Senaste årens digitala trender – hur heta är de nu?

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 22 april, 2019
Foto av: ADOBE STOCK

Vi bad digitala strategen Johan Svensson ta tempen på en rad digitala fenomen som det snackats mycket om de senaste åren. Här är hans analys!

1. VR-GLASÖGON

Lika hett än eller har nyhetens behag falnat?
– Tillämpningarna känns ofta krystade och produktionen är fortfarande kostsam. Om du inte hittar ett givet användningsområde så ligg lågt ett par år till.

LÄS OCKSÅ: DÄRFÖR KAN DU SKIPPA DIGITALA STRATEGIN

Johan Svensson
Johan Svensson.

2. CHATBOTAR

– Hett. Användandet av så kallade personliga assistenter som Google Home, Alexa, Siri med flera kommer att öka kraftigt och här handlar det inte om att skapa en egen chatbot utan att tillgängliggöra sig för de stora aktörerna.

3. VIDEO

– Rörligt innehåll kickar ass och här finns det alla möjligheter att både engagera och vinna ny publik. Filma horisontellt (stående) så mycket som möjligt eftersom konsumtionen sker i mobilen numer.

4. INFLUENCERS

– Den omogna influencerbranschen har en del att jobba med, men det är utom allt tvivel så att influencer marketing kommer att ta en rejäl tårtbit av företagens marknadsföringsbudget. Välj influencers omsorgsfullt. De ska ju representera företagets varumärke.

5. LOKALISERINGSTJÄNSTER

– Vi kommer att ta positionering för självklart och förkasta de tjänster som där det är relevant, men saknas.

6. MOLNTJÄNSTER

Kommer vi fortsätta lägga allt mer på molnet eller kommer företagen plocka hem grejorna igen, kanske av rädsla för osäkerhet?
– Inte hett, bara ett faktum!

7. MOBILE FIRST

Det finns de som hävdar att vi går tillbaka mer och mer till desktop och att mjukvaran gått tillbaka till dator-först-modell.
– Inget kommer att stoppa mobilen, men vi kommer fortsätta att älska riktigt stora skärmar. De som är mittemellan kommer att kännas tråkiga.

8. BLOCKKEDJAN

Har ju beskrivits som lösningen för att säkra kontrakt och så vidare, samtidigt som bitcoin ifrågasatts mer och mer.
– Krav på transparens kommer att fortsätta att öka, men så komplext och trist att ens försöka förstå.

9. ORGANISATIONSVERKTYG

Slack, google drive, trello, workplace, skype, asana … orkar vi eller kommer någon plocka fram optimala lösningen där man hanterar all typ av kommunikation på ett ställe?
– Intressant. Jag tror att vi kommer att se fler och fler nischade tjänster ett tag till, men spår en konsolidering om ett par år då tjänster slås ihop och de stora aktörerna förvärvar och integrerar. Jag tror också att vi kommer att hata alla dessa abonnemang vi klivit in i. Företagen bakom tjänsterna kommer att släppa in reklam i sina tjänster för att fortsätta överleva.

10. BIG DATA

Det snackas inte så mycket om big data längre. Håller det här på att fasas ut då man pratar mer AI – hur man ska hantera datan?
– Sant. AI har tagit över Big data-begreppet och AI är hett.

11. AI

Hur, varför, för vem? Kan en småföretagare utnyttja det här?
– Hett, men inget för småföretgare. Håll er borta från AI om inte hela verksamheten är under starkt hot av andra riskkapitalstinna startups som automatiserar motsvarande tjänst. Sälj då hela kundstocken till dem.

12. IOT – INTERNET OF THINGS

Lite som med big data, det har varit lite tyst om internet of things på sistone. Men kanske bara är en benämningsfråga, eller?
– Men här pratar vi framförallt industri, så för mindre företag kommer IOT inte att vara aktuellt på många år.

13. SOCIALA MEDIER

Efter Cambridge Analytica och all diskussion om Facebook – är det fortfarande lika hett?
– Sociala medier har utvecklats enormt de sista 2–3 åren och skapar stora möjligheter för mindre företag.