Ica-handlarna som blev husbyggare

Ola och Fredrik Thunell har gått från att driva matbutiker till att bygga småhus. FOTO LASSE BURELL

Ica-handlarna som blev husbyggare

Ola och Fredrik Thunell har gått från att sälja ett basbehov till ett annat. Steget var inte så stort som man skulle kunna tro.
– Mat- och bostadskunder har ungefär samma krav och engagemang, säger Fredrik.

Prismedvetenhet och kundfokus är a och o i livsmedelsbranschen. När de före detta Ica-handlarna Ola och Fredrik Thunell gått från mat- till bostadsaffärer, med sin affärsmodell som ska göra det möjligt för ”den vanlige svensken” att bo i ett designhus, har de stor nytta av dessa erfarenheter.

LÄS OCKSÅ: BESLUTET SOM GAV MARIE FLER KUNDER

– Som livsmedelshandlare måste man effektivisera processer och kapa kostnader, det tar vi nu med oss in i bostadsbranschen. Vi drivs av att omsätta Icas värderingar och kundfokus till denna extremt konkurrensutsatta bransch säger Ola Thunell, vd på Signum fastigheter.

Flytten gav inspiration till byte

Ola började inom Ica-koncernen på 1990-talet och jobbade inledningsvis med etablering av nya butiker. Han har också varit med och byggt upp en livsmedelskedja i Moskva, på konsultbasis.
– 1998 fick jag ta över min första Ica-butik, en konkurshotad butik i Karlstad. Totalt har jag och min fru drivit tre olika butiker i Värmland, säger Ola.

När han och hustrun sedan blev erbjudna att ta över Ica Kvantum i Vallentuna gick flytten för hela familjen, med fyra barn, till Stockholm. Bygget av familjens nya hus inspirerade dock till en ny karriär – och ett branschbyte där livsmedel ersattes med bostäder.
– Vi anlitade Willa Nordic för att bygga vårt nya hus. Jag fick stort förtroende för det byggbolag, LMR Bygg, som de anlitade för att bygga huset. Det slutade med att vi började prata nya affärsidéer, berättar Ola.

Han fick med sig sonen Fredrik och tillsammans med Mikael Hultman på LMR Byggnads AB grundande de Signum Fastigheter 2014.
– Vi vill bygga högkvalitativa designhus för den breda massan, säger Fredrik som är marknadsansvarig.
Ola och Fredrik har inspirerats av Icas modell för effektivitet och kundfokus och strävar efter att omsätta erfarenheterna från livsmedelsbranschen till den extremt konkurrensutsatta bygg- och fastighetsbranschen.

Matpriset viktigare än på bostad

Enligt Ola är livsmedelskunder mer prismedvetna än bostadsköpare.
– Byggbranschen är konservativ. Sverige har bland de högsta byggkostnaderna i världen, processerna har inte effektiviserats på många år och det verkar vara okej att komma med tilläggskostnader till kunden. Så kan man inte göra i livsmedelsbranschen. Där måste vi hela tiden titta på var och varför extra kostnader uppstår och hur vi kan kapa dem, säger Ola.

Genom att äga hela värdekedjan, från ax till limpa, är det lättare att effektivisera och driva kostnader ur systemet.
– Då behöver vi inte sitta i knät på någon mellanhand utan kan gå till källan direkt och förhandla, säger Ola.

Signum har haft kunden i fokus när de tagit fram sina kalkyler. De har helt enkelt vänt på steken och ställt frågan: hur mycket kan till exempel ”polisen och sjuksköterskan” betala för ett hem med hög kvalitet och designfaktor i realiteten? Vad tjänar de och vad ställer banken för krav på dem?

Tog bort tillvalen

Utifrån det har de sedan tagit fram en husserie i olika storlekar, där det egna byggföretagets hantverkare varit med i planeringen för att optimera konstruktionen och underlätta byggandet i såväl fabrik som på plats, för att därmed effektivisera och pressa priserna för slutkund.
– Skelettet är detsamma i alla husserier. Vi förser det bara med ny keps. Eftersom vi håller en hög kvalitet från början har vi tagit bort alla tillvalsmöjligheter. Vi vet vad våra kunder vill ha, säger Fredrik.

Nyligen ingick de avtal med hustillverkaren Willa Nordic AB för att uppföra en ny husfabrik i småländska Stockaryd.
– Fabriken blir den sista pusselbiten så att vi kan kontrollera hela värdekedjan, säger Fredrik.

Första leveransen av egna designhusserien blir till projektet Stenby Ängar i Eskilstuna. På sikt kommer flerbostadshus (hyresrätter och bostadsrätter) att produceras i fabriken enligt samma tänk.
Målet är att om 3–4 år bygga 200 hem per år. Hittills har man uppfört flera projekt, bland annat Å-husen i Trosa, Brf Österskärs handel i Åkersberga och Park 21 i Sollentuna.

Båda behoven talar till känslor

För Fredrik, uppvuxen i en handlarfamilj och med utbildning från Ica-skolan, var vägen egentligen utstakad. Men att jobba med bostäder är minst lika roligt som livsmedel, tycker han.
– Mat- och bostadskunder har ungefär samma krav och samma engagemang. Båda behoven talar till våra sinnen och känslor. Doft och syn är viktig och i slutändan handlar det om trygghet både när det gäller hur vi bor och vad vi stoppar i oss, säger Fredrik som själv beskriver sig som den designintresserade, säljinriktade entusiasten medan Ola är den lugna, erfarna företagaren och ekonomen. Vi kompletterar varandra bra, vi ger och tar.

En Ica-butik finns fortfarande i familjen.
– För mig kändes det roligt att vara med och bygga upp ett eget företag i stället för att förvalta en verksamhet, säger Fredrik.
Ola är nöjd med att ha vågat ta steget till en ny bransch ihop med sonen.
– Vi var två vuxna och fyra barn som skulle samsas om en Ica-butik, så det var lika bra att jag hittade på något annat. Men jag åker gärna och plockar varor ibland när jag saknar den biten.
TEXT: SUSANNE BENGTSSON


Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS