<![CDATA[]]>

Så växte Ingelas företag med 27 procent när branschen störtdök

Ebba Arnborg

Publicerades: 29 januari, 2015

När krisen slog till samlade Ingela Engman i Löddeköpinge sina medarbetare vid ytterdörren och sa: ”Hit kommer den inte in”. De drog upp nya rutiner – och ökade med 27 procent när branschen störtdök.

Med rätt taktik står du inte bara tryggt när krisen kommer, du växer även ur den.

Det vet Ingela Engman som startade sitt företag Felestad i Löddeköpinge redan som 17-åring. Nästan 30 år senare säljer hon fortfarande profilprodukter till samma kunder.

Men hon har samtidigt växt kraftigt, utökat sitt koncept, förändrats med omgivningen och lyckats bygga engagemang hos både kunder och personal.

I dag har Felestad 20 anställda, förra året omsatte de 35 miljoner kronor och de har ökat med ytterligare 80 procent sedan dess.

– Jag är hela tiden nyfiken på utveckling och nyheter inom branschen. När jag började tryckte vi kläder, sedan broderade vi och efter det började vi med lagerhållning. 2002 började vi bygga webbshoppar, säger Ingela.

Men vägen har gått långtifrån spikrakt uppåt. I början av 90-talet uppstod en byggkris, och många av Ingelas kunder var just byggföretag.

– Jag hade lagt alla ägg i samma korg och fick en kraftig nergång. Då bestämde jag mig för att så här ska det aldrig mer bli.

Den största utvecklingen har skett sedan 2004. Då byggde Felestad nya IT-system, anställde ny personal och flyttade till nya lokaler.

– Jag blev kär i en kund som numera är min man och han lärde mig att se med stora ögon och våga satsa. Vi fick direkt en stor utveckling och tripplade omsättningen på ett år. Många småföretag är rädda för ökade kostnader. Efter att man anställt person nummer fem ser man att det funkar och då släpper rädslan, säger Ingela.

Företaget rullade på – bara för att 2009 drabbas av nästa stora smäll: finanskrisen. Men nu bestämde sig Ingela och hennes team för att kämpa.

– Vi samlade personalen en morgon. Det var svarta tider och mörka rubriker i nyheterna, vi hade precis nyanställt och de var rädda att vi skulle säga upp någon. Men jag sa: ”Vi kan bestämma oss tillsammans, vi behöver inte ha finanskris inom våra dörrar. Vi kan hitta egna sätt att satsa.”

Så gick de i samlad trupp till ytterdörren.

– Vi gjorde ett tecken med handen och sa: ”Vi vet och vi respekterar att det är finanskris därute, men härinne pratar vi aldrig om den. Det finns fortfarande affärer att göra, världen har inte stannat. Ordrarna är små så vi får jobba hårdare.”

En regel de höll stenhårt på.
– Nämnde någon kund finanskrisen sa vi att den pratar vi inte om här inne, då får vi gå utanför dörren.

I stället för att dra ner på kostnaderna och vänta ut krisen gjorde Felestad tvärtom. Alla medarbetare ringde minst tre aktiva säljsamtal om dagen.

Dessutom bestämde de sig för att konkurrera med service i stället för med pris. De öppnade tidigare och stängde senare, tog bort lunchstängt, svarade i telefon senaste efter två signaler och på förfrågningar samma dag.

– Konkurrerar man med pris har man börjat gräva sin egen grav, säger Ingela.

Medan andra företag drog in på kostnader för kundmöten gjorde Felestad det motsatta. Deras två kundevent om året ökades till fem. Dessutom bjöds kunderna på lyxkrogar till lunch.

– Det kostar en hundralapp. Men kunderna fick en riktig, personlig inbjudan och kände sig jättevipade. Vi fick bra kontakt och bra samtal.

Så när branschen backade med upp mot 50 procent i finanskrisen, ökade Felestad sin omsättning med hela 27 procent.

– Visst, det blev fler ordrar som vi fick skriva med färre belopp. Men vi fick fler kunder, det är lättare att byta leverantör i en lågkonjunktur som sedan ökade sina ordrar i högkonjunkturen. Det är det som gör att du växer ur krisen.

Ingelas råd för att växa ur krisen

Ha alla typer av kunder
Stora och små, offentlig verksamhet och privata företag och i många olika branscher. Då är det alltid någon som går bra.

Jobba långsiktigt
Skriv kundavtal på längre perioder, det ökar din trygghet.

Satsa på extremservice
Ge kunden en ny standard att förvänta sig, så vill de inte byta leverantör.

Kom ihåg första intrycket
Ha ett rent kontor med fräscha blommor och frukt. Då ökar kundens förtroende.

Skäm bort kunder och personal
Överraska med lyx som inte kostar så mycket. Som luncher, eller din tid.

Låt anställda ta ut övertid i ledighet
Stannar de kvar dagar som det är mycket att göra kan du skörda när det finns att skörda.

Läs också: Janne Näsström: ”Hårdare straff för konkurs än för mord”