<![CDATA[]]>

Egenskapen som får affärsänglarna att vilja investera i dig

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 7 mars, 2014

Det finns en enda egenskap som får affärsänglarna att vilja investera i dig mer än något annat, visar en ny rapport från Connect Sverige. Läs här vilken den är.

I nya studien Affärsängelnätverk och investeringar, som ges ut av Connect Sverige, har författarna studerat vad som får affärsänglar att investera i entreprenörer.

Studien avslöjar att de inte är intresserade av att investera i bolag – utan i människor. I många fall är det i personer som saknar både kapital, dokumentation och erfarenheter.

Men de har en mycket viktig egenskap som affärsänglarna vill åt, visar studien. Nämligen: entreprenörsanda.

Det är den tillsammans med entreprenörernas idéer som får affärsänglar att vilja gå in i deras bolag.

– Det viktigaste är att det finns ett drivet entreprenöriellt team bakom företaget, skriver författarna till rapporten.

Men företaget är inte helt oviktigt. Affärsänglarna tittar efter vilken tillväxtpotential som finns i företaget och hur skalbar affärsidén är.

Eftersom affärsänglar inte bara bidrar med sina pengar utan även med kompetens, engagemang och kontaktnät är det viktigt att de förstår sig på affären. Det krävs investerare med olika kompetens och erfarenheter för att kunna matcha de bolag som startas idag.

Affärsänglarna måste också räkna med att många investeringar misslyckas:

– De flesta nystartade bolag går under sina första år. Brist på erfarenhet och kapital är då de vanligaste skälen till att start-ups inte överlever. Det är glädjande att se att affärsänglarna blir fler och att de jobbar mer professionellt, säger Karl Wennberg, docent och ansvarig för forskningsstudien.

Studien visar också detta:

  • Fler kvinnor är affärsänglar, förr fanns knappt några i Sverige.
  • Drygt en av tre av Connects affärsänglar har en investeringskapacitet på över 1 miljon per företag.
  • 63 procent säger sig vara villiga att satsa sina pengar på investeringar i start up-fasen.

LÄS MER: