Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Så påverkas företagarens privatekonomi av Corona

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 september, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Företagarens privatekonomi och överleva corona

Foto: Företagarens privatekonomi och överleva corona

Det är inte bara ditt företag som påverkas ekonomiskt av corona. Även företagarens privatekonomi får ta konsekvenserna. Här går vi igenom de vanligaste frågorna och de viktigaste stegen du kan ta för att skydda din privatekonomi under och efter corona.

De vanligaste frågorna vi får om företagarens privatekonomi under corona är följande

  • Kan jag få amorteringsfritt på mina privata lån, exempelvis bolånet?
  • Vad händer om jag blir sjuk som företagare?
  • Hur fungerar det om jag ska vabba under corona?
  • Vilka stöd finns för mig som driver enskild firma?
  • Vilka stöd finns för mig som driver aktiebolag?

Kan jag få amorteringsfritt på mina privata lån, exempelvis bolånet?

Företagarens privatekonomi kan drabbas hårt av corona. Möjligheten till en amorteringsfri period för det privata bolånet är ett viktigt sätt att klara en tuff period.

För att få en amorteringsfri period på ditt privata bolån, behöver du visa för din bank att din inkomst har eller kommer att påverkas av corona. Detta gäller både nya och befintliga bolånetagare.

Din bank bedömer om du kan få amorteringsfrihet. Som det verkar just nu, kan du få amorteringsfrihet för ditt bolån som längst till augusti 2021. Det kan göra enorm skillnad för hur länge du kan "hålla ut". Så vår rekommendation – kolla upp detta!

Vad händer om jag blir sjuk som företagare?

Det har kommit en rad åtgärder från regeringen som påverkar hur du ska agera om du blir sjuk.

Läkarintyg behöver ej under 21 första dagarna

Just nu behöver du inte lämna in läkarintyg under de första 21 dagarna om du blir sjuk. Är du sjuk i fler än 21 dagar behöver du lämna in läkarintyg när du ansöker om sjukpenning. Tänk på detta om någon av dina anställda blir sjuka.

Karensavdraget slopas

Regeringen meddelade nyligen att det slopade karensavdraget förlängs. Den som är sjuk kommer att få ersättning från Försäkringskassan från första dagen fram till årsskiftet. 

Utöver att det slopade karensavdraget förlängs kommer arbetsgivare kompenseras för delen av sjuklönekostnaden som överstiger det normala, meddelar regeringen. Det blir även möjligt att få en tillfällig föräldrapenning om skolor behöver stänga.

Läs mer: Så fungerar det slopade karensavdraget

Hur fungerar det om jag ska vabba under corona?

Om ditt barn bli sjuk kan du som vanligt ansöka om ersättning från Försäkringskassan för att vara hemma och ”vabba”.

Läs också:Vabba, vobba eller jobba – vad är bäst?

Regeringen har föreslagit att flera åtgärder med anledning av covid-19 förlängs till och med den 31 december 2020. Ett av dem är ersättning för vab vid skolstängning på grund av covid-19.

Läs mer: Här kan du läsa mer och hitta uppdaterad information hos Försäkringskassan

Utöver företagarens privatekonomi, vilka stöd finns för enskild firma under corona?

Här går vi igenom regeringens stödåtgärder för enskilda firmor och förklarar hur du och din enskilda firma kan använda dem.

Läs mer: Alla åtgärder för enskilda firmor under coronakrisen

Omställningsstödet för företag som drabbats hårt av Corona förlängs över maj, juni och juli. Så här kommer omställningsstödet att fungera och då kan ditt företag ansöka.

Läs mer: Omställningsstödet efter Corona förlängs – detta gäller maj, juni och juli

Vilka stöd finns för mig som driver aktiebolag under corona?

Vi går igenom regeringens tio stödåtgärder för aktiebolag och förklarar hur ditt företag kan använda dem och vilka villkor som krävs.

Läs mer: Alla stödåtgärder för aktiebolag i Coronakrisen – här är hela listan

Både enskilda firmor och aktiebolag kan ansöka om omställningsstöd. Omställningsstödet har nu förlängts över maj, juni och juli. Så här fungerar omställningsstödet för aktiebolag och då kan ditt företag ansöka.

Läs mer:Omställningsstödet efter Corona – detta gäller

Här samlar vi allt du behöver veta om korttidsarbete (korttidspermittering), hur ditt företag ansöker, vilka företag det gäller och hur pengarna betalas ut.

Läs mer: Allt om korttidsarbete (korttidspermittering) – så fungerar det

Trygga företagarens privatekonomi – en gång för alla

Passa på att bygga upp en starkt företagarekonomi, så att du står starkt rustad nästa gång det blir kris eller lågkonjunktur.

Tillsammans med Swedbanks Sarah Lindholm, som har hjälpt massor av företag med dessa frågor, går vi bland annat igenom följande i ett riktigt vasst avsnitt av podden Business Hacks:

– Vilka försäkringar du och ditt företag borde ha.
– Hur du minskar den ekonomiska risken.
– Fördelar och nackdelar med AB och enskild firma.
– Hur du får ordning på pensionen.
– Vilka juridiska dokument varje företagare borde upprätta.
– Hur du får en riktigt bra relation med banken och mycket mer.

Detta är ett avsnitt för dig som vill bygga en trygg och smart ekonomisk struktur, både för dig, din familj och ditt företag.

Lyssna på avsnittet direkt här nedanför eller ladda ned avsnittet via din favoritplattform här.

Ladda ned avsnittet på Spotify här
Ladda ned avsnittet på Apple Podcast här
Ladda ned avsnittet på Acast här



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.