Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Då ska du inte starta företag

Yasemin Bayramoglu 16 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: STOCKHOLM 2018-01-17 Karin Svensson, sälj-mentor. Foto: Nils Petter Nilsson

Det finns massor av tips att få när man ska starta eget företag.
Men det finns också tillfällen då man kanske borde tänka om och leta anställning i stället. Säljmentorn Karin Svensson berättar när.

När Karin var 50 och några år därtill blev hon uppsagd. Hon
ställdes inför valet att söka nytt jobb eller att starta eget företag.

Karin tänkte både och.

LÄS OCKSÅ: FRÅN VÄLLINGBY TILL MILJARDFÖRETAG

Hon sökte jobb, men planerade samtidigt för att starta en
verksamhet vid sidan av och hon läste på massor om företagande.

Karin Svensson konsult

Så fick hon jobb som säljare på ett IT-företag. Men i stället för att tacka ja till en anställning skaffade hon företagets första kund!

– Jag satt med företagets vd och skulle löneförhandla för tjänsten. Men då frågade jag i stället ”är det ok att vi tar det här som ett konsultuppdrag, för jag funderar på att starta eget.” Då sa han ja! Nu brukar jag rekommendera andra att göra på samma sätt, berättar Karin i Starta Eget-podden.

Du kan helt enkelt leta i jobbannonser efter företag som
söker efter just din kompetens, fast sedan göra som Karin och sälja in dig som
konsult i stället för som anställd.

Uppdrag först – starta sedan

Nu har det snart gått tolv år sedan samtalet med vd:n på IT-företaget och Karin har samlat sina erfarenheter från tiden som företagare i nya boken Så blir du konsult i eget företag – för dig som funderar men inte vet om du vågar. Dessutom jobbar hon som rådgivare åt blivande småföretagare på Trygghetsstiftelsen och håller seminarier på Trygghetsrådet.

Det fanns ingenting om människan, det mer personliga med att starta företag.

– När jag startade eget fanns inte verksamt.se. Jag fick beställa broschyrer från Skatteverket och jag läste massor om det rent praktiska. Men det fanns ingenting om människan, det mer personliga med att starta företag, säger hon.

Hade vd:n inte svarat ja hade det inte blivit något företag just då i alla fall.

– Nej, jag ville vänta tills jag visste att jag hade uppdrag. Så tycker jag att andra ska göra också. Man ska helst ha några kunder på väg in i alla fall. Och jag vill verkligen understryka att man ska vara påläst innan man trycker på startknappen.

Säg som det är när du kontaktar potentiella kunder, menar hon. Det finns ingen anledning att skämmas för att du inte registrerat företaget ännu.

– Man kan berätta om vad man kan hjälpa till med och sedan tala om att ”jag funderar på att starta företag, skulle det vara intressant med ett möte?”. Du har ju redan erfarenheten, den kommer inte när du registrerar firman.

CV:t visade styrkorna

Hon valde att starta en enskild firma till att börja med. Då
låg aktiekapitalet på hela 100 000 kronor. Men ganska snart ökade
omsättningen i företaget och aktiekapitalet sänktes till 50 000. 2010
växlade Karin därför till aktiebolag, eftersom det skattemässigt var mer
lönsamt.

LYCKAS SOM KONSULT – BÄSTA TIPSEN

Som rådgivare åt andra blivande företagare ser hon att det finns en punkt som oroar mer än någon annan: försäljningen. Just det här var ju hennes egen starkaste sida. Fast det visste hon inte riktigt när hon funderade på vilken riktning hennes företag skulle ha.

– Det stämmer. Det var först när jag sökte jobb och gjorde ett ordentligt cv som jag förstod min röda tråd. Jag såg att jag sysslat med försäljning i 25 år men det hade inte riktigt gått upp för mig förrän då. Jag såg att det är det här som är min handelsvara, min kompetens.

Paketera dina tjänster och fega inte med arvodet, manar Karin Svensson. FOTO: NILS PETTER NILSSON

Hon började fila på affärsplanen. Tänkte på hur hon skulle kunna
sälja in olika typer av konsulttjänster. Hon såg tre olika tjänster – dels att
ta uppdrag som renodlad säljare, dels att utbilda andra i säljteknik och till
sist att agera rådgivare åt blivande företagare.

Kort sagt – hon paketerade sina tjänster, även om hon inte riktigt förstod det då. Olika tjänster fick dessutom olika prislistor.

När väl affärsplanen satt kunde hon börja leta kunder mer fokuserat. Till att börja med skapade hon en Linkedinprofil.

– Det är en hygienfaktor när man startar företag och när man söker jobb. Men jag tycker att man kan omvandla den och skriva lite mer utifrån företagstänket. Vad får man som uppdragsgivare om man anlitar dig? Det behöver inte vara så avancerat, men visa med nyckelord vad du kan. Om du sadlar om till företagare och har en brokig bakgrund så kommunicera bara det som du vill jobba med framöver.

Ring i stället för att mejla

Karin vurmar för riktiga samtal. När man pratar med varandra och inte bara skickar iväg ett mejl. Att sitta ansikte mot ansikte. Men många andra upplever det precis tvärtom.

– Mycket handlar om att våga sälja in sig själv. När man mejlar så vill man inte besvära. Man vågar inte lyfta på luren för man vill inte upplevas som en hemsk telefonförsäljare. Men jag var trygg i att jag var bra på försäljning.

Man kan inte driva ett företag utan att marknadsföra sig själv.

Men om man upplever allt annat än trygghet? Om man känner
obehag bara vid tanken på att behöva sälja in sina tjänster?

Tyvärr, menar Karin, då kanske du ska ge upp företagsdrömmen trots allt.

– Det är mycket sälj. Man kan inte driva ett företag utan att marknadsföra sig själv. Men det är ordet som har en dålig klang. Byt ut ordet sälja till att hjälpa i stället. Tänk tvärt om, du ska erbjuda kunden din hjälp, om den inte behöver den så backa. Behandla dina blivande kunder som du själv skulle vilja bli behandlad.

Och – återigen – skippa det där mejlet och ring i stället.

– Det är faktiskt så få som lyfter på luren idag så då står du ut som någon som är lite annorlunda. Allt handlar om vad du säger. Om du säger något bra blir man ju inte arg för att du ringer. Telefonsamtalet handlar bara om att boka ett möte. Du ska inte sälja över telefon.

Guldkorn i nätverket

För att mottagaren av samtalet ska uppleva att du har något
bra att säga krävs att du är påläst. Karin läser in sig på kunden ordentligt i
förväg. Kollar visioner och pressmeddelanden för att få en vink om vart företaget
är på väg.

Men fundera också på vem du ringer. Att ringa ”kalla samtal”, utan någon som helst ingång på en potentiell kund är svårt. Det handlar till en början om att verkligen skärskåda sitt nätverk. Utan något slags nätverk blir det tufft att komma igång. Men nätverket kanske inte alltid finns där du föreställer dig det.

– Du kan säga: mina kunder brukar uppskatta att jag hjälper dem med det här och det här…

– Är det så att din frisörs bror jobbar som upphandlare hos en blivande kund? Skitbra! Våga fråga, säger Karin.

Känns det fortfarande jobbigt att prata om vad du kan? Vänd på det.

– Du kan säga ”mina kunder brukar uppskatta att jag hjälper dem med det här och det här…” säger Karin.

Då får man lite distans till jaget igen.

Karin Svensson, säljexpert skriver om att bli konsult
Sluta aldrig sälja! FOTO: NILS PETTER NILSSON

När du väl fått in ditt första uppdrag gäller det att stanna
kvar i ditt säljmode. Att gå från första samtal till möte, offert, svar på
offert, börja jobba och sedan äntligen skicka faktura för att få betalt två
månader senare – det kan ta ett halvår, så det gäller att ha flera uppdrag på
rull hela tiden.

Särskilt är det närmar sig semestertider … För då är det ofta hopplöst att få till några möten med tänkbara uppdragsgivare.

– Jag brukar tänka att man kan jobba 38 veckor av årets 52. Från mitten av juni fram till slutet av augusti är det ingen som har tid att prata med konsulter. Likadant från mitten av december till mitten av januari, säger Karin Svensson.

LYSSNA på hela samtalet här.
LÄS MER om Karin Svensson här.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.