Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Mingelfrågor: 8 Affärskontakter med Smarta Samtalsämnen

27 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
affärskontakter

Foto: Så äger du minglet och skapar nya affärskontakter. Foto: Getty Images

Lite småprat om vädret, berättat vad du gör – och sen då? Här är smarta samtalsämnen som skapar intressanta samtal och hjälper dig att faktiskt knyta affärskontakter på minglet.Att mingla och knyta nya kontakter kan vara ett effektivt sätt att få fler uppdrag eller sälja mer. Ju fler som känner till dig och det du gör, desto fler potentiella kunder kan höra talas om dig.

Men då gäller det att inte bara prata om vädret, eller direkt börja dra dina säljargument så fort du går fram till någon ny person. Ditt mål ska inte vara att sälja utan att knyta kontakter där ni gillar varandra. Sen vill du såklart nämna ditt företag, och lyssna noga för att se om du kanske kan hjälpa den du pratar med – antingen genom att förmedla kontakter eller ge råd, vilket kommer att knyta er närmare varandra, eller genom framtida samarbeten.

8 smarta frågor för att få affärskontakter

Vad har hänt dig idag?
En mycket bättre öppningsfråga än ”Hur mår du?” där svaret ofta blir ”Jo tack, bra.” är att fråga om hur dagen varit. Personen du pratar med kommer lätt kunna svara och du kan få höra någon intressant detalj du kan fråga vidare om. Kanske får du även en ledtråd till hur dina produkter eller tjänster kan hjälpa personen en vanlig dag.

Hur hamnade du här?
Här kan svaret bli allt från vem personen känner på minglet, hur den faktiskt tog sig dit eller dess karriär- eller livsväg till just detta ögonblick. Mycket mer spännande och givande än ”Vilket väder vi har!”.

Vad intresserar dig just nu?
Den här frågan kommer troligtvis den du pratar med tycka är riktigt rolig att svara på.  (Kommer den inte på något kan du leda vidare med att fråga om den läst något spännande på sistone eller om det hänt något särskilt på jobbet…) Dessutom kommer du komma personen lite närmare. När du vet vad den brinner för kan du lättare se hur du kan hjälpa den.

Vad ser du fram emot?
En liknande fråga som den innan, och svaret kan spänna från jobbrelaterat till fritidsintressen. Säljer du till exempel båttillbehör kan du hoppas att svaret blir ”Sommaren, för då ska jag ut med båten!”.

Vad gillar du bäst med det du gör nu?
En lite djupare fråga än bara ”Vad sysslar du med på dagarna?” och öppnar för ett intressant samtal om personen och dess karriär, företag och bransch. Förhoppningsvis frågar han eller hon dig samma sak – se till att ha ett bra svar där du gör tydligt vad som är din drivkraft och vad som särskiljer dig från dina konkurrenter.

Vad är det bästa du har gjort i år?
Spännande fråga om kan ge vitt skilda svar: ”Åh, det måste varit resan till Rom.” eller ”Jo, det finns ett projekt som jag verkligen tycker blev lyckat.” Förhoppningsvis får du tillbaka frågan, se till att ha förberett ett svar som marknadsför dig på ett bra sätt.

Vad läser du just nu?
Här får du en genväg in i vad som intresserar personen, dessutom finns goda möjligheter att hitta gemensamma intressen – och i kanske få lite lästips.

Vad har du för utmaningar just nu?
Öppna inte med den här frågan, men ställ den gärna när ni pratat ett litet tag. Kan du på något sätt hjälpa personen med kontakter eller råd så kommer det att knyta er närmare varandra. Frågan bjuder även in till framtida samarbeten och nya möjligheter för dig, men se upp så att inte personen känner det som att du bara intresserat dig för den för att kunna sälja.

Av Ebba Arnborg

Vanliga frågor om att skapa affärskontakter genom mingel

Hur börjar jag ett intressant samtal på ett mingel?

Glöm "Hur mår du?" och prova istället med "Vad har hänt dig idag?". Det öppnar upp för mer engagerande svar och ger dig chansen att hitta gemensamma intressen eller utmaningar. Kom ihåg, målet är att skapa en genuin kontakt, inte att sälja direkt!

Vilka är några bra samtalsämnen för mingel?

Prova med frågor som "Vad intresserar dig just nu?" eller "Vad ser du fram emot?". Dessa frågor är perfekta för att få igång ett spännande samtal och kan leda till oväntade kopplingar. Vem vet, kanske delar ni en passion för segling eller har liknande affärsutmaningar!

Hur kan jag använda mingelfrågor för att skapa affärskontakter?

Fokusera på frågor som ger insikt i personens arbetsliv och utmaningar, som "Vad gillar du bäst med det du gör nu?" eller "Vad har du för utmaningar just nu?". Dessa öppnar upp för möjligheter att erbjuda hjälp eller samarbete, utan att det känns påtvingat. Det handlar om att bygga relationer, inte att sälja!

Hur undviker jag att prata om vädret på ett mingel?

Istället för att fastna i småprat om vädret, prova med mer engagerande frågor som "Vad är det bästa du har gjort i år?" eller "Vad läser du just nu?". Dessa frågor ger dig en snabb inblick i personens intressen och värderingar, vilket är guld värt för att skapa meningsfulla affärskontakter.

Hur kan jag göra mina mingelfrågor mer minnesvärda?

Var personlig och autentisk! Dela gärna egna erfarenheter relaterade till frågorna du ställer. Till exempel, om du frågar "Vad har du för utmaningar just nu?", kan du följa upp med en kort berättelse om en utmaning du själv övervunnit. Det gör samtalet mer givande och ökar chansen för en stark affärskontakt.

Hur avslutar jag ett mingel-samtal på ett bra sätt?

Avsluta med att sammanfatta något intressant ni pratat om och föreslå en uppföljning om det känns relevant. Till exempel: "Det var fascinerande att höra om ditt projekt. Skulle du vilja ta en kaffe nästa vecka och prata mer om hur vi kan hjälpa varandra?" Kom ihåg att utbyta kontaktuppgifter om ni planerar att höras igen!




ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.