Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Mingelfrågor: 8 Affärskontakter med Smarta Samtalsämnen

27 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
affärskontakter

Foto: Så äger du minglet och skapar nya affärskontakter. Foto: Getty Images

Lite småprat om vädret, berättat vad du gör – och sen då? Här är smarta samtalsämnen som skapar intressanta samtal och hjälper dig att faktiskt knyta affärskontakter på minglet.Att mingla och knyta nya kontakter kan vara ett effektivt sätt att få fler uppdrag eller sälja mer. Ju fler som känner till dig och det du gör, desto fler potentiella kunder kan höra talas om dig.

Men då gäller det att inte bara prata om vädret, eller direkt börja dra dina säljargument så fort du går fram till någon ny person. Ditt mål ska inte vara att sälja utan att knyta kontakter där ni gillar varandra. Sen vill du såklart nämna ditt företag, och lyssna noga för att se om du kanske kan hjälpa den du pratar med – antingen genom att förmedla kontakter eller ge råd, vilket kommer att knyta er närmare varandra, eller genom framtida samarbeten.

8 smarta frågor för att få affärskontakter

Vad har hänt dig idag?
En mycket bättre öppningsfråga än ”Hur mår du?” där svaret ofta blir ”Jo tack, bra.” är att fråga om hur dagen varit. Personen du pratar med kommer lätt kunna svara och du kan få höra någon intressant detalj du kan fråga vidare om. Kanske får du även en ledtråd till hur dina produkter eller tjänster kan hjälpa personen en vanlig dag.

Hur hamnade du här?
Här kan svaret bli allt från vem personen känner på minglet, hur den faktiskt tog sig dit eller dess karriär- eller livsväg till just detta ögonblick. Mycket mer spännande och givande än ”Vilket väder vi har!”.

Vad intresserar dig just nu?
Den här frågan kommer troligtvis den du pratar med tycka är riktigt rolig att svara på.  (Kommer den inte på något kan du leda vidare med att fråga om den läst något spännande på sistone eller om det hänt något särskilt på jobbet…) Dessutom kommer du komma personen lite närmare. När du vet vad den brinner för kan du lättare se hur du kan hjälpa den.

Vad ser du fram emot?
En liknande fråga som den innan, och svaret kan spänna från jobbrelaterat till fritidsintressen. Säljer du till exempel båttillbehör kan du hoppas att svaret blir ”Sommaren, för då ska jag ut med båten!”.

Vad gillar du bäst med det du gör nu?
En lite djupare fråga än bara ”Vad sysslar du med på dagarna?” och öppnar för ett intressant samtal om personen och dess karriär, företag och bransch. Förhoppningsvis frågar han eller hon dig samma sak – se till att ha ett bra svar där du gör tydligt vad som är din drivkraft och vad som särskiljer dig från dina konkurrenter.

Vad är det bästa du har gjort i år?
Spännande fråga om kan ge vitt skilda svar: ”Åh, det måste varit resan till Rom.” eller ”Jo, det finns ett projekt som jag verkligen tycker blev lyckat.” Förhoppningsvis får du tillbaka frågan, se till att ha förberett ett svar som marknadsför dig på ett bra sätt.

Vad läser du just nu?
Här får du en genväg in i vad som intresserar personen, dessutom finns goda möjligheter att hitta gemensamma intressen – och i kanske få lite lästips.

Vad har du för utmaningar just nu?
Öppna inte med den här frågan, men ställ den gärna när ni pratat ett litet tag. Kan du på något sätt hjälpa personen med kontakter eller råd så kommer det att knyta er närmare varandra. Frågan bjuder även in till framtida samarbeten och nya möjligheter för dig, men se upp så att inte personen känner det som att du bara intresserat dig för den för att kunna sälja.

Av Ebba Arnborg

Vanliga frågor om att skapa affärskontakter genom mingel

Hur börjar jag ett intressant samtal på ett mingel?

Glöm "Hur mår du?" och prova istället med "Vad har hänt dig idag?". Det öppnar upp för mer engagerande svar och ger dig chansen att hitta gemensamma intressen eller utmaningar. Kom ihåg, målet är att skapa en genuin kontakt, inte att sälja direkt!

Vilka är några bra samtalsämnen för mingel?

Prova med frågor som "Vad intresserar dig just nu?" eller "Vad ser du fram emot?". Dessa frågor är perfekta för att få igång ett spännande samtal och kan leda till oväntade kopplingar. Vem vet, kanske delar ni en passion för segling eller har liknande affärsutmaningar!

Hur kan jag använda mingelfrågor för att skapa affärskontakter?

Fokusera på frågor som ger insikt i personens arbetsliv och utmaningar, som "Vad gillar du bäst med det du gör nu?" eller "Vad har du för utmaningar just nu?". Dessa öppnar upp för möjligheter att erbjuda hjälp eller samarbete, utan att det känns påtvingat. Det handlar om att bygga relationer, inte att sälja!

Hur undviker jag att prata om vädret på ett mingel?

Istället för att fastna i småprat om vädret, prova med mer engagerande frågor som "Vad är det bästa du har gjort i år?" eller "Vad läser du just nu?". Dessa frågor ger dig en snabb inblick i personens intressen och värderingar, vilket är guld värt för att skapa meningsfulla affärskontakter.

Hur kan jag göra mina mingelfrågor mer minnesvärda?

Var personlig och autentisk! Dela gärna egna erfarenheter relaterade till frågorna du ställer. Till exempel, om du frågar "Vad har du för utmaningar just nu?", kan du följa upp med en kort berättelse om en utmaning du själv övervunnit. Det gör samtalet mer givande och ökar chansen för en stark affärskontakt.

Hur avslutar jag ett mingel-samtal på ett bra sätt?

Avsluta med att sammanfatta något intressant ni pratat om och föreslå en uppföljning om det känns relevant. Till exempel: "Det var fascinerande att höra om ditt projekt. Skulle du vilja ta en kaffe nästa vecka och prata mer om hur vi kan hjälpa varandra?" Kom ihåg att utbyta kontaktuppgifter om ni planerar att höras igen!




ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.