Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Superguide: Hitta finansiering till ditt företag – alla möjligheter på ett ställe

Josefin Wallin 16 mars, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning
Superguide: Hitta finansiering till ditt företag – alla möjligheter på ett ställe

Så här hittar du finansiering till ditt företag 2023. Här finner du alla olika alternativ på hur du kan hitta kapital. Allt från banker, lån och checkkredit till fakturalöp, riskkapital och crowdfunding. Riktigt värdefulla tips när du letar finansiering till ditt företag helt enkelt

Varför finansiering?

  • Finansiering för uppstart av er verksamhet
  • Finansieringen möjliggör tillväxt
  • Finansiering, kapitalanskaffning, krävs ofta när du vill investera

Banklån

Den egna banken är ett vanligt första steg när man söker finansiering – även om det faktiskt finns många fler att välja på. Vilka tänker vi ledsaga dig igenom i den här artikeln. Hos din bank kan du exempelvis söka om ett företagslån för ett förvärv eller en investering.

Man kan också diskutera en rörelsekredit som kan användas för att förbättra företagets likviditet när det blir långt mellan leverans och betalning. Ska du investera? Då kan man istället prata om en investeringskredit. Då kommer du och banken överens om såväl ränta som avbetalning. Räntan beräknas på återstående del av krediten och minskar därmed i takt med att summan avbetalas. Inteckningslån och reverslån är också benämningar på investeringskrediter.

  • Investeringskredit
  • Rörelsekredit
  • Kontokredit

Checkkredit

Checkkredit kan du få av din bank – kallas också för rörelsekredit. Det innebär att det finns en kreditpost på ditt företagskonto. När du överstiger dina egna medel och utnyttjad krediten, betalar du en ränta för detta. Du betalar också en slant per år för att ha möjligheten att kunna utnyttja krediten. Det här är en finansiering som passar bra när man exempelvis går länge mellan inköp av en vara som sedan ska säljas vidare och faktureras.

Uppstartslån

Är du ny företagare? Då kan du få nyttja uppstartslån. Det här lånet kan utnyttjas upp till 250 000 kronor med fast ränta och begränsad säkerhet. Lånet riktas till företagare som är nya, har ett mindre kapitalbehov och har varit i kontakt med NyföretagarCentrum. Detta ges via Marginalen Bank.

Källa: Verksamt

Almilån

Almis företagslån vänder sig till bolag med upp till 250 anställda – oavsett bransch. Med andra ord väldigt brett. Här kan de kliva in som en extra finansiär när du exempelvis vill utveckla, växa eller investera. Lånen kan även användas för att finansera ett framtida företagsköp. Det viktigaste är att lånet bidrar till att företaget får möjligheten att utvecklas och växa.

Almi har också microlån

Almi har fler olika lån och ett av dessa kallas för microlån. Detta vänder sig primärt till nyare företag och då de som inte har ett allt för stort kapitalbehov. Stämmer du in på dessa premisser? Då kan det vara ett alternativ för dig.

Almi investerar – Almi invest

Almi kan även gå med och investera via Almi Invest. De går då in med riskkapital och är en möjlighet en hel del företag valt att använda sig av. Om inte annat kan det vara en intressant möjlighet att undersöka om du tror detta kan passa dig.

Intresserad av att läsa mer om Almilån?  Vilka olika typer av Almilån finns – och vad är villkoren?

Utlysning hos Tillväxtverket

Att söka finansiering hos Tillväxtverket är ett alternativ. Här kan man ta del av någon, eller några, av deras olika utlysningar. För att få en finansiering här krävs att ni genomgår några obligatoriska steg, både inför och efter finansieringen. Här hittar du Tillväxtverkets olika utlysningar. Här kan du segmentera fram olika möjliga finansieringar för dig beroende på segment såsom geografi och bransch.

Läs också:8 tips för att söka bidrag till företaget – så får du pengarna

Några exempel på utlysningar hos Tillväxtverket 2023

  • Vi tror att Sveriges innovationssystem kan bli bättre genom samarbete. Kan ert projekt jobba för att få ihop olika nivåer i systemet och samtidigt jobba tillsammans med andra i olika delar av landet? Den här finansieringen ska gå till projekt som har en tydlig koppling till ett eller flera smarta specialiseringsområden som är aktuella i de geografier som är representerade (stänger 16 mars, 2023)
  • Automationscheckar: Är ni ett litet eller medelstort tillverkande företag som vill utveckla tillverkning mot högre grad av automatisering eller robotisering? Då kan ni söka ekonomiskt stöd i form av automationscheckar för att ta in extern kompetens för att få hjälp att utveckla ert arbete (stänger oktober 2023).
  • Regionalt investeringsstöd kan delfinansiera investeringar i delar av landet. Stödet kan ges för investeringar i materiella och immateriella tillgångar (31 december 2026).

Källa: Tillväxtverket

Regionala företagsstöd

Regionalt företagsstöd är ett stöd som kan ges primärt till företag som anses vara små eller medelstora. Företaget ska också sträcka sig utöver den egna regionen. Du kan använda stödet till att investera i exempelvis maskiner eller konsulttjänster. Här kan du också få möjligt stöd om det är så att du vill satsa på produktutveckling.

Här kan du läsa mer om regionala företagsstöd: Regionala företagsstöd – har du rätt till pengar?

Stöd och bidrag från Vinnova

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Deras uppdrag är att bygga upp Sveriges innovationsförmåga – och därmed också bidra till en hållbar utveckling. Är du intresserad på att söka en finansieringsmöjlighet – men vill veta mer? På deras hemsida får du all information du behöver om hur du söker finansiering, vilka regler som gäller och hur du fyller i en ansökan.

Exempel på några finansieringsmöjligheter hos Vinnova 2023

  • Smart Built Environment - Innovationsidén. Sök finansiering för att utveckla idéer som kan leda till innovationer, eller testa tidigare utvecklade idéer inför implementering och/eller uppskalning i daglig verksamhet. Du kan söka maximalt 500 000 kronor för projekt som kan som längst vara 1 år (stänger 24 mars 2023).
  • Innovativa Impact Startups 2023: I det här erbjudandet vill vi stödja bolag som inte bara jobbar med hållbarhet på ett ansvarsfullt sätt utan där hela affärsidén är att bidra till att lösa en global samhällsutmaning. Är ni ett nystartat innovativt aktiebolag vars affärserbjudande syftar till att skapa mätbara positiva effekter på någon av de globala samhällsutmaningarna? Är er affärsmodell även skalbar, kan erbjudandet Innovativa Impact Startups vara något för er (maj 2023).
  • Utvecklingsprojekt i inkubatorer 2022 till 2024: Det här erbjudandet riktar sig till inkubatorer som har de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och ett jämställdhetsperspektiv som en tydlig drivkraft för attraktion och urval vid sin företagsutveckling. Vi finansierar utvecklingsprojekt som stärker och utvecklar det svenska inkubatorsystemet. Exempel på tidigare projekt som blivit finansierade är STEP, Ignite, The Yes Way. Inom det här erbjudandet är det möjligt att söka två gånger per år, slutet av september samt slutet av mars från 2022 till 2024.

Källa: Vinnova

Här kan du läsa mer om aktuella finansieringsmöjligheter hos Vinnova för 2023

Hitta finansiering till en StartUp?

Vill du få tips på hur du kan få in finansiering till din StartUp? Kolla då in det här avsnittet från StartUp-resan! Där berättar Stina från SmakShare hur hon har gjort för att få in kapital till företaget.

Läs också: Så hittar du finansiering, riskkapital och lån till ditt företag

Dessa finansieringarna finns också

Crowdfunding

Den här typen av finansiering innebär att du vänder dig till ett stort antal investerare, ofta allmänheten, för att samla in pengar till ett specifikt syfte eller projekt. Oftast så sker mötena mellan investeraren och företagaren via sociala medier eller andra plattformar. Det kan vara bra att vara inställd på att crowdfunding kan ta mycket av din tid och energi. Detta då du kan behöva ta fram grymt presentationsmaterial, sköta kontakten med investerarna och finslipa din affärsmodell. På svenska kallas denna typ av finansiering för folkfinansiering, gräsrotsfinansiering och massfinansiering.

Affärsänglar

Ett alternativ för finansiering är en affärsängel. En affärsängel är en person med egen erfarenhet av att starta och driva företag som går in och hjälper dig som är i startgroparna – med finansiering, tid och engagemang. Via din affärsängel kan du även få goda råd och ett gott nätverk. Det kan vara bra att ha en eller flera affärsänglar i början av företagets utveckling. Personen vill såklart få god avkastning för sin investering – och är därför villig att lägga ner både engagemang och tid.

Peer-to-peer (P2P)

Finansiering av den här typen innebär vanligtvis ett utbyte eller delning av tillgångar, information eller data. Oftast så träffas parterna via olika typer av företagsgrupper. Tanken är att olika låneförmedlare ska matcha ihop en låntagare med en långivare – utan att blanda in en bank.

Leasing

Varför hitta finansiering om du kan leasa? I vissa fall så kan att leasa vara ett utmärkt finansieringsalternativ. Det är vanligt att leasa exempelvis en företagsbil, istället för att köpa den. Leasing kan också fungera på så sätt att banken köper in någonting som du sedan hyr via dem. Det är väldigt vanligt att saker såsom maskiner och olika former av produktionsutrustning leasas.

Fakturaköp och fakturabelåning

Om du använder fakturabelåning så får du kredit av din bank med fordringen som säkerhet. Det blir därmed inte riktigt samma sak som fakturaköp. Här säljer du din faktura till någon form av bank. Därmed är det de som tar fordringen och du får betalt direkt. Vilket är ett snabbt sätt när man vill förvandla en fordring till faktiska medel. Båda är däremot ett sätt att kortsiktigt hitta en finansiering när man ligger ute med en fordring.

Avdrag du kan göra – både privat och i företaget

Avdrag du kan göra privat

  • Allmänna avdrag. Det innebär bland annat avdrag för eget pensionssparande
  • ROT/RUT: Nytt för 2023 är att tvätt av textilier etc räknas till rut-avdraget. Du kan även göra avdrag för att installera grön teknik i hemmet. Det är inte kopplat till ROT – men fungerar liknande.
  • Du kan göra avdrag för resor du gör i tjänsten. 2022 beslutade riksdagen att man skulle lyfta in en skattereduktion för detta. Den trädde i kraft i år men är inte aktuell att ta hänsyn till förrän i deklarationen 2024.
  • Cyklar du till jobbet? Nice! Då kan du dra av några hundralappar för detta.
  • Du kan dra av för en privat mobil du använder i tjänsten (men måste fortfarande stå för abonnemanget själv).
  • Jobbar du i stan? Då kan du göra avdrag för trängselskatten. Det kan faktiskt bli ganska stora belopp. Här gäller det resor till och från jobbet – men också resor gjorda i tjänsten. Åker du kollektivt? Då kan du dra av den del som överstiger 11 000 kronor på resor till och från jobb.
  • Nytt från 2022 är att skattereduktionen för gåvor fördubblades (från dagens 6 000 kronor upp till 12 000)
  • Ränteavdraget. Mycket av privatekonomin läggs på att betala olika räntor. Här kan det vara väldigt bra att veta att man kan kvitta delar av sin räntekostnad mot sin inbetalda skatt.

Avdrag du kan göra i företaget

  • Driver du enskild firma? Då kan du få dra av kostnader året innan och året under företagsstarten. Det kan exempelvis vara för inköp av förbrukningsinventarier.
  • Arbetar du hemma? Då kan du få dra av viss kostnad. Detta beroende på vilken företagsform som du har valt.
  • Aktiebolag? Alla kostnader som verkligen är nödvändiga för driften av företaget ska också var avdragsgilla.
  • Aktiebolag och investerar? Då är det bra att veta att om du exempelvis köper en maskin så blir hela beloppet inte avdragsgillt. Det delas då upp och fördelas ut på fler år – vilket kallas för en avskrivning.

Viktigt att veta är att de olika avdragen kan ändras eller kompletteras löpande. De absolut senaste uppdateringarna hittas därmed enklast på Skatteverkets hemsida.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.