Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Chef och företagare

Mia Törnbloms 7 tips till framgång

Yasemin Bayramoglu 27 maj, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Mia T

Det finns många framgångsfaktorer som handlar om saker som att nätverka och slipa på affärsidén. Men allt börjar med oss själva.
Här kommer ledarskapscoachen Mia Törnbloms bästa tips till framgång.

Mia Törnblom driver MT Ledarskap, har skrivit en rad bästsäljande böcker och är en oerhört populär föreläsare. Här berättar hon om sju framgångsfaktorer.

BLI MEDVETEN OM DINA EGNA VÄRDERINGAR

Varje dag tar vi 2 500–10 000 beslut, som vi baserar på erfarenhet, kunskap och kompetens. Men de flesta beslut baserar vi på våra värderingar. Minst 2 500 gånger om dagen går vi till vår ryggsäck. Då gäller det att veta vad som ligger i den. Barndom, tidiga upplevelser – allt påverkar.

LÄS OCKSÅ: MIAS FYRA FASER FÖR FRAMGÅNGSRIKA TEAM

TRÄNA UPP DIN INRE TRYGGHET

Om vi inte tränar självledarskap och lär oss skilja på prestation och person, så kan vi inte ta kritik. Då blir det jag gör och jag är samma sak. Och vi bemöter kritiken olika beroende på hur vi är. En extrovert person bemöter kritik med motangrepp, medan en introvert inte säger något men kokar inuti. Båda sorterna får lika högt adrenalinpåslag.

– Då är det bra att komma ihåg att det här är inte sista gången som du kommer att bli bortvald eller som du får skulden för något. Livet suger regelbundet! Och det kommer det fortsätta att göra. Det enda du kan göra är att träna på din inre trygghet, det är det enda du kan göra för att öka förutsättningarna att lyckas. Självledarskap är en kompetens som är färskvara, så vi behöver träna på det hela tiden, säger Mia.

VÅGA MISSLYCKAS

Mia berättar om hur hon beslöt att lägga in miljonvinsten från sin första bok i ett företag tillsammans med en annan person. Mias make varnade och sa att hon måste skriva avtal med sin nya kompanjon. Och kanske skulle hon inte lägga alla pengar där? Mia lyssnade inte. Och pengarna gick förlorade.

– Få saker har lärt mig mer om mig själv än det misslyckandet. Sedan har jag haft förmånen att coacha många jättesmarta människor. Och det finns inte någon som inte misslyckats många gånger. Men det handlar om att ta misstagen och att lära av dem.

VAR INTRESSERAD – STÄLL FRÅGOR

Jobba i team eller möta nya kunder – överallt skapar vi relationer. Man matas med att ha sin pitch klar och det kan förstås vara jättebra. Men om man i ett möte med en ny person slänger fram sin pitch direkt finns det risk att man blir självupptagen och tänker allra mest på vad man själv ska säga. Och då kan man missa mycket i samtalet.

– Var intresserad och ställ frågor! I ett bra möte kommer du att få frågor tillbaka. Men om alla bara tänker på vad hen själv ska säga hinner vi ju aldrig få några möten.

VAR GENERÖS

– Allt jag kan har jag lärt mig i mötet med andra, genom att gå kurser, läsa böcker och att hålla utbildningar. Allt jag har fått vill jag förstås ge vidare till andra. Jag har byggt hela min business på att vara generös och jobbar fortfarande en tredjedel ideellt, för det är bra för min värdegrund. Det stämmer med vad som är rätt och riktigt för mig.

TA ANSVAR FÖR DIN EGEN DEL

I alla situationer, relationer och konflikter gör vi klokt i att alltid se på vår egen del. Vad är min del i en konflikt till exempel? Det är lätt att man hamnar i att man ältar andras tillkortakommanden. Till slut är det som om personen jag har en konflikt med har flyttat in i ens huvud. De betalar inte hyra, de bara bor där.

Många gånger handlar det om att kontrollera sitt ego. Om jag tänker på min kompanjon som lurade mig på pengar – jag har ju all rätt att vara arg på hen resten av livet. Men den som skulle drabbas mest av det är ju jag! Jag har mest nytta av att se vad jag skulle ha kunnat göra annorlunda. Jag borde ha lyssnat på min man, jag borde inte varit så tanklös. Är det så att jag faktiskt inte har någon del i konflikten handlar det om acceptans och att kunna lägga kraft på det som jag faktiskt kan påverka.

DAGLIG REFLEKTION MED MT-METODEN

Gör som Mia och svara skriftligen på fyra
frågor varje dag:

  • Vad har varit mindre bra? Vad kan jag lära av det?
  • Vad har varit bra? Vad är jag stolt över?
  • Vad är jag glad för?
  • Vad behöver jag hjälp med?

– Jag har gjort det här varje kväll i 23 år. Harvard Business Review skrev om hur man låtit personalen på ett callcenter svara på de två första frågorna varje dag. Efter tio dagar hade produktiviteten ökat med i snitt 23 procent, säger Mia.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.