Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Annonsera på TikTok – så här enkelt kommer du igång

Josefin Wallin 11 mars, 2022 4 minuters läsning
Annonsera på TikTok – så här enkelt kommer du igång

Så här enkelt kommer du igång med att annonsera på TikTok. Att annonsera på sociala medier är för de flesta företag en självklarhet. Tiktok har med sitt underhållande format blivit en populär plattform att räkna med. Så här kommer du igång!

Vad är TikTok?

En mycket populär app där du kan både se, och ladda upp, dina egna videos. Den vanliga användaren brukar i regel endast följas av sin närmsta vänskapskrets. Det finns däremot populära profiler på plattformen som lockar miljontals följare världen över. Med sina snabba, korta och enkla videos som man enkelt kan redigera i mobilen har TikTok vunnit mångas hjärta.

Varför ska jag annonsera på TikTok?

Den kanske mest snabbast växande plattformen bland unga är just TikTok. Välkända varumärken som Coca cola har redan satsat på annonskampanjer här. För dig som företag finns absolut mycket att hämta förutsatt att du förstår hur du ska förpacka ditt budskap på plattformen. Att knäcka den koden är facit för att lyckas. Det är också lite dyrare att annonsera här jämfört med flera andra sociala medier. Finns din målgrupp här kan det däremot ändå vara värt investeringen. Såklart!

Hur annonserar jag på TikTok?

Att annonsera på TikTok innebär att du skapar innehåll som passar appen. Dessa blir någonting som du använder för att annonsera som sponsrade videos. Här kan du också målgruppsanpassa din annons för att nå en så detaljerad målgrupp som möjligt. Du bör också välja (om du inte redan gjort detta) om du vill att ditt företag enbart ska skapa innehåll här, annonsera – eller varför inte både och?

Förbered dig

"Don´t make ads – make TikToks"

  • TikTok själva uppmanar dig som företag att inte tänka annonser, utan tänka bra videos. Vilket är ett utmärkt tips att ta med sig innan man sätter igång. Hur gör andra som lyckas? Snegla och inspireras.
  • Bra videos, vad är då det? Bra videos här anses vara personliga videos och transparenta förpackade i ett snyggt tempo som passar plattformen. En dålig video är det motsatta. Opersonligt, långsamt och allt för likt traditionell reklam.

Kom igång med att annonsera på TikTok

  • Annonseringsmöjligheterna på TikTok är Top View och feed video och sätten du kan köpa dem är via auktion eller reservation.
  • Målsättningarna du kan välja mellan är: Medvetande, interaktion och övervägande.
  • Glöm inte att ha en lagom målsättning för din kampanj. Ännu driver inte TikTok en massa konverteringar – däremot är det en bra kanal för att bygga varumärke.
  • Du kan välja målgrupp utifrån parametrar såsom geografiskt område och kön.
  • Starta genom att logga in (eller starta upp) med ditt företagskonto och gå till TikTok Ads Page.

Välj mellan reservation och auktion

Reservation

  • Reservation – Top View: Här syns du direkt användaren öppnar appen. Du köper ett visst antal exponeringar under ett dygn och till ett fast pris.
  • Reservation – Reach and frequency: Här köper du en annons in-feed och får samtidigt en förutspådd räckvidd.
  • Reservation – In Feed one day: Den här annonsen placeras i din målgrupps "for you feed" och ger dig ett utlovat antal exponeringar under ett dygn.

Auktion

  • Auktion – Brand auction: Den här typen syns i målgruppens in feed där du själv väljer vilken målsättning du vill ha med mera.
  • Auktion – boosted TikTok: Här kan du ge ditt eget "vanliga" innehåll lite extra synlighet men också andras. Perfekt om ni exempelvis har ett samarbete som ni vill lyfta. Dessa kallas för Spark Ads.

Smarta hacks när du vill annonsera på TikTok

  • Finns din målgrupp här? Den mest enkla men också den absolut viktigaste frågan. Många gånger vill man snabbt hoppa på heta trender och plattformar. Finns inte din målgrupp här så är heller inte investeringen i din tid värt det.
  • Kolla runt! För att lyckas på TikTok behöver du förstå vilken typ av innehåll som fungerar. Vilket du enklast gör genom att se på hur andra som lyckats gjort.
  • Testa! Våga prova och känna dig fram.
  • Häng med! Annonsering och möjligheter kring de olika plattformarna är i ständig förändring. Ofta öppnas nya spännande möjligheter!

Vill du läsa mer om TikTok?



ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.