Black Friday och Black Week 2022 – Driva egets samlade supertips!

Josefin Wallin

Uppdaterades: 1 november, 2022
Publicerades: 4 november, 2022

I slutet av november går handelns absoluta höjdpunkt av stapeln. Vi pratar ju såklart om Black Friday och Black Week 2022. Här har vi samlat våra bästa tips för att hjälpa dig och din business att lyckas!

Tre steg till succé

Missa inte detta gyllene tillfälle att nå rekordnivåer i din försäljning med en kampanj inför Black Friday! Med de här tre stegen skapar du en lyckad kampanj som får kunderna att handla av just dig.

  1. Planera en försäljningsstrategi: Välj ut ett erbjudande att locka med i din kampanj inför Black Friday. Som småföretagare kan det vara svårt att konkurrera med de stora kedjornas vinstmarginaler. Du kan istället välja en eller flera smarta strategier för utvalda produkter.Planera din marknadsföringsstrategi
  2. Ha koll på din marknadsföring: Hur lockar du till köp? Bygg upp förväntan och bjud in dina kunder att delta. Att bygga upp förväntan innebär däremot att du bör vara ute i god tid.
  3. Organisera din försäljning: Planera för försäljningsrekord! Att den produkt du erbjuder i kampanjen tar slut i lager eller att din sajt kraschar får bara inte hända. Var redo för mycket trafik och att det är enkelt att handla.

Vill du ha mer tips om dessa tre steg? Tre steg till försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

1 000-tals företag slåss om kundernas uppmärksamhet under Black Friday och Black Week. Hur ska ditt företag sticka ut? Vad kan du härma?

Apples Black Friday-kampanj via e-post

Sajten SmartrMail berättar om Apples Black Friday-kampanj som verkligen blev en succé. Istället för att bara skicka ut e-posterbjudanden under Black Friday, byggde Apple upp en spänning under flera veckor.

Apple började med ett mail som en ”teaser” flera veckor innan Black Friday. Mailet antydde att något riktigt häftigt var på gång och skapade en snackis. När Black Friday närmade sig, skickade man ut ett andra e-postmeddelande som berättade om det exakta erbjudandet (detta gjordes en vecka i förväg).

Genom att först skapa en teaser och sedan berätta om erbjudandet i förväg, kunde Apple fånga en större del av konsumenternas budget (och skapa känslan ”det här vill jag vänta på!”). Du kan enkelt använda samma strategi när du skapar din Black Friday-kampanj.

Vill du hitta fler exempel på smarta Black Friday-kampanjer? Då rekommenderar vi denna artikel: Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

Så spar ditt företag stora pengar

Black Friday står för dörren och som konsument är du kanske shoppingsugen. Men har du tänkt på att också ditt företag kan spara stora pengar genom att handla just denna dag?

Varor som är billigare att köpa som företagare?

  • Digitala abonnemang och applikationer: vi har sett rabatter på uppemot 90 % på exempelvis tjänster för seo-analys.
  • Webbkurser: Om du ändå vill utbilda dig och medarbetarna genom webbkurser, passa på att handla kurserna under Black Friday.
  • Kontorsprylar: Om ni ändå ska handla till kontoret, gör det på Bölack Friday. Ni kan i många fall spara 20-30 procent på inköpspriset.
  • Förbrukningsvaror: I alla företag finns det varor som köps in löpande, allt i från toalettpapper till papper. Passa på at köpa det billigare och du – köp in så att det räcker till nästa år!

Vill du läsa om 4 tips för att spara ännu mer pengar under Black Friday? Läs: 4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

Maxa försäljningen!

Såklart vill du ju maximera försäljningen, eller hur? Tänk också inte bara Black Friday 2022! Cyber Monday är Black Fridays lillasyster, men fortfarande ett fantastiskt tillfälle när du vill maxa försäljningen ordentligt! Nu har också hela veckan förvandlats till Black Week. Vi sammanfattar de bästa tipsen för hur du förbereder din business.

  • Sökoptimera: Dina kunder börjar tidigt söka på Cyber Monday och Black Friday. Det innebär att du behöver optimera din webb, genom att exempelvis skapa landningssidor med dessa sökord och ta fram relevant innehåll.
  • Kan du använda tidigare data, exempelvis från Black Friday? Utskick till e-postadresser som du lyckats samla in? Kontaktuppgifter till befintliga kunder? All typ av data kan hjälpa dig att hitta redan intresserade kunder, istället för att enbart jaga nya.
  • Många kunder använder prisjämförelsesajter som Pricerunner. Kan du koppla din e-handel till några av dessa? De listar ofta produkterna med den billigaste först, är ofta gratis – och kan hjälpa dig att driva relevant trafik.
  • Marknadsför dig! Ta fram marknadsföringsmaterial och planera dina kampanjer i tid. Dels för att kunderna, som redan nämnts, tidigt börjar kika och intressera sig, och dels för att du ska kunna ha en välplanerad och strategisk marknadsföring. Slarvigt och ogenomtänkt marknadsföringsmaterial hjälper dig inte att maximera försäljningen under Cyber Monday.
    Läs också: Tre steg till försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday
  • Glöm inte att sätta en budget. Kanske låter det trist? Men att sätta en budget är klokt. För Cyber Monday ska generera vinst till dig – och då finns det en gräns för vad du själv kan spendera. Dessutom går priserna för att annonsera digitalt ofta upp under dessa dagar. Det beror på att utrymmet styrs av tillgång och efterfrågan – och det är många företag som slåss om kunderna vid dessa tillfällen.

Vill du läsa mer om hur du vinner kundens köp dessa dagar? Eller hur du tar fram ett vasst erbjudande. Läs gärna vår artikel i ämnet: Cyber Monday – så här maxar du din digitala försäljning