Feltänket som dödar kreativitet! (gör inte detta)
När det kommer till just kreativa områden så handlar allt om att försöka hitta en rutin som hjälper dig att producera så mycket, ärligt och långsiktigt som möjligt. Och sen kommer publiken så småningom.
Foto: Författaren
Jag var på Stora Ehandelsdagen. Och vid flera tillfällen kom det upp diskussioner om folk som ville starta podd eller börja skriva på Linkedin.
Men som ofta så stannar det tyvärr i någon sorts tanke-stadium då motargumentet man sätter upp för sig själv ofta blir 'Det finns redan så många som gör det så bra, så vad ska jag kunna bidra göra bättre?'.
Och det är ett naturligt, men också helt meningslöst argument.
Just inom områden som kräver kreativitet är det nämligen rätt oväsentligt om man är bäst eller inte.
Hitta din unika nisch
Det finns extremt få människor som har lyssnat på en låt och sen bara sagt upp Spotify med argumentet 'Nu har jag hört den bästa låten. Jag är klar nu'. Och på samma sätt är det rätt få människor som bara ser en serie, eller följer en person på Linkedin, eller en podd inom området man tycker om.
I ärlighetens namn tycker jag inte ens min egna podd är bäst inom e-handels-segmentet i Sverige. Det är ingen falsk spelad ödmjukhet. Det är sant. Jag skulle nog säga att jag kommer först på tredje plats om jag skulle ranka oss i hur intressanta jag tycker poddarna är.
Med det sagt innebär det inte att jag inte tycker det finns en lucka för min podd. Jag tror den tilltalar ett visst humör och en viss målgrupp.
Samma sak med mitt skrivande. Det passar en viss målgrupp. Det är långa inlägg, inte alls anpassade för 'scroll-världen'. Men det har funnit en viss publik.
Försök inte vinna!
Att börja jämföra, eller försöka 'vinna' kreativitets-utrymmet dödar kreativiteten snabbare än något annat.
Tvärtom, när det kommer till just kreativa områden så handlar allt om att försöka hitta en rutin som hjälper dig att producera så mycket, ärligt och långsiktigt som möjligt. Och sen kommer publiken så småningom.
(Samma resonemang gäller även inom mer affärskritiska kreativa områden som produktframtagning, säljstrategier, kategoribreddningar, etc. Alla satsningar måste inte vara den bästa satsning man gjort.)
Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.