Bjud på dina misstag på Linkedin. Foto: Getty Images

Lyckas med Linkedin – visa dina misslyckanden

Samuel Karlsson

Publicerades: 6 mars, 2018

Gått på en nit? Då kan du lyfta fram det på Linkedin – men se upp för att göra på fel sätt! Det rådet ger experten Charlotte Hågård. Här reder hon ut varför, och hur du lyckas.

 Hela 2,6 miljoner svenskar har ett Linkedin-konto (globalt finns över 500 miljoner användare). Det gör det till ett effektivt verktyg för att bredda ditt nätverk och nå nya kunder. Men det gör också att det blir svårt att sticka ut och lätt att försvinna i mängden. Vad göra?

Charlotte Hågård

– Våga visa fram dina misslyckanden, tipsar LinkedIn-experten Charlotte Hågård.

Att dra upp sina misslyckanden när man vill skapa ett gott intryck, är det verkligen rätt väg? Charlotte förklarar:

– Du får en lite mer personlig touch, du sticker ut och gör något som är lite annorlunda och det är alltid bra. Sen visar du också att du har lite självinsikt och en personlig mognad, det bygger förtroende och tillit hos potentiella kunder.

LÄS OCKSå: 5 hemlisar – så lyckas du med Linkedin

Att bara berätta om dina framgångar kan lätt bli endimensionellt och uppfattas som skrytigt, menar Charlotte. Hon påpekar att ditt professionella jag är summan av dina framgångar och misslyckanden.
– Så sopa inte dina misslyckanden under mattan! Eller, misslyckande låter så dramatiskt det handlar om lärdomar du fått av sådant som inte gått så bra. För du är inte perfekt, utan en människa. Alla gör misstag.

Samtidigt gäller det att tänka till hur du presenterar dina misstag, det gäller att vända dem till något positivt och visa hur du har förändrats till det bättre tack vare din erfarenhet.
– Man kan inte ta upp vad som helst och man måste tänka på hur man skriver och alltid lyfta vad man lärt sig. Man kanske inte ska skriva att ”Jag har försökt skaffa kunder i fem år men det har inte gått”, det är ingen höjdare. Utan snarare ”När jag sålde in mitt livs största affär önskar jag att jag anställt mer personer mycket tidigare, nu vet jag det och nu har jag säkrat upp det för framtiden.” Eller kanske: ”Från början valde jag helt fel inriktning men de erfarenheterna ledde mig så småningom rätt.”

3 råd för att lyckas med Linkedin

  1. När du bygger ditt personliga varumärke är det viktigt att du har en röd tråd, en story som du jobbar med. Försök att se på dig själv som en filmkaraktär och Lnkedin som ditt livs roll. Även goda karaktärer behöver en blandning av flera bra egenskaper men också någon dålig, annars blir vi inte intresserade.
  1. Hitta lite konkreta exempel på misstag – och vad du lärt dig av dem, som berättar din story. De kan du lägga i din sammanfattning på din Linkedin-sida.
  2. Skriv inlägg där du delar med dig av lärdomar. Till exempel: ”5 misstag jag lärt mig av som gav mig framgång”, ”Mina 5 bästa tips som mina 5 värsta misstag har lärt mig”, ”Mina 3 största misslyckanden som entreprenör och hur jag vände dem till min fördel” eller ”Veckans bästa lärdom”.

Av Ebba Arnborg