del arbete för att få det att funka. Jag brukar säga att räkna med 6 – 12 månader innan ni börjar se effekt.

Undvik följande misstag om du vill lyckas med Social Selling.
  • Du går direkt på det taktiska innan det finns en strategisk plan. Detta är ett stort problem. Att hoppa direkt på det taktiska är som att köra bil till Sundsvall utan att veta vart Sundsvall ligger.
  • Du sprider information som saknar relevans eller är för fokuserad på dig själv.  Planering och research är viktigt. Du behöver veta vilken typ av information dina potentiella kunder finner relevant och värdefull. Det innebär att du helt enkelt behöver veta en hel del om dem. Det kan även vara bra att känna till den potentiella kundens bransch och de utmaningar som branschen står inför. 
  • Du mäter och följer upp fel saker. Det spelar inte någon roll hur många kontakter du har på LinkedIn eller hur många som följer dig på Twitter. Det som spelar roll är kvalitén på dina kontakter.  
  • Du tränar för lite.  Att nyttja sociala medier i sin försäljning innebär att säljare måste lära sig ett nytt arbetssätt som kräver ny kunskap.
  • Du säljer istället för att påvisa din kunskap och expertis. Att hela tiden sprida säljbudskap är förödande. Fokusera på att bygga långsiktiga relationer och dela din kunskap med dina kunder och potentiella kunder
  • Du ignorerar vikten av att träffa människor i det verkliga livet. Inom B2B är det fortfarande viktigt att träffa människor för att göra affärer. Du kan inte enbart spendera dina dagar med att göra inlägg på LinkedIn eller Twitter. Se till att boka möten och träffa människor.
Att använda sociala kanaler för att bygga ditt varumärke och dela ditt budskap tar tid och kräver tålamod, men jag försäkrar att det verkligen är värt ansträngningen!

Lycka till med affärerna!

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.