<![CDATA[]]>

5 tips – haka på begagnattrenden

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 7 oktober, 2014

Andrahandsmarknaden är stekhet. Vi fyndar på loppisar, köper och säljer på nätet, samlar på vintage, delar bilar i bilpoolar och gör om våra gamla möbler istället för att köpa nya. Så här hakar du på begagnattrenden.

Begagnat är inne. Bara på Blocket såldes andrahandsvaror för 313 miljarder kronor år 2012, en ökning med 33 procent från året innan.

Delvis går det hand i hand med vårt ökade miljötänk, försäljningen av ekovaror ökade med 30 procent under första halvåret 2014. Men det finns fler anledningar, menar trendexperten Christina Cheng.
– Tekniken har möjliggjort lättare kontakt mellan köpare och säljare. Vi ser också baksidan av en jättestark shoppingboom som vi har haft i flera år, vilket gör att vi har många grejer att göra oss av med för att kunna klämma in nya saker. Det finns även något jag kallar en Antikrundan-effekt, loppisar har blivit trendigt och vi har lärt oss att handla second hand. Bloggare har gjort vintage hett och vi gillar möjligheten att äga något unikt, säger hon.

Begagnattrenden är här för att stanna menar Christina. Det blir också mindre intressant att äga, istället går vi mot att bli meddistributörer.
– Man äger eller hyr en pryl medan man behöver den och skickar den sedan vidare. Där finns det jättemycket att göra som företagare. Det finns många nya affärsmodeller som bygger på att företag äger produkter och kunder betalar för en användning. Hela bilpoolsidén till exempel, säger hon.

Det finns fler sätt att knyta ihop sitt affärstänk genom att jobba med produkternas andrahandsvärde. Christina nämner som exempel Mattföretaget Adesso.
– De tog tillbaka sina gamla mattor när de var utslitna och gjorde nya mattor av dem. Det skapar ett cirkulärt tänk kring produkterna.

Dessutom kan etablerade företag bli utmanade av mindre och mer inriktade.
– Från att Blocket har ägt hela begagnatmarknaden uppstår det nu subsajter som är mer nischade, menar Christina.

Att återanvända istället för att köpa nytt är affärsidén bakom Ida Linds företag Bofinken som gör nytt av gamla möbler och tyger.
– Jag kombinerar två saker jag tycker är väldigt roligt. Att gå på loppisar och hitta fina saker, och att sen få vara kreativ och ge dem en nutida design, säger Ida.

Har man en möbel man tycker är ful kan Ida även hjälpa till att ge den ett roligare utseende. En byrå kan få nya knoppar, ny färg eller tapet på fronten.
– Det är roligt att det blir ganska stor förändring. Man måste inte köpa nya saker, man kan göra om de man har. De äldre möblerna har ofta en längre livslängd och ett bättre hantverk om man jämför med de moderna som man får skruva ihop själv, säger Ida.

Ida tror också att det finns en längtan efter att visa sin personlighet.
– Om någon har en byrå hemma och får den omgjord så blir den unik. Det är ingen annan som har den. Den har inte massproducerats, säger hon.

Att fler och fler har fått upp ögonen för att handla second hand märker Ida tydligt på loppisarna.
– Det är svårare att göra fynd. Jag tror att folk blir mer och mer medvetna om miljön och att man inte behöver konsumera så mycket nytt. Ett miljötänk som går att ta tillvara på flera olika sätt. Det är bara fantasin som sätter stopp, säger hon.

Här är fem tips som hjälper dig att haka på trenden:

1. Se över din affärsmodell.
Kan du som säljer varor, till exempel kläder eller verktyg, hyra ut några av dem i stället för att sälja dem? Idag går det till exempel att hyra märkesväskor via nätet, och många kunder väljer att använda bilpooler istället för att köpa bil.

2. Fundera över din produkts livslängd.
Kan du ta tillbaka den och sälja den begagnad, och på så sätt kunna ta betalt för den två gånger? Så har bland annat klädmärket Filippa K gjort.

3. Gör nytt av gammalt.
Kan du låta dina kunder lämna in sina uttjänta produkter och göra nya varor av dem? Inspireras av mattföretaget Adesso, som gjorde nya mattor av sina kunders utnötta.

4. Tänk som en bilhandlare.
Kan du köpa in dina kunders begagnade varor inom din nisch och sälja dem som ett komplement till att köpa nytt från dig – på samma sätt som möjligheten att köpa en begagnad bil hos samma firma som en ny? Det kan handla om allt: från datorer och mobiltelefoner till böcker, möbler och barnkläder.

5. Hjälp dina kunder återvinna.
Låt dina kunder lämna in sina utnötta prylar inom ditt område, sälj det du kan och återvinn resten. På så sätt får du en liten extra inkomst och mycket goodwill, samt gör en bra sak för miljön. Men tänk på att det inte får ta för mycket av tid. Exempelvis Hennes & Mauritz jobbar på detta sätt.

Läs också: 29 heta trender att haka på!

Uppdaterad 2015-07-16