Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Då ska du inte starta företag

Yasemin Bayramoglu 16 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: STOCKHOLM 2018-01-17 Karin Svensson, sälj-mentor. Foto: Nils Petter Nilsson

Det finns massor av tips att få när man ska starta eget företag.
Men det finns också tillfällen då man kanske borde tänka om och leta anställning i stället. Säljmentorn Karin Svensson berättar när.

När Karin var 50 och några år därtill blev hon uppsagd. Hon
ställdes inför valet att söka nytt jobb eller att starta eget företag.

Karin tänkte både och.

LÄS OCKSÅ: FRÅN VÄLLINGBY TILL MILJARDFÖRETAG

Hon sökte jobb, men planerade samtidigt för att starta en
verksamhet vid sidan av och hon läste på massor om företagande.

Karin Svensson konsult

Så fick hon jobb som säljare på ett IT-företag. Men i stället för att tacka ja till en anställning skaffade hon företagets första kund!

– Jag satt med företagets vd och skulle löneförhandla för tjänsten. Men då frågade jag i stället ”är det ok att vi tar det här som ett konsultuppdrag, för jag funderar på att starta eget.” Då sa han ja! Nu brukar jag rekommendera andra att göra på samma sätt, berättar Karin i Starta Eget-podden.

Du kan helt enkelt leta i jobbannonser efter företag som
söker efter just din kompetens, fast sedan göra som Karin och sälja in dig som
konsult i stället för som anställd.

Uppdrag först – starta sedan

Nu har det snart gått tolv år sedan samtalet med vd:n på IT-företaget och Karin har samlat sina erfarenheter från tiden som företagare i nya boken Så blir du konsult i eget företag – för dig som funderar men inte vet om du vågar. Dessutom jobbar hon som rådgivare åt blivande småföretagare på Trygghetsstiftelsen och håller seminarier på Trygghetsrådet.

Det fanns ingenting om människan, det mer personliga med att starta företag.

– När jag startade eget fanns inte verksamt.se. Jag fick beställa broschyrer från Skatteverket och jag läste massor om det rent praktiska. Men det fanns ingenting om människan, det mer personliga med att starta företag, säger hon.

Hade vd:n inte svarat ja hade det inte blivit något företag just då i alla fall.

– Nej, jag ville vänta tills jag visste att jag hade uppdrag. Så tycker jag att andra ska göra också. Man ska helst ha några kunder på väg in i alla fall. Och jag vill verkligen understryka att man ska vara påläst innan man trycker på startknappen.

Säg som det är när du kontaktar potentiella kunder, menar hon. Det finns ingen anledning att skämmas för att du inte registrerat företaget ännu.

– Man kan berätta om vad man kan hjälpa till med och sedan tala om att ”jag funderar på att starta företag, skulle det vara intressant med ett möte?”. Du har ju redan erfarenheten, den kommer inte när du registrerar firman.

CV:t visade styrkorna

Hon valde att starta en enskild firma till att börja med. Då
låg aktiekapitalet på hela 100 000 kronor. Men ganska snart ökade
omsättningen i företaget och aktiekapitalet sänktes till 50 000. 2010
växlade Karin därför till aktiebolag, eftersom det skattemässigt var mer
lönsamt.

LYCKAS SOM KONSULT – BÄSTA TIPSEN

Som rådgivare åt andra blivande företagare ser hon att det finns en punkt som oroar mer än någon annan: försäljningen. Just det här var ju hennes egen starkaste sida. Fast det visste hon inte riktigt när hon funderade på vilken riktning hennes företag skulle ha.

– Det stämmer. Det var först när jag sökte jobb och gjorde ett ordentligt cv som jag förstod min röda tråd. Jag såg att jag sysslat med försäljning i 25 år men det hade inte riktigt gått upp för mig förrän då. Jag såg att det är det här som är min handelsvara, min kompetens.

Paketera dina tjänster och fega inte med arvodet, manar Karin Svensson. FOTO: NILS PETTER NILSSON

Hon började fila på affärsplanen. Tänkte på hur hon skulle kunna
sälja in olika typer av konsulttjänster. Hon såg tre olika tjänster – dels att
ta uppdrag som renodlad säljare, dels att utbilda andra i säljteknik och till
sist att agera rådgivare åt blivande företagare.

Kort sagt – hon paketerade sina tjänster, även om hon inte riktigt förstod det då. Olika tjänster fick dessutom olika prislistor.

När väl affärsplanen satt kunde hon börja leta kunder mer fokuserat. Till att börja med skapade hon en Linkedinprofil.

– Det är en hygienfaktor när man startar företag och när man söker jobb. Men jag tycker att man kan omvandla den och skriva lite mer utifrån företagstänket. Vad får man som uppdragsgivare om man anlitar dig? Det behöver inte vara så avancerat, men visa med nyckelord vad du kan. Om du sadlar om till företagare och har en brokig bakgrund så kommunicera bara det som du vill jobba med framöver.

Ring i stället för att mejla

Karin vurmar för riktiga samtal. När man pratar med varandra och inte bara skickar iväg ett mejl. Att sitta ansikte mot ansikte. Men många andra upplever det precis tvärtom.

– Mycket handlar om att våga sälja in sig själv. När man mejlar så vill man inte besvära. Man vågar inte lyfta på luren för man vill inte upplevas som en hemsk telefonförsäljare. Men jag var trygg i att jag var bra på försäljning.

Man kan inte driva ett företag utan att marknadsföra sig själv.

Men om man upplever allt annat än trygghet? Om man känner
obehag bara vid tanken på att behöva sälja in sina tjänster?

Tyvärr, menar Karin, då kanske du ska ge upp företagsdrömmen trots allt.

– Det är mycket sälj. Man kan inte driva ett företag utan att marknadsföra sig själv. Men det är ordet som har en dålig klang. Byt ut ordet sälja till att hjälpa i stället. Tänk tvärt om, du ska erbjuda kunden din hjälp, om den inte behöver den så backa. Behandla dina blivande kunder som du själv skulle vilja bli behandlad.

Och – återigen – skippa det där mejlet och ring i stället.

– Det är faktiskt så få som lyfter på luren idag så då står du ut som någon som är lite annorlunda. Allt handlar om vad du säger. Om du säger något bra blir man ju inte arg för att du ringer. Telefonsamtalet handlar bara om att boka ett möte. Du ska inte sälja över telefon.

Guldkorn i nätverket

För att mottagaren av samtalet ska uppleva att du har något
bra att säga krävs att du är påläst. Karin läser in sig på kunden ordentligt i
förväg. Kollar visioner och pressmeddelanden för att få en vink om vart företaget
är på väg.

Men fundera också på vem du ringer. Att ringa ”kalla samtal”, utan någon som helst ingång på en potentiell kund är svårt. Det handlar till en början om att verkligen skärskåda sitt nätverk. Utan något slags nätverk blir det tufft att komma igång. Men nätverket kanske inte alltid finns där du föreställer dig det.

– Du kan säga: mina kunder brukar uppskatta att jag hjälper dem med det här och det här…

– Är det så att din frisörs bror jobbar som upphandlare hos en blivande kund? Skitbra! Våga fråga, säger Karin.

Känns det fortfarande jobbigt att prata om vad du kan? Vänd på det.

– Du kan säga ”mina kunder brukar uppskatta att jag hjälper dem med det här och det här…” säger Karin.

Då får man lite distans till jaget igen.

Karin Svensson, säljexpert skriver om att bli konsult
Sluta aldrig sälja! FOTO: NILS PETTER NILSSON

När du väl fått in ditt första uppdrag gäller det att stanna
kvar i ditt säljmode. Att gå från första samtal till möte, offert, svar på
offert, börja jobba och sedan äntligen skicka faktura för att få betalt två
månader senare – det kan ta ett halvår, så det gäller att ha flera uppdrag på
rull hela tiden.

Särskilt är det närmar sig semestertider … För då är det ofta hopplöst att få till några möten med tänkbara uppdragsgivare.

– Jag brukar tänka att man kan jobba 38 veckor av årets 52. Från mitten av juni fram till slutet av augusti är det ingen som har tid att prata med konsulter. Likadant från mitten av december till mitten av januari, säger Karin Svensson.

LYSSNA på hela samtalet här.
LÄS MER om Karin Svensson här.



ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Bedrägeriexperten: “Här är bästa sätten att skydda ditt företag 2025”

Bedrägerierna mot företag ökar – och blir alltmer sofistikerade. Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och tidigare elitidrottare med en kompromisslös vinnarskalle, och hon vet hur du skyddar ditt företag. Här är hennes fyra bästa tips (bland annat hur du undviker smishing)!

nordea
Nordea 25 juni, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 8 minuters läsning
Undvika bedrägerier 2025

Foto: Karl Nordlund

Det började som en helt vanlig arbetsdag på ett företag. Ekonomichefen fick ett mejl från vd:n, och det var brådskande. En viktig affär med en utländsk leverantör behövde slutföras med omedelbar betalning. Mejlet var formellt, men tonen kändes igen, och vd:n hänvisade till en tidigare konversation de haft. Ekonomichefen följde därför instruktionerna och godkände transaktionen.

Men allt var en bluff. Företagets vd hade aldrig skickat mejlet. 

I själva verket var det bedragare som hade hackat sig in i företagets mejlsystem och använt sig av vd:ns namn. När misstanken väl väcktes var det för sent – ett stort belopp hade redan försvunnit till ett okänt konto utomlands. 

– Det här är ett vanligt exempel på hur ett bedrägeri kan se ut i dag. Metoderna har blivit mer sofistikerade och personliga , både mot företag, föreningar och privatpersoner, berättar Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.

Tips: Här hittar du en lista på de vanligaste bedrägerimetoderna.

Hjälper företagare över hela Sverige

Det är en tidig måndagsförmiddag, och vi befinner oss på Amalias hemmaplan, Nordeas huvudkontor i Stockholm. Men hon är bara här för att mellanlanda. I morgon åker Amalia vidare för att fortsätta möta företag, privatpersoner samt kommuner och regioner inom offentlig sektor för att stärka medvetenheten kring bedrägerier och hur man kan skydda sig mot dem.  

– Man kan säga att jag åker runt i Sverige och sprider dålig stämning, säger hon och ler. Men det är ett stort och växande samhällsproblem – att motverka det genom att öka medvetenheten är min absolut största drivkraft.

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där Amalia Krantz, Nordeas bedrägeriexpert, berättar hur du som företagare och privatperson kan tänka och göra för att överlista bedragarna.

Vi har nog alla sett de osannolika, ibland rent komiska mejlen om att man ärvt en förmögenhet från en okänd släkting på andra sidan jordklotet. Men att tro att alla bedrägerier ser ut så – det är att göra sig själv en otjänst, menar Amalia. 

Genom AI och så kallade ”deepfakes” kan bedragarna numera använda röster, bilder eller utge sig för att vara såväl din kollega som välkända företag.  

Amelia tittar upp
Karl Nordlund

– Vid vd-bedrägerier kan vi se hur man blir inkastad i en konversation, ser namn man känner igen och kan scrolla bakåt i konversationshistoriken. För ett tag sedan blev till och med en person på ekonomiavdelningen på ett multinationellt företag kallad till ett videomöte för att diskutera en stor transaktion. Han kände igen alla sina kolleger på skärmen, men det var bara han som var mänsklig – de andra hade fått sin röst och sitt ansikte kapade.  

Men det sistnämnda hör ännu till ovanligheten. Vanligast bland privatpersoner och mindre företag är ”smishing”, då bedragarna skickar samma sms till en mängd människor, som ser ut att komma från ett företag, en bank eller polisen och påstå att någonting skett.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Amalia stol vid bord
Karl Nordlund

Det kan exempelvis se ut att komma från ett känt låneinstitut som påstår att ett lån har beviljats eller från ett telekombolag som meddelar ”Hej, vi bekräftar köp av ny telefon, finns redo att hämta i eftermiddag. Vid frågor, ring oss här!” 

– Eftersom man inte beställt någon telefon ringer man numret till telekombolaget, tror man, men hamnar i själva verket hos bedragaren. När man säger att man inte beställt telefonen erbjuder sig bedragaren att makulera det, men eftersom ”beställningen” är gjord med BankID säger den att den kan koppla vidare till din banks säkerhetsavdelning. I själva verket är det då bedragarna som kopplar mellan sig. Nu säger ”säkerhetsavdelningen” att dina konton är utsatta och att du behöver föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, du behöver bara logga in med BankID. Plötsligt har de dig och dina pengar på kroken. 

Hur misstänksam ska man vara?

Amalia korsar armarna över sin laptop och berättar att de är runt 3 400 personer på Nordea arbetar för att stoppa ekobrott.

– Vi jobbar väldigt offensivt för att skydda våra kunder från detta. Vi har exempelvis infört att du som företagskund måste scanna in ditt pass eller nationella id om du behöver ett nytt BankID och vi har satt en lägre beloppsgräns för när våra kunder måste ringa banken för att få genomföra transaktionen. Bankerna förbättrar sina system, men du som privatperson eller företagare kan också ta hjälp av tekniken och se till att du inte har snabb åtkomst till mer än du behöver som en extra försäkring. 

Detta är ett samhällsproblem vi endast kan möta om vi alla krokar arm.

Amalia Krantz

Vad kan man själv tänka på för att inte råka ut för ett bedrägeri? 

- Ta hjälp av tekniken. Se till att du inte har snabb och direkt tillgång till mer pengar än du behöver. Om du inte gör återkommande utlandsbetalningar, stäng den möjligheten i nätbanken tills du åker utomlands. 

- Använd tekniken säkert. Logga exempelvis inte in på BankID på uppmaning av någon annan och läs alltid igenom texten du får se innan du signerar och lägg den där extra sekunden på att faktiskt kontrollera vilket namn du swishar till.

- Som företagare, var alltid två vid signering. Det är i de små obevakade ögonblicken som många råkar illa ut.

Här hittar du en lista på alla de vanligaste bedrägerimetoderna.

Slutligen, understryker Amalia, är det viktigt att vara sunt misstänksam. Att ta det berömda andetaget och tänka: Är det verkligen rimligt? Ska det gå till så här?  

– I den digitala världen har vi tappat en dimension: Vem har vi egentligen på andra sidan? Låt dig inte bara följa med, utan gå bakvägen – ta reda på numret till avsändaren som påstås stå bakom meddelandet, i stället för att direkt klicka på numret eller länken i sms:et.  

Amalia talar lika vant som engagerat.  

– Det känns fel att säga att det är ett spännande jobb, för att det är så mörkt och hemskt, men jag hittar inget bättre ord. Det är ett ämne som angår oss alla, mer än någonsin. 

Den mänskliga faktorn ofta gund till bedrägerierna

En ny studie från Nordea visar att 4 av 10 småbolag (43%) säger sig ha blivit utsatta för bedrägerier. Tre fjärdedelar av företagarna säger sig dock inte vara speciellt oroliga och en stor andel (63 procent) anser sig ha hög kunskap om hur man skyddar sig mot bedrägerier. 

 - Men studien visar också att oron har ökat i de företag som utsatts för bedrägeri. Kanske för att de ser hur sofistikerat det kan vara, säger Amalia och poängterar: 

– Man kan ha jättebra säkerhetssystem och investera otroligt mycket i detta som företag, men många bedrägerier sker genom auktoriserade betalningar där någon överför pengar till bedragarna. Det har alltså inte varit något fel i systemet, utan i stället är det den mänskliga faktorn som bedragarna använder sig av. Så lika mycket som vi investerar i tekniska försvar, måste vi investera i medarbetarna, för vi är alla människor i grunden.

Amalia sittandes på ruta
Karl Nordlund

Företag behöver ha ämnet ”top of mind”, menar Amalia, och inte bara något som snabbt avhandlas på en konferens en gång om året.  

– Man behöver återkommande göra tester, se över beredskapsplanen och uppdatera rutinerna.  

Nordeas hemsida finns det mycket information om hur du som företagskund ska tänka och vart du ska vända sig. Men framför allt handlar det om att inte missa varningslamporna.  

– Människor kommer ofta och ber mig avgöra om ett sms de fått är en bluff eller inte, men det är jättesvårt för mig att veta. Man måste se till kontexten och framför allt reagera om något känns oväntat, lite ovanligt och brådskande. Om du exempelvis plötsligt får ett mejl som ser ut att vara från ett företag eller en kollega, men med meddelandet att du ska betala in till ett nytt kontonummer – kolla upp det först!

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

När Amalia själv nyligen skulle resa ville resebolaget att hon skulle lägga upp sitt pass via en länk. Hon blev genast misstänksam. 

– Då ringde jag företaget och rutinerna visade sig stämma. Men man tjänar alltid på att ta omvägen, vara lite krånglig och dubbelkolla, säger Amalia och plockar upp laptopen. 

Det går mot lunch och Amalia ska vidare till nästa möte, men innan vi skiljs åt kastar hon en blick mot receptionen och säger:  

– Det händer då och då att kunder ringer hit och berättar stolt hur de inte gick på ett bedrägeriförsök genom att dubbelkolla avsändaren. När jag får höra det blir jag så varm i hjärtat, för det är precis varför jag gör det här.

Om Amalia Krantz
Ålder:
36 år.
Yrke: Bedrägeriexpert på Nordea.
Familj: Katt, föräldrar, bröder och brorsbarn. 
Bor: Västra Stockholm.
Lektyr på nattduksbordet: Nexus: en kort historik över informationsnätverk från stenåldern till AI av Yuval Noah Harari. 
Guilty pleasure: Att plöja true crime-dokumentärer som jag har sett en miljon gånger samtidigt som jag spelar ett mobilspel.
Dold talang: Stå på händer.
Bakgrund: B la elitkarriär i basket

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.