Se upp för fakturaskojarna i sommar. Bild: Getty Images

Nya lagen stoppar inte fakturaskojare

Samuel Karlsson

Publicerades: 18 juni, 2018

I sommar är det tänkt att en ny lag mot oseriös telefonförsäljning ska klubbas igenom i riksdagen. Men det är inte säkert att det stoppar fakturaskojarna ändå.

Lagen, som ska börja gälla i höst om förslaget får riksdagens gillande, gäller bara konsumenter. Småföretagare omfattas inte. Syftet är att sätta stopp för oseriösa telefonförsäljare genom att kräva att muntliga avtal på telefon även bekräftas skriftligt.

Men frågan är hur mycket den nya lagen kommer hjälpa. Det finns redan telefonförsäljare som gått från muntliga till skriftliga avtal. Driva Eget har varit i kontakt med flera företagare som trots den skriftliga bekräftelsen känner att de lurats.

LÄS OCKSÅ: Elsie Johansson lurades av fakturaskojare

Egenföretagaren Sören, som vi kan kalla honom, befinner sig just nu i en tvist med ett kritiserat telebolag. Han vågar inte gå ut med sitt riktiga namn. Han kör ofta bil mellan sina uppdrag, och satt bakom ratten när en säljare ringde och beskrev hur mycket bättre avtal på telefonin han skulle kunna få genom att byta från sin befintliga operatör.

– Jag förklarar att jag inte litar på säljare. Han håller med om att det finns problem i branschen, och säger att de bara tecknar avtal skriftligt, berättar Sören.

Bluff med skriftliga avtal

Löftet om skriftlighet får Sören att lita på säljaren. Under flera samtal på Sörens pauser under dagen kommer de överens om att hans abonnemang ska ha en månadskostnad på drygt 2 000 kronor, och att operatören ska stå för kostnaden för att lösa det gamla, ”dåliga” avtalet.

– Sedan ska vi göra en signering. Jag berättar för honom att jag gör det med hjälp av min Iphone sittande i bilen. I en Iphone blir dock texten väldigt lite och på gränsen till oläslig, säger Sören.

I januari kommer chocken: en slutfaktura på 45 000 kronor från den tidigare operatören. Samtidigt hänvisar den nya operatören till det skriftliga avtalet och säger att de bara förbundit sig att stå för maximalt 13 000 kronor.

– Det var aldrig tal om att det fanns någon begränsning. Då hade jag givetvis inte nappat, säger Sören.

Ytterligare en företagare som känner sig lurad av ett skriftligt avtal är Tore Svensson i Båstad. Han vill likvidera sitt inaktiva
aktiebolag, men hindras av operatören Fonia. Enligt Fonia tecknade Tore fyra abonnemang i mitten av 2017 på sitt företag, vilket också bevisas av ett elektroniskt signerat dokument.

Precis som för Sören hade Fonias säljare lovat att lösa Tores problem med dyra abonnemang. Men loggen i det Scrivesignerade dokumentet visar att det bara gick 1 minut och 19 sekunder sedan Tore öppnade dokumentet tills han signerade på den sista av de åtta sidorna. På den tiden finns ingen möjlighet att Tore hunnit läsa igenom och förstå avtalet. I stället har han helt litat på vad säljaren sagt i telefon.

LÄS OCKSÅ: Det här bör du veta

På Förenade Bolag, som hjälper företagare mot fakturaskojare, känner Ludvig Isacsson igen problemet. som han kallar omfattande.

– Det är uppenbart att företagare ingår skriftliga avtal utan att veta vad de går med på. Själva situationen kan vara vilseledande, med ett samtal innan som säger något annat än vad som står i avtalet, säger han.

– För denna typ av skriftliga avtal har vi ännu inte sett några stämningar mot företagare som känner sig lurade, men det kommer vara svårt att vinna en sådan tvist. Du förväntas ha läst igenom avtalet. Vad man pratat om innan går inte att styrka.

Listigt utformat

Över tid är det kanske en fjärdedel av företagen på Förenade Bolags varningslista som använder skriftliga avtal, tror Ludvig. Det rör sig dels om enkla godkännanden via mejl, där offret efter ett samtal fått en bilaga för annonsering eller liknande skickad till sig. Ett ”OK” i ett mejlsvar räcker då för att ingå ett avtal.

– Det andra sättet är e-signaturer via Scrive och liknande tjänster. Du får ett sms eller mejl med inbjudan till avtalet. Du öppnar länken, scrollar igenom till sista sidan, där du godkänner med en signatur eller OK-knapp.

Här kan företagen till och med vara så listiga att de lagt in ett villkor om ångerrätt. Efter signeringen skickas ett mejl eller sms tillbaka med en bekräftelse. Men eftersom få läser det missar de ångerrätten, och klagar först när fakturan kommer.

– Det är ytterst genomtänkt. Bristen ligger i att den som tecknar avtalet inte är medveten om vad denne går med på, säger Ludvig Isacsson.

Så skyddar du dig

  • Ta alltid god tid på dig att läsa igenom avtal och blanketter innan du godkänner något.
  • Kom ihåg att det du fått höra muntligt innan inte behöver stämma.
  • Ladda ner en app som spelar in dina samtal (fungerar ej på Iphone). Då får du bevis för ett eventuellt vilseledande.
  • Har du enskild firma? Blir du kontaktad av en teleoperatör som är medlem i Telekområdgivarna har du 14 dagars ångerrätt. Se telekomradgivarna.se.
  • Enklast är dock att låta bli att ingå avtal med säljare som kontaktar dig!

Nya på varningslistan

  • Här är de senaste företagen som lagts upp på Svensk Handels varningslista:
  • Kassarullar Sverige AB  – skickar ut fakturor utan tidigare kontakt med företaget.
  • Företag & Näringsliv, RSE Ekonomi  – ringer för att avsluta avtal, blir i stället order.
  • Företag & Näringsliv, Brngme Applications AB  – ringer för att avsluta avtal, blir i stället order.
  • Bemanningsspecialisterna, Net Com Media Sverige AB – skickar faktura trots att man inte beställt tjänsten.
  • TMPT, TMPT Service  – skickar erbjudande som ser ut som faktura för registrering av varumärke i deras databas.

Text av: Anders Nyman