Sommaren är högsäsong för fakturaskojare. Foto: Getty Images

Blev du lurad i somras? Gör så här!

Redaktionen

Publicerades: 15 oktober, 2018

Efter semestern brukar samtalen komma till redaktionen: ”Jag ville bli klar med all post före semestern och skrev på för jag trodde att det var från Bolagsverket. Vad gör jag?” Driva Egets egen expert på fakturaskojare ger sina bästa tips!

Även om statistiken visar att det är en myt att fakturaskojare är särskilt aktiva under semestertider är vår stress deras bästa vän. Har du under jonglerandet med företagande och ledighet upptäckt att du trots allt låtit dig luras av en falsk blankett eller en oseriös säljare? Få inte panik – du har goda möjligheter att slippa betala.

Det är inte tillåtet att lura in dig i ett avtal. Enligt avtalslagen kan ett avtal förklaras ogiltigt om ena parten blivit svikligt förledd att ingå det, eller ingått det av misstag. Lovade säljaren att ditt nya abonnemang skulle bli mycket billigare än ditt nuvarande? Såg blanketten du fyllde i att komma från en myndighet, med prisuppgift gömd i finstilt? Då ska du ta upp kampen.

  1. Bestrid!
    När du fått en faktura på något du inte beställt, eller har lurats att beställa, ska du invända mot den. Det ska du göra genom att kontakta avsändaren. Gör det skriftligt, helst via mejl, så har du bevis på när du bestridit och vad du sagt. Du behöver inte skicka med en kopia av fakturan, men ta med fakturanumret. Förklara tydligt varför du anser att kravet är felaktigt, hur du blev vilseledd.
  2.  Kolla upp motparten.
    Finns avsändaren med på Svensk Handels eller Förenade Bolags varningslistor? Googla på namnet och se om andra skrivit om företaget. Då vet du mer om hur de brukar agera. De mest aggressiva skojarna är ofta inte de som är varningslistade, utan de som agerar i en gråzon och låtsas vara seriösa. Även större, seriösa företag kan ha oseriösa säljare. Samtidigt är företagen mer tillmötesgående när kunden klagar.
  3. Var inte rädd för inkasso och Kronofogden.
    Ett inkassokrav ger ingen betalningsanmärkning, utan kan bestridas på samma sätt som originalkravet. Om en skojare skickar kravet till Kronofogden riskerar du visserligen sämre kreditvärdighet, men rent formellt är det fel att skicka en redan bestriden fordran till fogden. Kan du visa att du bestridit innan kan myndigheten ta bort en eventuell ”anmärkning”. Dessutom har samtliga svenska kreditupplysningsföretag lovat att inte ta upp betalningsanmärkningar från företag som finns på Svensk Handels varningslista.
  4. Sök hjälp!
    Många varningslistade företag nöjer sig med hotfulla påminnelser och verkar ge upp om du står fast vid din bestridan. Men de finns de som envist hävdar att du ingått ett giltigt avtal och hotar att stämma dig i tingsrätten, vilket är deras sista möjlighet att få betalt. Har du råkat ut för ett sådant företag bör du så fort som möjligt söka juristhjälp för att utröna om det är värt att fortsätta kampen. Är du är medlem i en företagarorganisation så fråga om de har gratis rådgivning, annars finns bluffakturebekämpare som Förenade Bolag med flera som kan hjälpa dig mot betalning.
  5. Sist men inte minst.
    Kontakta oss på Driva Eget kostar inget. Ditt tips kan leda till en artikel som kan hjälpa andra läsare. Mejla oss på red@driva-eget.se.

Av: Anders Nyman

LÄS MER OM FAKTURASKOJARNA HÄR!