Black Friday och Black Week 2023 – Driva egets samlade supertips!

Josefin Wallin

Uppdaterades: 17 november, 2023
Publicerades: 4 november, 2022

På fredag går handelns absoluta höjdpunkt av stapeln. Vi pratar ju såklart om Black Week och Black Friday 2023. Här har vi samlat våra bästa tips för att hjälpa dig och din business att lyckas!

Tre steg till succé

Missa inte detta gyllene tillfälle att nå rekordnivåer i din försäljning med en kampanj inför Black Friday – som i år infaller den 24 november! Med de här tre stegen skapar du en lyckad kampanj som får kunderna att handla av just dig:

  1. Planera din försäljningsstrategi: Välj ut ett erbjudande att locka med i din kampanj inför Black Friday. Som småföretagare kan det vara svårt att konkurrera med de stora kedjornas vinstmarginaler. Du kan istället välja en eller flera utvalda produkter.
  2. Håll koll på din marknadsföring: Hur lockar du till köp? Bygg upp förväntan och bjud in dina kunder att delta. Att bygga upp förväntan innebär däremot att du bör vara ute i god tid – gärna direkt på fredag och fortsätt hela veckan till Black Friday.
  3. Organisera din försäljning: Planera för försäljningsrekord! Att produkten som du erbjuder i kampanjen tar slut i lager eller att din sajt kraschar får bara inte hända. Var redo för mycket trafik och att det är enkelt att handla.

Vill du ha mer tips om dessa tre steg? Tre steg till försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

1 000-tals företag slåss om kundernas uppmärksamhet under Black Friday och Black Week. Hur ska ditt företag sticka ut? Vad kan du härma?

Apple har haft smarta Black Friday-kampanjer som verkligen blivit succé. Istället för att bara skicka ut e-posterbjudanden under Black Friday, byggde Apple upp en spänning under flera veckor.

Apple började med ett mail som en ”teaser” flera veckor innan Black Friday. Mailet antydde att något riktigt häftigt var på gång och skapade en snackis. När Black Friday närmade sig, skickade man ut ett andra e-postmeddelande som berättade om det exakta erbjudandet (detta gjordes en vecka i förväg).

Genom att först skapa en teaser och sedan berätta om erbjudandet i förväg, kunde Apple fånga en större del av konsumenternas budget (och skapa känslan ”det här vill jag vänta på!”). Du kan enkelt använda samma strategi när du skapar din Black Friday-kampanj.

Vill du hitta fler exempel på smarta Black Friday-kampanjer? Då rekommenderar vi denna artikel: Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

Så sparar ditt företag stora pengar

Har du tänkt på att ditt företag också kan spara stora pengar genom att handla just denna dag?

Här är varor som kan vara billigare att köpa som företagare

  • Digitala tjänster och abonnemang: Vi har sett rabatter på upp mot 90 procent på exempelvis tjänster för SEO-analys.
  • Webbkurser: Om du ändå vill utbilda dig och medarbetarna genom kurser – passa på att boka under Black Friday.
  • Kontorsprylar: Om ni ändå ska handla till kontoret, gör det på Black Friday. Ni kan i många fall spara 20-30 procent på inköpspriset.
  • Förbrukningsvaror: I alla företag finns det varor som köps in löpande, allt från toalettpapper till vanligt A4-papper. Köp in billigt och så att det räcker till nästa år!

Vill du läsa om 4 tips för att spara ännu mer pengar under Black Friday? Läs: 4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

Efter Black Friday kommer Cyber Monday

Vi hinner knappt avsluta Black Week och Black Friday förrän – Cyber Monday! I år den 27 november. Och du vill ju såklart maximera försäljningen, eller hur? Vi sammanfattar bästa tipsen för hur du förbereder din business:

  • Sökoptimera: Dina kunder börjar tidigt söka på Cyber Monday och Black Friday. Det innebär att du behöver optimera din webb, genom att exempelvis skapa landningssidor med dessa sökord och ta fram relevant innehåll.
  • Använd prisjämförelsesajter som Pricerunner. Kan du koppla din e-handel till någon av dessa jämförelsesajter? De listar ofta produkterna med den billigaste först, är ofta gratis – och kan hjälpa dig att driva relevant trafik.
  • Marknadsför dig! Ta fram marknadsföringsmaterial och planera dina kampanjer i tid. Slarvigt och ogenomtänkt marknadsföringsmaterial hjälper dig inte.
  • Sätt en budget. För att Cyber Monday ska generera vinst till dig finns det en gräns för vad du själv kan spendera i digitala annonser. Priserna går ofta upp under dessa dagar. Det beror på att utrymmet styrs av tillgång och efterfrågan – och det är många företag som slåss om kunderna.

Vill du läsa mer om hur du vinner kundens köp dessa dagar? Eller hur du tar fram ett vasst erbjudande. Läs gärna vår artikel i ämnet: Cyber Monday – så här maxar du din digitala försäljning