Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

8 tips - Få fler kunder med sociala medier

2 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Det har varit lite tyst här på bloggen en tid. Anledningen heter Majken och är tre månader (och världens sötaste bebis, men det kan hända att jag är jävig). Men nu lovar jag att uppdatera oftare.2016-01-25 19.59.06

Bara några veckor innan Majken föddes åkte jag superhöggravid och träffade en härligt sprudlande superinspirerande Christina Schollin (själv kände jag mig, ja, höggravid, bredvid henne :D). Hon ville få tips kring hur hon kunde få fler kunder till sin webbshop, och det hela resulterade i en artikel i Driva Eget, du kan läsa några av tipsen här.

[caption id="attachment_18867" align="alignnone" width="235"]Christina Schollin och andra med webbshop behöver ha en tydlig layout, menar Driva Egets webbexpert Ebba Arnoborg. Foto Björn Leijon Foto Björn Leijon[/caption]

 

Ett av mina tips var att Christina skulle använda sociala medier mer. Det här får jag en del frågor kring: hur lockar man kunder med hjälp av sociala medier? Det finns inte ETT rätt sätt, men det handlar om att sätta en strategi (med tydliga mål) och följa upp den.

En strategi kan innehålla svar på frågor som vad som är syftet med din närvaro i sociala medier, vad du ska posta – när, hur ofta och i vilken kanal. Det kan handla om vilken stil du vill ha på dina inlägg och det är bra med konkreta mål som du kan följa upp. Jag kommer att skriva mer om det här nästa gång.

Om du inte redan gjort det: Börja med att väja vilken kanal som passar dig, här har jag satt samman en guide.

Men för att nå ut brett på sociala medier handlar det om att få många som läser dina inlägg. För det krävs följare (och andra) som kommenterar, gillar och delar det du lägger upp. Ju fler som interagerar med dig desto fler kommer se dina inlägg. Dessutom kan du självklart välja att annonsera.

Här kommer några grundtips:

Skjut inte för brett
Tänk på att det inte handlar om att bara ha massor av följare, du vill också ha rätt sorts följare. Vill du till exempel använda Facebook som en kundtjänst, ja då är ju de du vill locka enbart dina befintliga kunder. Vill du använda sociala medier för att nå ut och locka besökare som kan bli kunder så gäller det att veta vilka dina drömkunder är och fundera över vad som attraherar dem – inspireras av dina konkurrenter.

Använd hashtaggar
Det vill säga nyckelord som du skriver ”#” före. Det gör att dina inlägg blir lätta att hitta när andra söker på nyckelord. För att hitta rätt nyckelord gäller det att surfa runt och se vad andra använder.

Följ, gilla och kommentera andra
På så sätt bygger du upp ett nätverk och får andra att hitta dig.

Be folk att följa dig
Berätta för dina kunder att du finns på sociala medier – och vad de tjänar på att följa dig (för du måste utgå från vad nyttan för dem är när du postar inlägg).

Be folk att göra reklam för dig
Hör av dig till ditt nätverk och be de som redan är aktiva i sociala medier och som du tror gillar det du gör att berätta om dig. Självklart erbjuder du dig att göra detsamma tillbaka.

Anordna tävlingar
Tävlingar på sociala medier kan vara ett bra sätt att engagera följare och locka fler. Det finns dock regler du behöver känna till – läs vilka här.

Posta bra innehåll
Självklart kan tyckas, och ändå lättare sagt än gjort. Det handlar om att du ska erbjuda dina följare innehåll de tycker är så bra att de gilla-markerar det och gärna sprider det vidare. Var inte rädd för att vara personlig och använda humor om du tror att det passar din produkt och dina kunder.

Bli inte dum-lat
Bara för att det är lätt att posta upp vad som helst i sociala medier så betyder det inte att du ska göra det. Släpp inte på kvalitetstänket! Tänk dig att varje post skulle kosta några tusen att lägga ut, då skulle du väl tänka igenom rätt noga vad du skrev, vad syftet var, vem du riktade dig till – gör det nu också. Kom ihåg att det du gör i sociala medier ska leda till något för dig genom att dina kunder tycker om det – och blir sugna på att köpa dina tjänster.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.