Knäck Amazonkoden (och bli rik?) – sälj på Amazon

Josefin Wallin

Publicerades: 15 september, 2022
Foto av: Peter Cederling

Amazon öppnar mängder av möjligheter för dig som företagare? Eller är det ett hot mot vår svenska marknad? Allt om Amazon – från sälj till succé.

Anna Nordlander och Margareta Boström är båda retailexperter och just nu aktuella med boken Amazonkoden. Där beskriver de hur du som företagare kan hämta inspiration från ett av världens mest framgångsrika företag – Amazon. Dessutom visar de hur just du blir en vinnare på framtidens marknadsplats. Amazon är ju också ett företag som intagit den svenska marknaden – och det är här vi vill göra succé (förstås!).

Sälj på Amazon – experternas bästa tips

  • Amazon är en produktfokuserad marknadsplats, allt börjar egentligen med att satsa på rätt produkter med bra kvalitet och tydliga produktfördelar.
  • Ni måste på ett enkelt sätt kunna visa för kunderna varför de ska köpa just er produkt i ett hav av andra liknande produkter.
  • Se till att investera i riktigt bra bilder och glöm inte bort annonseringen.
  • Recensioner är otroligt viktiga på här, vilket leder till att ni måste se till att skapa en fantastisk kundupplevelse i varje steg.
  • Det går inte längre att bara kasta upp produkter på Amazon och ”se vad som säljer” utan det krävs ett ordentligt jobb för att få produkterna att sälja.
  • Men, när man gör ett ordentligt jobb har man en möjlighet att skala här som är svårslagen.
  • För att knäcka Amazonkoden på ett bredare plan, tror vi att man som företagare måste diversifiera sin verksamhet, hitta sina system för att jobba innovativt och alltid utgå från kunden. 

Läs också: Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

5 nivåer till succé på Amazon

1. Se möjligheterna i Amazon

Det bästa med Amazon är att all infrastruktur finns på plats. Att man som företagare kan fokusera på att skapa riktigt bra produkter och värde för sina kunder medan man kan överlåta till Amazon att hantera t ex själva sidans funktionalitet, betalningar, frakt till slutkund. Och självklart att kunderna redan är där. Det är dessutom en väldigt bra kanal för att enklare ta sig ut internationellt, säger Anna Nordlander.

2. Häng på! En uppåtgående trend i Sverige

– Amazon har alltid ett långsiktigt perspektiv och har redan förbättrat sitt erbjudande till svenska kunder markant sedan starten. Vi ser redan att Amazon lockar miljoner besök varje månad och tror på en fortsatt uppåtgående trend. 

3. Kopiera Amazons pelare

– Amazon har ju ett grundtänk som vilar på en handfull pelare. Dessa pelare är möjliga att kopiera utifrån varje företags enskilda förutsättningar. Kopierar man dessa på ett anpassat sätt, så har man en tydligt utstakad väg för tillväxt. Det är ingen rocket science, men det kräver medvetenhet, principfasthet och uthållighet. Att inspireras av Amazon –  att ta till sig deras metodiska arbetssätt och ”knäcka” hur de jobbar ger enligt oss företag på sin tillväxtresa en trygghet och kan ersätta att enbart driva sin business med pannben.

4. Lär känna vår svenska marknad

– Mycket av Amazons tillväxtresa kan inspirera svenska bolag, men vår marknad skiljer sig ändå åt från andra marknader, så Amazon behöver tolkas ur en svensk tradition, berättar Anna Nordlander.

Nu när Amazon har gjort intåg på den Svenska marknaden är det samtidigt många olika aspekter som påverkas. Dessa behöver man känna till för att kunna utnyttja sina egna möjligheter här. Så här säger Anna och Margareta om vad som nu kommer ske på vår svenska marknad.

– Ribban kommer att höjas. Företag som idag främst konkurrerar med utbud, pris och snabb frakt kommer att få det tuffare. De svenska marknadsplatserna har inte lyckats koppla ett grepp om den svenska marknaden, men med Amazon kommer det att bli en helt annan sak. Konsumenterna kommer att förändra sitt beteende och förvänta sig att kunna hitta fler saker på samma plats.

5. En ny säljkanal öppnar sig – fånga den

När ett bolag av denna storleken kliver in på en marknad är det naturligt att många ser det som ett hot. Marknaden påverkas förstås när en jätte kliver in, med alla de resurser som en sådan bär med sig. Men hur ska e-handlare tänka när giganten klivit in på den svenska marknaden?

– Vi ser Amazon som en inspirationskälla, oavsett om man vill sälja där eller inte. För e-handlare gäller såklart att man måste vässa sitt erbjudande ytterligare och verkligen bevisa sitt värde för kunderna. Men, Amazon är en säljkanal bland många. Det behöver inte vara allt eller inget utan ett av många medel att nå fler kunder. 

Vi frågar experterna mer om Amazon, sälj och e-handel

Sälj på Amazon – eller inte?

Så? Alla vi som säljer någonting digitalt. Ska vi skrota vår egen e-handel? Fortsätta som vanligt? Vad är egentligen de bästa tipsen om man vill sälja på här, eller ska man det överhuvudtaget?

– Vill man komma igång snabbt och nå dels många kunder och dels en internationell kundkrets, då är Amazon nästan oslagbart. Däremot behöver det kanske inte vara den enda kanalen, men det är en kanal där det går snabbt att komma igång med relativt låg risk. Eftersom att all infrastruktur redan finns på plats, är det ett väldigt billigt sätt att testa sina produkter online. 

Är Amazon framtiden?

– Amazon är nutiden, vi befinner oss i den amazonska eran. Vad framtiden håller, återstår att se. Men, företag som inspireras av Amazon kommer vara bättre rustade för vad framtiden än håller. Något som fascinerat oss med Amazon är deras diversifierade affärsmodell. Man har många ben att stå på och har vävt en affärsmässig väv som är både elastisk och hållbar. Vi tror att det är ett bygge för framtiden. Det vi vet är att framtiden är oviss, och få företag kommer vara ”spot on” i all evighet. Ska du överleva långsiktigt i framtiden så måste du framtidssäkra din business typ så som Amazon gjort.

Hur menar ni att det är en ”digital marknadsplats som kommer förändra alla traditionella branscher till oigenkännlighet?

– Amazon har en tendens att förändra beteenden – vi har länge pratat om att sätta kunden i fokus men nu när Amazon är här blir det verkligen på riktigt. Allt kommer att behöva ha ett riktigt kundfokus, där allt från investeringsbeslut till nya produkter och tjänster kommer att måsta utgå från kunden. Det perspektivet är helt annorlunda mot hur de allra flesta företag och investerare värderar sin verksamhet idag, där ökad omsättning ofta används som det ultimata måttet på framgång, menar Margareta Boström.