Marie Bubachs mentor hjälper till genom att utmana och prioritera.

Beslutet som gav Marie fler kunder

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 25 mars, 2019
Publicerades: 18 februari, 2019

Trots hög belastning i sitt lilla företag viker Marie tid åt att tänka till kring affärerna med hjälp av en extern strateg och en mentor. Något som gett fler kunder, ökad omsättning och sinnesro.

Marie Bubach hade arbetat med rekrytering länge och varit franchisetagare sedan 2010 när hon i januari 2017 tog klivet att starta ett fristående rekryteringsföretag, Select Executive Search. Hon stod inför att lansera ett nytt varumärke, helt ensam i en bransch med stor konkurrens från jättar. Samtidigt var det högkonjunktur och svårt att hinna dra upp de stora penseldragen. Frågorna var många:
– Hur skulle jag få kunderna att välja mig? Vad var det som gjorde mig unik? Hur vill jag uppfattas och hur får jag ut det budskapet på bästa sätt? Vad ska jag ha för mål och vision, vad står jag för?

LÄS OCKSÅ: BYTTE AFFÄRSMODELL – DUBBLADE OMSÄTTNINGEN

För att få hjälp att synas på rätt sätt bestämde Marie sig för att ta hjälp av en extern kommunikationsstrateg. De bokade in workshops då Marie fick guidning i att backa tillbaka till sin vision och utifrån den sätta kommunikationsmål för att sedan omvandla det till vad som konkret skulle göras – och när.
– Det handlade till stor del om tankar kring hur jag ville uppfattas, som nog alltid funnits där men inte varit så specificerade tidigare.

Fyra viktiga P:n

Allt trattades ner i fyra P:n som beskriver hur Marie vill att hon och Select ska uppfattas: personlig, professionell, påläst och pålitlig. Marie tog fram en ny hemsida, skapade ett Linkedinkonto där hon delar med sig av sin kunskap kring rekrytering i form av artiklar och ett Facebookkonto med snabbare uppdateringar. Dessutom skickar hon ut ett nyhetsbrev och publicerar nyheter och pressmeddelanden på Mynewsdesk.

Hon bestämde sig även för att skicka ut en pralinask till befintliga kunder för att berätta om det nya varumärket. Gåvan skulle kännas exklusiv och utvald och symbolisera att kunderna fick de finaste bitarna, precis som de bästa kandidaterna vid en rekrytering.
– Det var perfekt som kommunikation. En liten grej, men effektiv. Nu skickar jag även ut pralinaskar till kandidater som en lycka till-gåva på nya jobbet. Det har blivit väldigt uppskattat. De kan ställa ut dem på fikabordet så uppmärksammas det av andra i organisationen också. Det är en jättebra marknadsföringsgrej som jag fick hjälp att tänka fram.

Tydlig kommuniktionsplan

Idag, två år senare, har Marie en tydlig plan för kommunikationsarbetet. I stället för att det hänger över henne hela tiden har hon i förväg vikt ett visst antal timmar åt det varje tisdag. Hon publicerar en artikel i veckan på Linkedin på ett givet tema per månad, som till exempel olika begrepp inom rekrytering eller konkreta tips till kandidater.
– Det ger mig sinnesro och energi att få tydlighet i mitt arbete att veta när jag ska göra vad.

Kommunikationssatsningen har lett till att varumärket nu är väletablerat. Marie beskriver hur hon ofta får kommentaren att hon ”syns överallt” och att hon uppfattas som större än vad hon är.
– Jag märker att jag får in nya kunder som jag velat ha länge. Nu ringer de mig, för att jag syns och har gjort mig ett namn i branschen. Det hade inte hänt om jag bara suttit i det tysta och betat av detaljerna på min att göra-lista.

Mentorn utmanar

För ytterligare hjälp har Marie nu även en mentor som hon träffar varje månad och dessutom ringer en gång i veckan.
– Det är bra att kunna bolla vad som har hänt och vad som är nästa steg. Få hjälp att strukturera, tänka mer strategiskt och verkligen lyfta blicken och se helheten. Vad jag ska fokusera på och lägga min tid på.

Att få hjälp av en extern person som tänker i lite i andra banor och som kan utmana invanda tankesätt är värdefullt, menar Marie.
– Nu har jag varit så länge i branschen att det är lätt att hamna i att ”så här har jag alltid gjort och det här har varit lyckosamt”. Med en mentor kan jag få nya idéer och bli utmanad vilket jag ser som oerhört positivt. Hon frågar mig: ”Varför det, varför ska du göra så?” och det gör att jag tänker till.

Får hjälp att prioritera

Marie står precis redo att växa genom att ta in en anställd, ett beslut hon fått hjälp av just sin mentor att tänka ut. Andra saker hon kan bolla är vilka kunder hon vill ha, hur hon vill uppfattas och hur hon kan utveckla sitt erbjudande.
– Jag har nog lite entreprenörstänk med miljoner idéer och behöver hjälp med att landa i vad jag verkligen behöver ta tag i och göra nu. Annars kan jag känna att det finns så mycket som jag vill att jag aldrig kommer att hinna allt – och så blir nästan inget gjort i stället.

Marie ser stora vinster med att blocka tid för såväl strategisk planering som kommunikation varje vecka i sin kalender.
– Det här är helig tid för mig som jag inte får rucka på eller skjuta upp för det är så viktigt. Det gör att jag blir bättre på att nå ut och når målen som jag sätter upp. Min omsättning och vinst har ökat och jag har fått fler kunder.