Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Då ska du inte starta företag

Yasemin Bayramoglu 16 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: STOCKHOLM 2018-01-17 Karin Svensson, sälj-mentor. Foto: Nils Petter Nilsson

Det finns massor av tips att få när man ska starta eget företag.
Men det finns också tillfällen då man kanske borde tänka om och leta anställning i stället. Säljmentorn Karin Svensson berättar när.

När Karin var 50 och några år därtill blev hon uppsagd. Hon
ställdes inför valet att söka nytt jobb eller att starta eget företag.

Karin tänkte både och.

LÄS OCKSÅ: FRÅN VÄLLINGBY TILL MILJARDFÖRETAG

Hon sökte jobb, men planerade samtidigt för att starta en
verksamhet vid sidan av och hon läste på massor om företagande.

Karin Svensson konsult

Så fick hon jobb som säljare på ett IT-företag. Men i stället för att tacka ja till en anställning skaffade hon företagets första kund!

– Jag satt med företagets vd och skulle löneförhandla för tjänsten. Men då frågade jag i stället ”är det ok att vi tar det här som ett konsultuppdrag, för jag funderar på att starta eget.” Då sa han ja! Nu brukar jag rekommendera andra att göra på samma sätt, berättar Karin i Starta Eget-podden.

Du kan helt enkelt leta i jobbannonser efter företag som
söker efter just din kompetens, fast sedan göra som Karin och sälja in dig som
konsult i stället för som anställd.

Uppdrag först – starta sedan

Nu har det snart gått tolv år sedan samtalet med vd:n på IT-företaget och Karin har samlat sina erfarenheter från tiden som företagare i nya boken Så blir du konsult i eget företag – för dig som funderar men inte vet om du vågar. Dessutom jobbar hon som rådgivare åt blivande småföretagare på Trygghetsstiftelsen och håller seminarier på Trygghetsrådet.

Det fanns ingenting om människan, det mer personliga med att starta företag.

– När jag startade eget fanns inte verksamt.se. Jag fick beställa broschyrer från Skatteverket och jag läste massor om det rent praktiska. Men det fanns ingenting om människan, det mer personliga med att starta företag, säger hon.

Hade vd:n inte svarat ja hade det inte blivit något företag just då i alla fall.

– Nej, jag ville vänta tills jag visste att jag hade uppdrag. Så tycker jag att andra ska göra också. Man ska helst ha några kunder på väg in i alla fall. Och jag vill verkligen understryka att man ska vara påläst innan man trycker på startknappen.

Säg som det är när du kontaktar potentiella kunder, menar hon. Det finns ingen anledning att skämmas för att du inte registrerat företaget ännu.

– Man kan berätta om vad man kan hjälpa till med och sedan tala om att ”jag funderar på att starta företag, skulle det vara intressant med ett möte?”. Du har ju redan erfarenheten, den kommer inte när du registrerar firman.

CV:t visade styrkorna

Hon valde att starta en enskild firma till att börja med. Då
låg aktiekapitalet på hela 100 000 kronor. Men ganska snart ökade
omsättningen i företaget och aktiekapitalet sänktes till 50 000. 2010
växlade Karin därför till aktiebolag, eftersom det skattemässigt var mer
lönsamt.

LYCKAS SOM KONSULT – BÄSTA TIPSEN

Som rådgivare åt andra blivande företagare ser hon att det finns en punkt som oroar mer än någon annan: försäljningen. Just det här var ju hennes egen starkaste sida. Fast det visste hon inte riktigt när hon funderade på vilken riktning hennes företag skulle ha.

– Det stämmer. Det var först när jag sökte jobb och gjorde ett ordentligt cv som jag förstod min röda tråd. Jag såg att jag sysslat med försäljning i 25 år men det hade inte riktigt gått upp för mig förrän då. Jag såg att det är det här som är min handelsvara, min kompetens.

Paketera dina tjänster och fega inte med arvodet, manar Karin Svensson. FOTO: NILS PETTER NILSSON

Hon började fila på affärsplanen. Tänkte på hur hon skulle kunna
sälja in olika typer av konsulttjänster. Hon såg tre olika tjänster – dels att
ta uppdrag som renodlad säljare, dels att utbilda andra i säljteknik och till
sist att agera rådgivare åt blivande företagare.

Kort sagt – hon paketerade sina tjänster, även om hon inte riktigt förstod det då. Olika tjänster fick dessutom olika prislistor.

När väl affärsplanen satt kunde hon börja leta kunder mer fokuserat. Till att börja med skapade hon en Linkedinprofil.

– Det är en hygienfaktor när man startar företag och när man söker jobb. Men jag tycker att man kan omvandla den och skriva lite mer utifrån företagstänket. Vad får man som uppdragsgivare om man anlitar dig? Det behöver inte vara så avancerat, men visa med nyckelord vad du kan. Om du sadlar om till företagare och har en brokig bakgrund så kommunicera bara det som du vill jobba med framöver.

Ring i stället för att mejla

Karin vurmar för riktiga samtal. När man pratar med varandra och inte bara skickar iväg ett mejl. Att sitta ansikte mot ansikte. Men många andra upplever det precis tvärtom.

– Mycket handlar om att våga sälja in sig själv. När man mejlar så vill man inte besvära. Man vågar inte lyfta på luren för man vill inte upplevas som en hemsk telefonförsäljare. Men jag var trygg i att jag var bra på försäljning.

Man kan inte driva ett företag utan att marknadsföra sig själv.

Men om man upplever allt annat än trygghet? Om man känner
obehag bara vid tanken på att behöva sälja in sina tjänster?

Tyvärr, menar Karin, då kanske du ska ge upp företagsdrömmen trots allt.

– Det är mycket sälj. Man kan inte driva ett företag utan att marknadsföra sig själv. Men det är ordet som har en dålig klang. Byt ut ordet sälja till att hjälpa i stället. Tänk tvärt om, du ska erbjuda kunden din hjälp, om den inte behöver den så backa. Behandla dina blivande kunder som du själv skulle vilja bli behandlad.

Och – återigen – skippa det där mejlet och ring i stället.

– Det är faktiskt så få som lyfter på luren idag så då står du ut som någon som är lite annorlunda. Allt handlar om vad du säger. Om du säger något bra blir man ju inte arg för att du ringer. Telefonsamtalet handlar bara om att boka ett möte. Du ska inte sälja över telefon.

Guldkorn i nätverket

För att mottagaren av samtalet ska uppleva att du har något
bra att säga krävs att du är påläst. Karin läser in sig på kunden ordentligt i
förväg. Kollar visioner och pressmeddelanden för att få en vink om vart företaget
är på väg.

Men fundera också på vem du ringer. Att ringa ”kalla samtal”, utan någon som helst ingång på en potentiell kund är svårt. Det handlar till en början om att verkligen skärskåda sitt nätverk. Utan något slags nätverk blir det tufft att komma igång. Men nätverket kanske inte alltid finns där du föreställer dig det.

– Du kan säga: mina kunder brukar uppskatta att jag hjälper dem med det här och det här…

– Är det så att din frisörs bror jobbar som upphandlare hos en blivande kund? Skitbra! Våga fråga, säger Karin.

Känns det fortfarande jobbigt att prata om vad du kan? Vänd på det.

– Du kan säga ”mina kunder brukar uppskatta att jag hjälper dem med det här och det här…” säger Karin.

Då får man lite distans till jaget igen.

Karin Svensson, säljexpert skriver om att bli konsult
Sluta aldrig sälja! FOTO: NILS PETTER NILSSON

När du väl fått in ditt första uppdrag gäller det att stanna
kvar i ditt säljmode. Att gå från första samtal till möte, offert, svar på
offert, börja jobba och sedan äntligen skicka faktura för att få betalt två
månader senare – det kan ta ett halvår, så det gäller att ha flera uppdrag på
rull hela tiden.

Särskilt är det närmar sig semestertider … För då är det ofta hopplöst att få till några möten med tänkbara uppdragsgivare.

– Jag brukar tänka att man kan jobba 38 veckor av årets 52. Från mitten av juni fram till slutet av augusti är det ingen som har tid att prata med konsulter. Likadant från mitten av december till mitten av januari, säger Karin Svensson.

LYSSNA på hela samtalet här.
LÄS MER om Karin Svensson här.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.