<![CDATA[]]>

Ett mellanting mellan CD-skiva och fildelning

Anders Andersson

Publicerades: 11 juni, 2009

Många tror att valet står mellan att köpa CD-skivor eller ladda ned musik genom fildelning. Men inte Benjamin Berglund från Malmö som fått en tredje variant att gå till final i Affärschansen.

Benjamin är en före detta musiker som jobbat i reklambranschen och nu håller på med internetlösningar. Han har länge funderat på om det skulle kunna gå att hitta på något som kan konkurera med både CD-skivor och fildelning. Han definierade då tre problem:

  • Skivomslag tappar sin roll, men kvar finns många som är intresserade av att ha skivor i en samling.
  • Bristande ljudkvalitet och avsaknad av allmän kvalitetskontroll devalverar dagens musikupplevelser för många.
  • Skivproducenterna är missnöjda och klagar över att de inte får in några pengar.

Han presenterade då denna lösning för juryn i Affärschansen för att marknadsföra och sälja audiogram (musik och talböcker) över mejl och webb:

”Tjänsten är tvådelad och riktar sig till både producenter (artister, bolag, förlag) och lyssnare. Låt oss kalla den för ”Emailrecords”. I en enkel webbadministration lägger producenten upp text, grafik och ljudfiler. Detta blir en virtuell skiva. Producenten kan ladda upp eller köpa en mottagarlista och skicka e-posterbjudanden. Den virtuella skivan är i själva verket ett mejl som ser ut som ett skivomslag med knappar till en webbsida. Där kan man provlyssna och sedan köpa och låsa upp musikfiler.”

– Jag tror att detta är ett sätt att lösa flera akuta problem för en bransch som är i stort behov av modernisering. Förlorad mark för grafik, presentation och ljudkvalitet kan återerövras genom min idé, säger Benjamin.

Han tycker själv att han har konkret erfarenhet av alla delar som krävs för att utveckla idén.

Nästa finalistpresentation: Unikt verktyg för alla som syr.