Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

5 saker som driver dina anställda in i väggen

1 juni, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Så undviker du att dina medarbetare blir utarbetats. Foto: Getty Images.

Det finns fem saker som får oss att gå in i väggen enligt en ny amerikansk undersökning. Se vilka – och hur du undviker dem här.
Ingen vill väl att deras personal ska gå in i väggen! Förutom av medmänsklighet, innebär det även kompetenstapp och både sjukskrivnings- och rekryteringskostnader för ditt företag (och kanske tappade uppdrag).
Ändå sjukskrivs 32 000 svenskar varje år till följd av utmattningssyndrom, enligt Arbetsmiljöverket.
Men visst är väl inte din personal för stressad, i så fall skulle de väl säga till? Det är inte säkert.
– En stor riskfaktor för att gå in i väggen är att man ignorerar signaler och symptom från kroppen. Man tänker att ”det är tufft just nu men det händer inte mig” – så har de flesta som blivit utmattade sagt, säger stressexpert Anna Bennich Karlstedt.
Vad är det då du behöver vara uppmärksam på som ledare? En ny amerikansk undersökning från företaget Kronos visar att de fem vanligaste orsakerna till utbrändhet kanske föga förvånande är: orättvis ersättning, orimlig arbetsbelastning, för mycket övertid, att inte ha en klar koppling till företagets strategi och en negativ arbetsplatskultur.

Så här kan du jobba med varje punkt:

Orättvis ersättning
Ha ett klart och tydligt tänk kring löner och var transparent med det mot dina anställda. Vad kan de själva göra för att du ska vara villig att öka lönen ytterligare? Är lönesättningen tydligt kommunicerad och går schysst till visar forskning att medarbetarna blir mer nöjda med sin lön, oavsett vilken ökning de får.
Läs fler råd här: Så lyckas du med lönesamtalOrimlig arbetsbelastning och för mycket övertid
Var lyhörd för hur hårt dina anställda jobbar. Ge tydliga riktlinjer och var beredd på att både avlasta och gemensamt strukturera upp deras uppgifter och arbetstid.
Många tror att det är stor skillnad på positiv och negativ stress. Men det är det faktiskt inte – båda gör dig uppvarvad vilket hindrar återhämtningen i kroppen och gör oss sjuka.
– Jättemånga av mina stressklienter säger ”Visst har det varit mycket, men jag älskar ju mitt jobb och alla andra engagemang.” Men det måste inte vara ångest och tråkigt för att vi ska bli utmattade, vi kan tappa återhämtning även om det vi gör är engagerande, säger Anna Bennich Karlstedt.
Läs fler råd här: Så får du friskare medarbetare och bättre ekonomi Ingen klar koppling till företagets strategi
För att må bra behöver dina medarbetare veta vad du förväntar dig av dem och om de når upp till det – och de kan inte läsa dina tankar. Tydliggör helt enkelt för dina anställda det som är självklart för dig: Vad vill du med ditt företag och hur ska du ta dig dit? Varför har du anställt din personal, hur ska de hjälpa dig? Sätt konkreta mål för varje medarbetare kopplade till din strategi.
Läs fler råd här:Har du de tre viktigaste ledarbeteendena  Dålig arbetsplatskultur
Du behöver ta dig tid att jobba med både ditt ledarskap och kulturen på arbetsplatsen. Märker du av intriger, mobbing, skitsnack, konflikter och känslor som bubblar under ytan? Stoppa inte huvudet i sanden! Se också till att vara öppen och tydlig i din kommunikation så att dina anställda känner att de kan lita på dig. Ger du lite olika besked blir de kanske osäkra på vad som verkligen gäller vilket kan leda till rykten och osäkerhet.
Hitta sätt att skapa framåtanda och engagemang genom tydliga visioner och teambuilding, kanske bara en fika utan att prata jobb. Glöm inte att också regelbundet visa att du ser och uppskattar dina medarbetares jobb.
Missa inte fler artiklar om personalvård:5 tecken på att du har en dålig chef 3 saker som får din personal att stannaSå motiverar du dina anställda]]>

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.