Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Mingelfrågor: 8 Affärskontakter med Smarta Samtalsämnen

27 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
affärskontakter

Foto: Så äger du minglet och skapar nya affärskontakter. Foto: Getty Images

Lite småprat om vädret, berättat vad du gör – och sen då? Här är smarta samtalsämnen som skapar intressanta samtal och hjälper dig att faktiskt knyta affärskontakter på minglet.Att mingla och knyta nya kontakter kan vara ett effektivt sätt att få fler uppdrag eller sälja mer. Ju fler som känner till dig och det du gör, desto fler potentiella kunder kan höra talas om dig.

Men då gäller det att inte bara prata om vädret, eller direkt börja dra dina säljargument så fort du går fram till någon ny person. Ditt mål ska inte vara att sälja utan att knyta kontakter där ni gillar varandra. Sen vill du såklart nämna ditt företag, och lyssna noga för att se om du kanske kan hjälpa den du pratar med – antingen genom att förmedla kontakter eller ge råd, vilket kommer att knyta er närmare varandra, eller genom framtida samarbeten.

8 smarta frågor för att få affärskontakter

Vad har hänt dig idag?
En mycket bättre öppningsfråga än ”Hur mår du?” där svaret ofta blir ”Jo tack, bra.” är att fråga om hur dagen varit. Personen du pratar med kommer lätt kunna svara och du kan få höra någon intressant detalj du kan fråga vidare om. Kanske får du även en ledtråd till hur dina produkter eller tjänster kan hjälpa personen en vanlig dag.

Hur hamnade du här?
Här kan svaret bli allt från vem personen känner på minglet, hur den faktiskt tog sig dit eller dess karriär- eller livsväg till just detta ögonblick. Mycket mer spännande och givande än ”Vilket väder vi har!”.

Vad intresserar dig just nu?
Den här frågan kommer troligtvis den du pratar med tycka är riktigt rolig att svara på.  (Kommer den inte på något kan du leda vidare med att fråga om den läst något spännande på sistone eller om det hänt något särskilt på jobbet…) Dessutom kommer du komma personen lite närmare. När du vet vad den brinner för kan du lättare se hur du kan hjälpa den.

Vad ser du fram emot?
En liknande fråga som den innan, och svaret kan spänna från jobbrelaterat till fritidsintressen. Säljer du till exempel båttillbehör kan du hoppas att svaret blir ”Sommaren, för då ska jag ut med båten!”.

Vad gillar du bäst med det du gör nu?
En lite djupare fråga än bara ”Vad sysslar du med på dagarna?” och öppnar för ett intressant samtal om personen och dess karriär, företag och bransch. Förhoppningsvis frågar han eller hon dig samma sak – se till att ha ett bra svar där du gör tydligt vad som är din drivkraft och vad som särskiljer dig från dina konkurrenter.

Vad är det bästa du har gjort i år?
Spännande fråga om kan ge vitt skilda svar: ”Åh, det måste varit resan till Rom.” eller ”Jo, det finns ett projekt som jag verkligen tycker blev lyckat.” Förhoppningsvis får du tillbaka frågan, se till att ha förberett ett svar som marknadsför dig på ett bra sätt.

Vad läser du just nu?
Här får du en genväg in i vad som intresserar personen, dessutom finns goda möjligheter att hitta gemensamma intressen – och i kanske få lite lästips.

Vad har du för utmaningar just nu?
Öppna inte med den här frågan, men ställ den gärna när ni pratat ett litet tag. Kan du på något sätt hjälpa personen med kontakter eller råd så kommer det att knyta er närmare varandra. Frågan bjuder även in till framtida samarbeten och nya möjligheter för dig, men se upp så att inte personen känner det som att du bara intresserat dig för den för att kunna sälja.

Av Ebba Arnborg

Vanliga frågor om att skapa affärskontakter genom mingel

Hur börjar jag ett intressant samtal på ett mingel?

Glöm "Hur mår du?" och prova istället med "Vad har hänt dig idag?". Det öppnar upp för mer engagerande svar och ger dig chansen att hitta gemensamma intressen eller utmaningar. Kom ihåg, målet är att skapa en genuin kontakt, inte att sälja direkt!

Vilka är några bra samtalsämnen för mingel?

Prova med frågor som "Vad intresserar dig just nu?" eller "Vad ser du fram emot?". Dessa frågor är perfekta för att få igång ett spännande samtal och kan leda till oväntade kopplingar. Vem vet, kanske delar ni en passion för segling eller har liknande affärsutmaningar!

Hur kan jag använda mingelfrågor för att skapa affärskontakter?

Fokusera på frågor som ger insikt i personens arbetsliv och utmaningar, som "Vad gillar du bäst med det du gör nu?" eller "Vad har du för utmaningar just nu?". Dessa öppnar upp för möjligheter att erbjuda hjälp eller samarbete, utan att det känns påtvingat. Det handlar om att bygga relationer, inte att sälja!

Hur undviker jag att prata om vädret på ett mingel?

Istället för att fastna i småprat om vädret, prova med mer engagerande frågor som "Vad är det bästa du har gjort i år?" eller "Vad läser du just nu?". Dessa frågor ger dig en snabb inblick i personens intressen och värderingar, vilket är guld värt för att skapa meningsfulla affärskontakter.

Hur kan jag göra mina mingelfrågor mer minnesvärda?

Var personlig och autentisk! Dela gärna egna erfarenheter relaterade till frågorna du ställer. Till exempel, om du frågar "Vad har du för utmaningar just nu?", kan du följa upp med en kort berättelse om en utmaning du själv övervunnit. Det gör samtalet mer givande och ökar chansen för en stark affärskontakt.

Hur avslutar jag ett mingel-samtal på ett bra sätt?

Avsluta med att sammanfatta något intressant ni pratat om och föreslå en uppföljning om det känns relevant. Till exempel: "Det var fascinerande att höra om ditt projekt. Skulle du vilja ta en kaffe nästa vecka och prata mer om hur vi kan hjälpa varandra?" Kom ihåg att utbyta kontaktuppgifter om ni planerar att höras igen!




ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.