<![CDATA[]]>

Så slipper du fakturaskojarna

Anders Andersson

Publicerades: 16 juni, 2010

Småföretagen är lätta byten för fakturaskojarna. Här är åtta råd från Anders Andersson om hur du undviker att bli lurad.

Det första du ska göra när en telefonförsäljare ringer dig: Be alltid att få ringa upp. Då tar du makten över samtalet och du kan:

  • Kolla upp företaget innan du ringer upp dem.
  • Se om försäljaren går med på din förfrågan att ringa upp. Om inte är de skojare.

Här är sedan åtta råd om hur du undviker att luras:

1. Ha aldrig bråttom med att betala en faktura som kommer. Kolla om tjänsten verkligen är beställd. Ring upp och kolla. Kolla också här om företaget finns på Svensk Handels varningslista.

2. Se till att personalen på ditt företag vet vem som har rätt att göra beställningar. Det är särskilt viktigt på sommaren, eftersom de här företagen gärna utnyttjar att du har vikarier.

3. Läs alltid det finstilta. Erbjudanden som du får i brev kan se ut som blanketter för att bekräfta eller ändra fakta om företaget för någon internettjänst eller katalog. Men någonstans står ordet ”erbjudande” med liten stil. Skriver du under har du förmodligen beställt något som du kanske inte är medveten om.

4 Om du får en faktura på något du inte har beställt, gör en kopia av fakturan och stryk ett streck över den. Skriv ”ej beställd” och skicka tillbaka. Spara originalfakturan. Skriv inte under med din namnteckning då den kan användas i oärliga syften, utan texta ditt namn.

5. Om du har skrivit under eller gått med på något per telefon men anser dig lurad, gör en kopia över fakturan, stryk ett streck över kopian och skriv: ”motsätter mig betalningsansvar beroende på vilseledande uppgifter”. Förklara varför du anser kravet felaktigt och vilken del av samtalet eller händelsen som du anser var vilseledande. Var så rak och ärlig du kan vara. Gör detta skriftligen, helst via e-post, så att du har ett datum att referera till om det blir fortsatta problem.

6. Spara all skriftväxling. Om du får påminnelser på fakturan måste du bestrida varje krav skriftligen och ange skälet. Samma sak gäller om fakturan lämnas till ett inkassoföretag.

7. Om kronofogdemyndigheten får in en ansökan om betalningsföreläggande måste du bestrida kravet skriftligen, vanligtvis inom 10 dagar. Du måste ange dina skäl och underteckna. Om företaget fortfarande vill driva in skulden går ärendet till domstol.

8. Polisanmäl när du anser dig ha blivit utsatt för bedrägeri. Instruktioner om hur du gör polisanmälan finns på Svensk Handels hemsida.

Undrar du varför det inte finns något konsumentskydd för dig som småföretagare? Läs här Anders Anderssons svar här.

Läs också vår guide: Så gör du om du fått en bluffaktura

För senaste nyheter om bluffakturor följ vår facebooksida Stoppa fakturaskojarna