Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Mingelfrågor: 8 Affärskontakter med Smarta Samtalsämnen

27 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
affärskontakter

Foto: Så äger du minglet och skapar nya affärskontakter. Foto: Getty Images

Lite småprat om vädret, berättat vad du gör – och sen då? Här är smarta samtalsämnen som skapar intressanta samtal och hjälper dig att faktiskt knyta affärskontakter på minglet.Att mingla och knyta nya kontakter kan vara ett effektivt sätt att få fler uppdrag eller sälja mer. Ju fler som känner till dig och det du gör, desto fler potentiella kunder kan höra talas om dig.

Men då gäller det att inte bara prata om vädret, eller direkt börja dra dina säljargument så fort du går fram till någon ny person. Ditt mål ska inte vara att sälja utan att knyta kontakter där ni gillar varandra. Sen vill du såklart nämna ditt företag, och lyssna noga för att se om du kanske kan hjälpa den du pratar med – antingen genom att förmedla kontakter eller ge råd, vilket kommer att knyta er närmare varandra, eller genom framtida samarbeten.

8 smarta frågor för att få affärskontakter

Vad har hänt dig idag?
En mycket bättre öppningsfråga än ”Hur mår du?” där svaret ofta blir ”Jo tack, bra.” är att fråga om hur dagen varit. Personen du pratar med kommer lätt kunna svara och du kan få höra någon intressant detalj du kan fråga vidare om. Kanske får du även en ledtråd till hur dina produkter eller tjänster kan hjälpa personen en vanlig dag.

Hur hamnade du här?
Här kan svaret bli allt från vem personen känner på minglet, hur den faktiskt tog sig dit eller dess karriär- eller livsväg till just detta ögonblick. Mycket mer spännande och givande än ”Vilket väder vi har!”.

Vad intresserar dig just nu?
Den här frågan kommer troligtvis den du pratar med tycka är riktigt rolig att svara på.  (Kommer den inte på något kan du leda vidare med att fråga om den läst något spännande på sistone eller om det hänt något särskilt på jobbet…) Dessutom kommer du komma personen lite närmare. När du vet vad den brinner för kan du lättare se hur du kan hjälpa den.

Vad ser du fram emot?
En liknande fråga som den innan, och svaret kan spänna från jobbrelaterat till fritidsintressen. Säljer du till exempel båttillbehör kan du hoppas att svaret blir ”Sommaren, för då ska jag ut med båten!”.

Vad gillar du bäst med det du gör nu?
En lite djupare fråga än bara ”Vad sysslar du med på dagarna?” och öppnar för ett intressant samtal om personen och dess karriär, företag och bransch. Förhoppningsvis frågar han eller hon dig samma sak – se till att ha ett bra svar där du gör tydligt vad som är din drivkraft och vad som särskiljer dig från dina konkurrenter.

Vad är det bästa du har gjort i år?
Spännande fråga om kan ge vitt skilda svar: ”Åh, det måste varit resan till Rom.” eller ”Jo, det finns ett projekt som jag verkligen tycker blev lyckat.” Förhoppningsvis får du tillbaka frågan, se till att ha förberett ett svar som marknadsför dig på ett bra sätt.

Vad läser du just nu?
Här får du en genväg in i vad som intresserar personen, dessutom finns goda möjligheter att hitta gemensamma intressen – och i kanske få lite lästips.

Vad har du för utmaningar just nu?
Öppna inte med den här frågan, men ställ den gärna när ni pratat ett litet tag. Kan du på något sätt hjälpa personen med kontakter eller råd så kommer det att knyta er närmare varandra. Frågan bjuder även in till framtida samarbeten och nya möjligheter för dig, men se upp så att inte personen känner det som att du bara intresserat dig för den för att kunna sälja.

Av Ebba Arnborg

Vanliga frågor om att skapa affärskontakter genom mingel

Hur börjar jag ett intressant samtal på ett mingel?

Glöm "Hur mår du?" och prova istället med "Vad har hänt dig idag?". Det öppnar upp för mer engagerande svar och ger dig chansen att hitta gemensamma intressen eller utmaningar. Kom ihåg, målet är att skapa en genuin kontakt, inte att sälja direkt!

Vilka är några bra samtalsämnen för mingel?

Prova med frågor som "Vad intresserar dig just nu?" eller "Vad ser du fram emot?". Dessa frågor är perfekta för att få igång ett spännande samtal och kan leda till oväntade kopplingar. Vem vet, kanske delar ni en passion för segling eller har liknande affärsutmaningar!

Hur kan jag använda mingelfrågor för att skapa affärskontakter?

Fokusera på frågor som ger insikt i personens arbetsliv och utmaningar, som "Vad gillar du bäst med det du gör nu?" eller "Vad har du för utmaningar just nu?". Dessa öppnar upp för möjligheter att erbjuda hjälp eller samarbete, utan att det känns påtvingat. Det handlar om att bygga relationer, inte att sälja!

Hur undviker jag att prata om vädret på ett mingel?

Istället för att fastna i småprat om vädret, prova med mer engagerande frågor som "Vad är det bästa du har gjort i år?" eller "Vad läser du just nu?". Dessa frågor ger dig en snabb inblick i personens intressen och värderingar, vilket är guld värt för att skapa meningsfulla affärskontakter.

Hur kan jag göra mina mingelfrågor mer minnesvärda?

Var personlig och autentisk! Dela gärna egna erfarenheter relaterade till frågorna du ställer. Till exempel, om du frågar "Vad har du för utmaningar just nu?", kan du följa upp med en kort berättelse om en utmaning du själv övervunnit. Det gör samtalet mer givande och ökar chansen för en stark affärskontakt.

Hur avslutar jag ett mingel-samtal på ett bra sätt?

Avsluta med att sammanfatta något intressant ni pratat om och föreslå en uppföljning om det känns relevant. Till exempel: "Det var fascinerande att höra om ditt projekt. Skulle du vilja ta en kaffe nästa vecka och prata mer om hur vi kan hjälpa varandra?" Kom ihåg att utbyta kontaktuppgifter om ni planerar att höras igen!




ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.