Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

5 saker som driver dina anställda in i väggen

1 juni, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Så undviker du att dina medarbetare blir utarbetats. Foto: Getty Images.

Det finns fem saker som får oss att gå in i väggen enligt en ny amerikansk undersökning. Se vilka – och hur du undviker dem här.
Ingen vill väl att deras personal ska gå in i väggen! Förutom av medmänsklighet, innebär det även kompetenstapp och både sjukskrivnings- och rekryteringskostnader för ditt företag (och kanske tappade uppdrag).
Ändå sjukskrivs 32 000 svenskar varje år till följd av utmattningssyndrom, enligt Arbetsmiljöverket.
Men visst är väl inte din personal för stressad, i så fall skulle de väl säga till? Det är inte säkert.
– En stor riskfaktor för att gå in i väggen är att man ignorerar signaler och symptom från kroppen. Man tänker att ”det är tufft just nu men det händer inte mig” – så har de flesta som blivit utmattade sagt, säger stressexpert Anna Bennich Karlstedt.
Vad är det då du behöver vara uppmärksam på som ledare? En ny amerikansk undersökning från företaget Kronos visar att de fem vanligaste orsakerna till utbrändhet kanske föga förvånande är: orättvis ersättning, orimlig arbetsbelastning, för mycket övertid, att inte ha en klar koppling till företagets strategi och en negativ arbetsplatskultur.

Så här kan du jobba med varje punkt:

Orättvis ersättning
Ha ett klart och tydligt tänk kring löner och var transparent med det mot dina anställda. Vad kan de själva göra för att du ska vara villig att öka lönen ytterligare? Är lönesättningen tydligt kommunicerad och går schysst till visar forskning att medarbetarna blir mer nöjda med sin lön, oavsett vilken ökning de får.
Läs fler råd här: Så lyckas du med lönesamtalOrimlig arbetsbelastning och för mycket övertid
Var lyhörd för hur hårt dina anställda jobbar. Ge tydliga riktlinjer och var beredd på att både avlasta och gemensamt strukturera upp deras uppgifter och arbetstid.
Många tror att det är stor skillnad på positiv och negativ stress. Men det är det faktiskt inte – båda gör dig uppvarvad vilket hindrar återhämtningen i kroppen och gör oss sjuka.
– Jättemånga av mina stressklienter säger ”Visst har det varit mycket, men jag älskar ju mitt jobb och alla andra engagemang.” Men det måste inte vara ångest och tråkigt för att vi ska bli utmattade, vi kan tappa återhämtning även om det vi gör är engagerande, säger Anna Bennich Karlstedt.
Läs fler råd här: Så får du friskare medarbetare och bättre ekonomi Ingen klar koppling till företagets strategi
För att må bra behöver dina medarbetare veta vad du förväntar dig av dem och om de når upp till det – och de kan inte läsa dina tankar. Tydliggör helt enkelt för dina anställda det som är självklart för dig: Vad vill du med ditt företag och hur ska du ta dig dit? Varför har du anställt din personal, hur ska de hjälpa dig? Sätt konkreta mål för varje medarbetare kopplade till din strategi.
Läs fler råd här:Har du de tre viktigaste ledarbeteendena  Dålig arbetsplatskultur
Du behöver ta dig tid att jobba med både ditt ledarskap och kulturen på arbetsplatsen. Märker du av intriger, mobbing, skitsnack, konflikter och känslor som bubblar under ytan? Stoppa inte huvudet i sanden! Se också till att vara öppen och tydlig i din kommunikation så att dina anställda känner att de kan lita på dig. Ger du lite olika besked blir de kanske osäkra på vad som verkligen gäller vilket kan leda till rykten och osäkerhet.
Hitta sätt att skapa framåtanda och engagemang genom tydliga visioner och teambuilding, kanske bara en fika utan att prata jobb. Glöm inte att också regelbundet visa att du ser och uppskattar dina medarbetares jobb.
Missa inte fler artiklar om personalvård:5 tecken på att du har en dålig chef 3 saker som får din personal att stannaSå motiverar du dina anställda]]>

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.