Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Entreprenörtävling med succéinvesteraren öppnas nu i Sverige – letar de efter dig?

Josefin Wallin 9 juni, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Techföretaget Logitech har inlett ett samarbete med investeraren Jonas Eriksson där de tillsammans letar efter nästa stora stjärna med "scale-up-potential". Här får du veta allt om en grym entreprenörtävling, "Logitech Start-Up Partner 2022" – men också hemligheterna som de vill se i din ansökan.

"Logitech Start-Up Partner 2022" är en entreprenörstävling. Här letar man efter innovativa affärsidéer eller företag som ska vara möjliga att skala upp. Bakom tävlingen står Logitech som har med sig med den tidigare fotbollsdomaren och superinvesteraren Jonas Eriksson (kanske för många känd som en av drakarna i SVT:s Draknästet?). Nu gör Jonas comeback som domare – och frågan är bara vad du behöver göra för att slippa rött kort?

Läs mer om Draknästet och Jonas Eriksson: Här är drakarna i Draknästet 2022 – nu är det äntligen klart

Det här är Logitech Start-Up Partner 2022

Tävlingen avser att stötta ett företag i att förverkliga sin affärsidé och nå sin fulla potential. Här vinner du ett Logitech konferenskit bestående av allt-i-ett konferenskameran Rally Bar Mini, en Tap pekskärm för mötesrum för videokonferenser, utvalda nya Logitech-produkter som lanseras det kommande året, samt en Samsung Ultra Smart TV. Utöver detta får vinnaren ett intensivt, personligt mentorsmöte med Jonas Eriksson, där du får möjlighet att dra nytta av hans bästa råd och erfarenheter som entreprenör och investerare. Men hur ansöker du och tar möjligheten att bli företaget eller idén som kammar hem priset?

Hur undviker jag rött kort Jonas?

Som en del av vinsten kommer Jonas bjuda på ett mentorsmöte med det vinnande företaget. På detta mentorsmöte kan vinnaren förvänta sig fantastisk feedback, goda råd och kunskap från en av Sveriges främsta investerare. Men hur vässar du din ansökan på bästa sätt?

– Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med i detta otroligt spännande projekt, som passar perfekt med min egen önskan att hjälpa lovande företag. Jag kommer leta efter en kombination av en fantastisk affärsidé, hög innovationsgrad – och framför allt om det finns mycket passion och brinnande entusiasm hos människorna bakom, säger Jonas Eriksson. Detta är med andra ord saker som en vass ansökan bör innehålla.

Som kuriosa ligger Jonas egna investeringar mycket inom området teknik. Han har också en förkärlek för tekniska gadgets.

– Men i denna tävling välkomnar vi alla entreprenörsidéer och jag ser verkligen fram emot att se alla bra förslag, säger Jonas Eriksson.  

– Att entreprenören, investeraren och tidigare fotbollsdomaren Jonas Eriksson valdes till partner i projektet är inte en tillfällighet, förklarar Line Edlefsen, som är nordisk marknadschef hos Logitech Video Collaboration.

– Vi är otroligt glada över att få Jonas Eriksson ombord. Han är en erfaren företagare och investerare med stor insikt i vilka möjligheter, och utmaningar, man som ung entreprenör ska vara uppmärksam på. Och från sina många år med visselpipan i handen på fotbollsplanen har han en speciell förmåga att se potentialen i andra människor – och en vältränad skicklighet att fatta kloka och viktiga beslut på kort tid, förklarar hon.  

Ansök till tävlingen

Sista ansökningsdag: 30 juni. Intresserade start-ups och scale-ups kan ansöka om att bli Logitech Start-Up Partner 2022 mellan 1 juni och 30 juni. Ansökningen kan du skicka som video, som presentation eller som PDF direkt på Logitechs hemsida. Rikligt med kreativitet är välkommet. Juryn består av Jonas Eriksson och representanter från Logitech. 

Länk till ansökan: Ta mig dit!

Film om tävlingen: Se den här!

Om superinvesteraren Jonas Eriksson

Sveriges mest framgångsrike fotbollsdomare genom tiderna, Jonas Eriksson, har en historia där möten med superstjärnor, blixtsnabba beslut, arbete under extrem press, framgångar och motgång samt teamwork står i centrum. Jonas Eriksson är före detta fotbollsdomare och journalist. Parallellt med sin domarkarriär har han gjort sig känd som entreprenör och investerare. I media har Jonas bland annat synts i På spåret och Draknästet, samt blivit en uppskattad expert i SVT:s sändningar från de stora fotbollsmästerskapen. Jonas är just nu aktuell som investerare i SVT:s Draknästet (ny säsong 2022). I höst med den omskrivna boken "Korthuset: En domares berättelse om kickarna och spelet bakom världsfotbollen", som släpptes 13 oktober.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.