Fredrik och Sofia Skeppstedt utvecklade föräldrarnas tebutik till en hel kedja.

Så startade de en egen kedja

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 25 mars, 2019
Publicerades: 18 december, 2018

Sofia och Fredrik Skeppstedt tog över föräldrarnas
anrika tebutik och har utvecklat den till en kedja av konceptbutiker. Här berättar de hur de behåller företagets själ, samtidigt som de vågar tänka nytt.

Syskonen Sofia, Fredrik och Olle Skeppstedt växte upp i en entreprenöriell miljö. När Sofia var ett år tog föräldrarna över en tebutik som funnits i Lund sedan 1932. Efter studier och några år på marknadsavdelningen på ett skivbolag ville hon ta en mer aktiv roll i familjeföretaget.

LÄS OCKSÅ: Skapa din egen kedja med franchise

– Jag och min man hade bott i Stockholm under några år, och vi hade fått vårt första barn, berättar Sofia Skeppstedt Wilén. Det var läge för nya val i livet, och mamma Jannike
 ville så smått börja dra sig tillbaka från rollen som aktiv och närvarande butikschef. Jag visste ju hur det var att driva eget, och var sugen på att testa att driva familjeföretaget vidare. Vi flyttade på prov ner till Lund så att jag skulle kunna jobba i butiken och lära mig mer om verksamheten. Nu har det redan gått tretton år!, säger hon.

Etablerade sig i Stockholm

För elva år sedan blev en butikslokal ledig på Lidingö, i närheten av brorsan Fredriks bostad. Nu ville också han gå in mer aktivt i företaget och försöka etablera Tehuset Java i Stockholmsområdet. Ett par år senare öppnade de ytterligare en butik i närheten av Odenplan. Då började även Fredriks fru Åsa arbeta i företaget. Fem år senare, 2013, slog man upp dörrarna till den fjärde Java-butiken, på Humlegårdsgatan. Vips hade man skapat en hel kedja!

Trots tider av ekonomiska kriser och stora svårigheter för detaljhandeln i stort har verksamheten vuxit och utvecklats. Butikskedjans unika och genuina historia kombinerat med att det under de senaste åren blivit väldigt trendigt med konceptbutiker tror Sofia är viktiga nycklar till framgången. Liksom att syskonen kunnat driva familjeföretaget på varsitt håll – för att inte tära på syskonrelationerna.

– Vi känner varandra utan och innan, och kan lita på varandra till hundra procent. Att ta gemensamma beslut i de stora frågorna, men inte lägga oss i varandras vardagsdetaljer har varit viktigt för att kunna göra detta tillsammans, tänker hon.

Tar olika roller

De kompletterar varandra väl. Medan Sofia har varit den som mer står för kontinuiteten och är noga med att behålla företagets själ och känsla, har Fredrik varit pigg på att öppna nytt, driva på och prova nya idéer. Bland annat har han just lanserat en ny dryck som säljs i specialbutiker och serveras på restauranger: Scaensei Cold brew matcha, som är ett kallbryggt te.

Att bygga upp en butikskedja är förstås förutsättningen för tillväxten i företaget. Men att utveckla en kedja var egentligen inte aldrig ett medvetet val, om man ska tro Sofia.
– Många gånger är det tillfälligheter som varit avgörande. Att vi hade en genuin och väl förankrad verksamhet redan innan den starka trenden med konceptbutiker kom, har varit väldigt positivt.

I samband med att de skulle starta butiken på Lidingö frågade de en av sina trogna timanställda i butiken i Lund, Hanna Nilsson, om hon ville flytta upp till Stockholm och vara med. Hanna blev väldigt glad när hon fick frågan och det blev en lyckad start, mycket tack vare all den kunskap hon kunde ta med sig in i de nya butikerna.

Satsar på nätet parallellt

Det krävs tre, fyra år för en butik att bli etablerad på ett nytt ställe. Omständigheter runt omkring som vägbyggen eller butiksgrannar kan vara avgörande för om en ”destination” får en bra start, eller om man ska välja att satsa någon annanstans. I Stockholm är utbudet och konkurrensen helt annorlunda än i Lund. Men största
konkurrenten just nu är näthandeln, menar Sofia:
– Näthandeln är en jätteutmaning som vi jobbar mycket med och det är här framtiden finns. Vi vill sprida vår mysfaktor även via nätet. Vi har en bra webbshop som vi satsar mycket på för att bygga upp en konkurrenskraftig näthandel. Kunder hittar till oss från hela landet, ja hela världen faktiskt, vilket är jättekul!

Ett sätt att behålla kunderna i fysiska butikerna är att skapa en bra känsla. Det ska vara trevligt att komma in.
– Tehuset är personligt och mysigt, och inte alltför trendigt. Det är det personliga mötet som är det unika, det är det som är ”vi”, menar Sofia. Vi märker att vi har en viktig social betydelse för den äldre kundkretsen. Samtidigt ser även vi en tillströmning av yngre kunder, främst kvinnor i 25–30-årsåldern.
– Konceptbutiker är hett. Ju mer nischad man är, desto bättre. Vi är lite som en gammaldags lanthandel med ett bra sortiment som inte påverkas särskilt mycket av konjunkturen, konstaterar hon. Man fortsätter handla te och presenter även om man för tillfället inte har så gott om pengar.

Inte läge för franchise

Men att låta andra köpa in sig i deras koncept är inte aktuellt i dagsläget.
– Verksamheten är för spretig och det skulle vara krångligt att hitta former för franchise. Vi är extremt måna om att behålla den genuina känslan, och är nog lite rädda att det som är unikt och som folk uppskattar ska gå förlorat. Dessutom har vi väldigt många leverantörer och det känns som det skulle bli krångligt att skala upp konceptet, säger Sofia.

Hennes egen roll är att bygga vidare på det starka varumärket, att utveckla egna produkter såsom nya teblandningar, kaffeprodukter och presentmaterial, och att skapa den rätta känslan, tillsammans med personalen.
– Personalen är det viktigaste vi har. Vi har fantastiska människor som jobbar hos oss. De är väldigt måna om butiken och kunderna, och de är trogna och ambitiösa. Att vara personalchef är en utmaning, och man måste vara duktig på att boosta personalen och se vad de behöver för att må bra och trivas tillsammans, säger Sofia.

Majoritetsbeslut avgör

Fredriks fru Åsa är också en viktig person i företaget, speciellt inom kommunikationen i sociala medier, framtagning av nya produkter och i övrigt arbete med aktiviteter och utvecklingen av webben. Skeppstedtstrion tycker att det är en stor fördel att vara tre om besluten.
– Det går snabbt att bestämma sig och det blir alltid majoritetsbeslut, menar Sofia.

I större strategiska frågor tar de ibland hjälp av mentorer och av personer i deras nätverk. Där finns en bred kompetens som kan vägleda och hjälpa till att utveckla.
– Vi har haft en intensiv utvecklings
period de senaste åren, nu är det förvaltning och förädling av det befintliga som står på agendan, berättar Sofia. Vi vill utveckla te som livsstil och ta fram fler koncept, utbilda och informera om tekultur, hälsoeffekter, smaker och hur man brygger sitt te. Här kommer ofta även vår bror Olle in. Han är sommelier och väldigt duktig på smaker, och håller ofta i våra utbildningar och kurser. Vi vill hitta nya sätt att få kunden att komma till butiken, och även föra ut kunskapen om te på kaféer och restauranger.

Gör familjeföretaget till 
en kedja – 5 tips!

  • Lita på, och respektera, varandra. Kom överens om ansvars-områden och låt var och en driva sin del.
  • Syftet med din idé måste vara glasklart! 
Vad vill du? Hur ska det förmedlas? Varför ska man komma till just dig?
  • Låt verksamheten vara er egen. Gå på magkänslan och fatta de strategiska besluten tillsammans.
  • Utveckla och tänk nytt, men behåll det som är unikt och genuint.
  • Vårda varumärket!
    (Läs gärna mer på tehusetjava.se.)

TEXT: KAJSA ASP JONSSON