Det skulle bli billigare lovade försäljaren men blev mycket dyrare. Foto: Getty Images

Ja i telefon – nära kosta huset

Anders Nyman

Publicerades: 8 januari, 2018

Säljaren som ringde lovade att Johan skulle betala mindre för sin telefoni. I stället blev det tre gånger så dyrt. Först när Driva Eget börjar ställa frågor agerar telefonbolaget.

Det är en välkänd berättelse. En företagare blir uppringd av först en, sen en till, och till sist ytterligare en säljare från olika telebolag. Alla lovar de bättre och billigare tjänster. Men i stället får offret allt fler och dyrare abonnemang.

Johan, som vi kan kalla honom, är en äldre lantbrukare som lagt ner sin verksamhet. Sin enskilda firma har han bara kvar för att sälja de sista inventarierna. Men som företagare är han högvilt för säljare som ringer och lovar guld och gröna skogar.

LÄS OCKSÅ: Han tvingades betala för annonser han inte ville ha

– Du betalar för mycket, vi ska hjälpa dig, säger säljaren från SST Net när han ringer Johan i december 2016.

Det stämmer. Johan betalar totalt 1 085 kronor varje månad för fem olika abonnemang hos två operatörer. Två av abonnemangen använder han inte ens.

Tre kostnadsfria månader senare börjar fyra nya abonnemang hos SST Net faktureras. Men det blir inte billigare. SST Net kräver Johan på 3 196 kronor per månad.

Han betalar eftersom han tror att fakturorna är på så stort belopp för att han skulle bli av med de tidigare operatörerna. Men de andra fortsätter att skicka sina fakturor också.

LÄS OCKSÅ: Så bestrider du fakturan

Totalt betalar nu Johan nära 4 300 kronor i månaden för nio abonnemang, trots att han är ensam i sitt företag.

Han vänder sig till sin redovisningsekonom Emelie Plötz och ber om hjälp. Emelie lyckas minska antalet fastprisabonnemang hos SST Net med ett, eftersom det bara nämns tre i den ljudfilen som hon får. Johan får dessutom lov att betala allt på 48 månader i stället för 36, för att han ska ha möjlighet att betala.

Trots det är situationen ohållbar. Emelie får ett tips och kontaktar Driva Egets expert. ”En kollega till mig sa att vi troligtvis har hanterat det här på helt fel vis. Har vi någon chans att bestrida fakturorna så här i efterhand?”, skriver hon.

Vi begär också ut avtalsinspelningen från SST Net och får fakturakopior från Emelie på alla de abonnemang som Johan betalar. I ljudfilen framgår att Johan tecknar tre abonnemang för 799 kronor i månaden – styck. Två fastprisabonnemang och ett mobilt bredband, bundna i 36 månader.

(På något sätt har alltså även ett fjärde fastprisabonnemang letat sig in i beställningen, för ytterligare 799 kronor i månaden, visar det sig när fakturorna kommer.)

LÄS OCKSÅ: ESB Inkassos tomma hot

Som jämförelse kan nämnas att de tre abonnemang hos Fonia som Johan tidigare använt kostar 587 kronor i månaden. Tillsammans.

Om SST:s säljare frågat Johan om hans behov och befintliga abonnemang framgår inte. Men något som kan tyda på att säljaren förstår att han ”översäljer” till Johan är att han i inledningen av inspelningen säger ”Det var en enskild firma, det var en liten bondgård du hade va?”. Lite senare lovar han också att ”allt kommer att försvinna så att vi får kontroll på det en gång för alla”, när Johan undrar om tidigare operatörerna.

Peter Persson är vd för SST Net och svarar via mejl att SST, utifrån ljudfilen, anser att försäljningen gått korrekt till.

Men hur kommer det sig att det blivit mer än tre gånger så dyrt för Johan, trots löfte om motsatsen från SST Nets säljare?

”Har SST NET medarbetare lovat att det ska bli billigare kommer man självklart stå för detta under förutsättning att man jämför samma avtal”, svarar Peter Persson.

Enligt SST Nets vd finns det ytterligare en avtalsinspelning som förklarar det fjärde abonnemanget. Han säger att oavsett vad ljudfiler säger så är det av största vikt att kunderna är nöjda.

”Klarar SST NET inte av att möta kunds önskemål backas självklart affären. 100 procent nöjda kunder är vårt mål”, skriver Peter Persson.

Johan slipper till slut ifrån de dyra abonnemangen hos SST Net och är väldigt tacksam. Han säger att han ska försöka dra lärdom av det som hänt och inte tacka ja i telefon i fortsättningen.

Emelie Plötz är också lättad.

– Det var en orimlig situation som Johan hamnat i. Han hade blivit tvungen att sälja sitt hus för att klara av att betala telefonabonnemangen.

tabell

Innan du tecknar teleabonnemang på företaget tänk på att:

  •  Se över vilka behov du har. Fastpris där alla samtal och sms ingår är det vanligaste, men hur mycket data gör du exempelvis av med?
  • Jämför priser mellan åtminstone ett par operatörer.
  • Kolla upp nuvarande bindningstid innan du byter så att du inte får en hög slutfaktura
  • Tacka aldrig ja om en säljare ringer och erbjuder abonnemang. Be att få fakta och jämför i lugn och ro.

LÄS OCKSÅ:

driva-eget.se/bluffaktura

driva-eget.se/forumfakturaskojare

facebook.com/stoppafakturaskojarna