e-handel Amazon.se

Amazon till Sverige – så förbereder du ditt företag

Gustaf Oscarson

Publicerades: 5 augusti, 2020
Foto av: Getty Images

Efter många år av spekulationer verkar den amerikanska e-handelsjätten nu vara redo att lansera i Sverige. Så här kan du förbereda ditt företag och göra det mer Amazon-anpassat.

Amazon bekräftar via ett pressmeddelande att de kommer att lansera en svensk sajt.

“Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu”, säger Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon.

I skrivande stund blir den som går in på den svenska adressen fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt.

Vilka möjligheter ger Amazon ditt företag?

Lanseringen i Sverige kan ge ditt företag nya möjligheter att nå fler kunder, både i Sverige och i övriga världen. För precis som på andra marknader väntas ditt företag ha möjlighet att sälja era produkter via Amazons svenska sajt.

Det är alltså hög tid för ditt företag att utforma en strategi för Amazon. Kom ihåg att Amazon både kan vara en konkurrent till ditt företag och en plattform där ni kan sälja mer. Därför behöver ni fundera på hur ni ska anpassa ert sortiment för att också kunna sälja via Amazon och hur prissättningen ska se ut.

Minskade marginaler om vi säljer på Amazon?

Visst får ditt företag möjligheter att nå en betydligt större kundbas via Amazon, men det kan också innebära försämrade marginaler. Redan prispressade branscher som elektronik, hushållsartiklar och sportartiklar kan få det extra tufft. Om ditt företag inte har nischprodukter kan du räkna med att de finns på Amazon, men till ett lägre pris och med ett större utbud.

Blir Amazons leveranstid en framgångsfaktor även i Sverige?

På många marknader där Amazon finns har den snabba leveranstiden varit avgörande för att få kundernas förtroende. Rimligen kommer Amazon även i Sverige att erbjuda möjligheten till garanterad leverans inom två dagar. Detta måste ditt företag ta hänsyn till om ni vill konkurrera på lika villkor.

Vilka konkurrensfördelar har svenska e-handlare jämfört med Amazon?

Det pratas mycket om Amazons fördelar gentemot andra e-handelsplattformar, men mindre om vilka svagheter som Amazon har. En sådan svaghet som diskuteras i medierna är att Amazon är informativ snarare än snygg, och därmed kan vara mindre lockande för kunder som uppskattar design och kommunikativ finess. Exempel på detta kan vara modehandeln.

Hur ska mitt företag förhålla sig till svenska Amazon?

  1. Skapa en strategi, vare sig den handlar om att vara med på svenska Amazon eller inte.
  2. Bestäm vad ni eventuellt vill sälja via Amazon och vad ni vill behålla endast i er egen webbshop. En relevant strategi kan vara att behålla nischprodukter (som ingen annan har) med hög marginal i egen shop, och sälja mer generiska produkter via Amazon.
  3. Fokuserar er egen webbshop på det Amazon till viss del saker, till exempel snygg design och en annorlunda och innovativ kundupplevelse. Det kommer att bli svårt att konkurrera på pris och leveranstid.