Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Hemligt är tråkigt, jag vill berätta nu!

1 juli, 2009 2 minuters läsning
Snart är det dags att avslöja vad mitt nya företag ska göra. Det ska bli så kul att dela det med er. Min bloggchef Anders Andersson kunde jag inte plåga längre, jag var tvungen att berätta, men då är han också mycket nyfiken av sig. Han kom genast med bra förslag på möjliga samarbeten, eller hur Anders?



I dag godkände jag designen som byggts av Nodeone, tidigare Silvia Media. Det såg tydligt, lättläst och trevligt ut. Snyggt, modernt och coolt får komma på nästa offert, sa jag, och de överlevererar ser det ut som. Nu får jag ändå en sajt som ser snygg ut.



Det ska bli en hårt nischad mediesajt, med härligt tillfälle att umgås och dela erfarenheter. Som bland annat har med Michael Jackson att göra. Och jättemycket med oss alla att göra. Mer kan jag inte säga utan att jag avslöjar mig. Klart att jag skulle kunna prata med dig. Men om någon hungrig mediechef med sommartorka kommer över min affärsidé kan jag fetglömma att komma först.


Att vara först med en idé är inte självklart bra. Inte ens nödvändigt. Men jag tänker så här. Får jag komma först har jag en chans att så småningom bli bäst. Och då får jag trafik till min sajt. Annonsörerna vill komma till mig och de riktigt intressanta nyheterna kläcks hos mig. Du och jag kommer att träffas på min sajt varje dag och min sajt kommer då att göra en viktig insats för många människor i deras vardag.



Räckvidden är en viktig del av min vision som journalist. Att kunna nå och påverka så många människor som möjligt och i bästa fall göra deras liv lite bättre. Den delar jag med många journalister, men kanske inte alla. En del vill nå få utvalda, det kan också vara bra men det är en annan strategi.



Det har varit spännande att vara entreprenör sista dagarna. Hade ett hemligt möte med styrelseproffset Conny Karlsson, tillsammans med pr-konsulten Anders Nilsson, en ödmjuk man som flera gånger har visat sig sitta inne med svaren. Vi tog en kopp kaffe, de fick höra min affärsidé och blev engagerade direkt. Båda sålde in sina fruar som bästa hjälpen, så nästa kaffekopp blir med dem hoppas jag. Min proffsmentor Ulf Eriksson, riskkapitalist i Silicon Valley, är helt säker på att det är en bra idé.



Men hur mycket jag än peppar mig själv idag, hur många som än verkar tro på mig och litar på att jag kommer att klara det, betyder det inte att de har rätt. Det är ju bara så. När ett företag lyckas krävs absolut rätt tajming, mycket tur och rätt grundare, utöver alla de parametrar som du själv kan påverka.



Men jag har ju kospåret att falla tillbaka på. Nu tar jag båten ut i skärgården igen. Sol imorgon, regn på fredag är prognosen på Blidö.

Dela artikeln

Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.