Mia Törnbloms 7 tips till framgång

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 27 maj, 2019

Det finns många framgångsfaktorer som handlar om saker som att nätverka och slipa på affärsidén. Men allt börjar med oss själva.
Här kommer ledarskapscoachen Mia Törnbloms bästa tips till framgång.

Mia Törnblom driver MT Ledarskap, har skrivit en rad bästsäljande böcker och är en oerhört populär föreläsare. Här berättar hon om sju framgångsfaktorer.

BLI MEDVETEN OM DINA EGNA VÄRDERINGAR

Varje dag tar vi 2 500–10 000 beslut, som vi baserar på erfarenhet, kunskap och kompetens. Men de flesta beslut baserar vi på våra värderingar. Minst 2 500 gånger om dagen går vi till vår ryggsäck. Då gäller det att veta vad som ligger i den. Barndom, tidiga upplevelser – allt påverkar.

LÄS OCKSÅ: MIAS FYRA FASER FÖR FRAMGÅNGSRIKA TEAM

TRÄNA UPP DIN INRE TRYGGHET

Om vi inte tränar självledarskap och lär oss skilja på prestation och person, så kan vi inte ta kritik. Då blir det jag gör och jag är samma sak. Och vi bemöter kritiken olika beroende på hur vi är. En extrovert person bemöter kritik med motangrepp, medan en introvert inte säger något men kokar inuti. Båda sorterna får lika högt adrenalinpåslag.

– Då är det bra att komma ihåg att det här är inte sista gången som du kommer att bli bortvald eller som du får skulden för något. Livet suger regelbundet! Och det kommer det fortsätta att göra. Det enda du kan göra är att träna på din inre trygghet, det är det enda du kan göra för att öka förutsättningarna att lyckas. Självledarskap är en kompetens som är färskvara, så vi behöver träna på det hela tiden, säger Mia.

VÅGA MISSLYCKAS

Mia berättar om hur hon beslöt att lägga in miljonvinsten från sin första bok i ett företag tillsammans med en annan person. Mias make varnade och sa att hon måste skriva avtal med sin nya kompanjon. Och kanske skulle hon inte lägga alla pengar där? Mia lyssnade inte. Och pengarna gick förlorade.

– Få saker har lärt mig mer om mig själv än det misslyckandet. Sedan har jag haft förmånen att coacha många jättesmarta människor. Och det finns inte någon som inte misslyckats många gånger. Men det handlar om att ta misstagen och att lära av dem.

VAR INTRESSERAD – STÄLL FRÅGOR

Jobba i team eller möta nya kunder – överallt skapar vi relationer. Man matas med att ha sin pitch klar och det kan förstås vara jättebra. Men om man i ett möte med en ny person slänger fram sin pitch direkt finns det risk att man blir självupptagen och tänker allra mest på vad man själv ska säga. Och då kan man missa mycket i samtalet.

– Var intresserad och ställ frågor! I ett bra möte kommer du att få frågor tillbaka. Men om alla bara tänker på vad hen själv ska säga hinner vi ju aldrig få några möten.

VAR GENERÖS

– Allt jag kan har jag lärt mig i mötet med andra, genom att gå kurser, läsa böcker och att hålla utbildningar. Allt jag har fått vill jag förstås ge vidare till andra. Jag har byggt hela min business på att vara generös och jobbar fortfarande en tredjedel ideellt, för det är bra för min värdegrund. Det stämmer med vad som är rätt och riktigt för mig.

TA ANSVAR FÖR DIN EGEN DEL

I alla situationer, relationer och konflikter gör vi klokt i att alltid se på vår egen del. Vad är min del i en konflikt till exempel? Det är lätt att man hamnar i att man ältar andras tillkortakommanden. Till slut är det som om personen jag har en konflikt med har flyttat in i ens huvud. De betalar inte hyra, de bara bor där.

Många gånger handlar det om att kontrollera sitt ego. Om jag tänker på min kompanjon som lurade mig på pengar – jag har ju all rätt att vara arg på hen resten av livet. Men den som skulle drabbas mest av det är ju jag! Jag har mest nytta av att se vad jag skulle ha kunnat göra annorlunda. Jag borde ha lyssnat på min man, jag borde inte varit så tanklös. Är det så att jag faktiskt inte har någon del i konflikten handlar det om acceptans och att kunna lägga kraft på det som jag faktiskt kan påverka.

DAGLIG REFLEKTION MED MT-METODEN

Gör som Mia och svara skriftligen på fyra frågor varje dag:

  • Vad har varit mindre bra? Vad kan jag lära av det?
  • Vad har varit bra? Vad är jag stolt över?
  • Vad är jag glad för?
  • Vad behöver jag hjälp med?

– Jag har gjort det här varje kväll i 23 år. Harvard Business Review skrev om hur man låtit personalen på ett callcenter svara på de två första frågorna varje dag. Efter tio dagar hade produktiviteten ökat med i snitt 23 procent, säger Mia.