Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

7 tips: Så minskar du stressen - och ökar pondusen

Mycket just nu? Bra hållning ger inte bara bättre självförtroende. Det sänker dessutom halterna av stresshormoner i kroppen. Här är sju tips på hur du får både lugn och pondus!

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 oktober, 2016 Uppdaterades 21 mars, 2025 5 minuters läsning
Sträck på dig – minska stassen och öka pondusen.

Foto: Ny forskning visar att vi med hjälp av kroppsspråket faktiskt kan påverka vårt välmående. Fotograf: Thomas Hjertén

Vi vet att vårt kroppsspråk signalerar hur vi mår och vilka vi är. Är vi osäkra sjunker vi ihop och tittar kanske ned i marken. Är vi självsäkra har vi svikt i stegen och rak rygg.

Men det fungerar också tvärtom. Ny forskning i USA visar att vi med hjälp av kroppsspråket faktiskt kan påverka vårt välmående – ända ned på hormonnivå.

Den amerikanska psykologiforskaren Amy Cuddy har i försök visat att vi kan påverka både halterna av stresshormonet kortisol och ”makthormonet” testosteron genom vårt kroppsspråk.

Hälften av försökspersonerna fick under två minuter inta en självsäker maktposition – typ sitta bredbent med händerna bakom nacken eller sträcka ut armarna som om man vill omfamna världen.

Hos dem sjönk halten av kortisol med 20 procent i genomsnitt medan testosteronhalten ökade med 25 procent.

Den andra gruppen fick under två minuter testa en maktlös position – som att sjunka ihop, kuta med ryggen och hålla armar och händer skyddande framför bröstet.

Hos dem blev hormonsvaret det motsatta. Halten av testo­steron sjönk med 10 procent och kortisolnivån ökade med 15 procent.

Det innebär att ”maktpositionen” fick personerna att må mycket bättre med minskad stressnivå och ökad självkänsla medan ”lågstatuspositionen” fick motsatt resultat.

Så strax innan ett kundmöte, föreläsning eller någon annan jobbig social situation kan det löna sig att köra två minuters kraftfullt kroppsspråk (kanske smita in på toaletten).

Ett annat sätt att öka sitt välmående är att le. Även ett konstlat leende, till och med bara att ha en penna på tvären mellan tänderna, har effekt.

Det triggar i gång produktionen av lyckohormoner och minskar stress, visar ny forskning vid Kansas universitet.

Förutom att ett medvetet kroppsspråk får oss att må bättre fysiskt påverkar det oss psykiskt. Man känner sig säkrare på sig själv när man sträcker på sig helt enkelt.

På engelska säger man ”fake it till you make it”, fritt översatt ”låtsas kunna tills du kan”.

Och det ligger faktiskt mer i det än vad man kan tro för det går att stärka sitt självförtroende genom att först låtsas att man kan. Det är också viktigt inför situationer man är nervös inför, som säljmöten eller tal inför grupp, att peppa sig själv och intala sig att det ska bli jättekul. Då får man också den där pondusen som man så gärna vill ha.

7 tips som ger dig mer pondus!

1. Vanliga ”fel” när man ska prata inför grupp är att man låser fast händerna bakom ryggen, framför magen eller plockar med dem kring halsen.

Gör så här: Använd händerna medvetet, i tydliga gester som understryker vad du säger. Öva gärna framför spegeln.

2. Att sjunka ihop och kuta med ryggen ger ett osäkert intryck och ökar dessutom osäker­heten hos dig själv.

Gör så här: Sträck på dig, låt axlarna sjunka ned och håll ryggen rak.

3. När man är osäker är det lätt att undvika direkt ögonkontakt, titta förbi personen eller ned i golvet.

Gör så här: Våga titta personen direkt i ögonen. 5–7 sekunders ögonkontakt åt gången brukar räcka vid en ny bekantskap. Det signalerar intresse och säkerhet.

4. Hur är ditt ansikts­uttryck? Får du ett sten­ansikte när du är nervös eller ser du tillknäppt ut?

Gör så här: Försök att se positiv och säker ut, som ditt bästa jag. Titta i spegeln eller be en vän att filma dig när du övar på ett tal eller låtsas sitta på ett säljmöte.

5. Börjar du darra på rösten? Nervositet och scenskräck kan göra rösten svag och tonlös.

Gör så här: Öva på att tala tydligt, med pauser och lagom kraft. Prata i gång rösten för dig själv inför ett framträdande.

6. Att vara dåligt påläst inför ett kundmöte eller föreläsning bäddar för misslyckande.

Gör så här: Ta reda på så mycket du kan om företaget du söker jobb på. Träna på talet du ska hålla inför en grupp, läs högt och öva in pauser och gester – gärna framför en spegel.

7. Har du en stark inre kritiker som hackar på dig och får dig att tro att du inte klarar saker?

Gör så här: Öva på att tänka att du är bra och har själv­förtroende. Visualisera hur bra du kommer att klara den jobbiga situationen.

Text: Annika Boltegård

Vanliga frågor om pondus i affärslivet (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är pondus och varför är det viktigt i affärssammanhang?

Pondus handlar om att utstråla självsäkerhet och auktoritet genom ditt kroppsspråk och uppträdande. För företagare är pondus särskilt viktigt eftersom det påverkar hur vi uppfattas av kunder, leverantörer och medarbetare. Forskning visar att rätt kroppshållning inte bara ökar självförtroendet utan även sänker stresshormonet kortisol med upp till 20 procent.

Hur får man mer pondus inför viktiga kundmöten?

För att få mer pondus inför kundmöten kan du använda den så kallade "power posing"-tekniken. Ställ dig i en självsäker position med rak rygg och utsträckta armar i två minuter innan mötet. Detta ökar testosteronnivåerna med upp till 25 procent och ger dig ett naturligt självförtroende. Kombinera detta med god förberedelse och tydlig ögonkontakt under själva mötet.

Vilka är de vanligaste misstagen som minskar ens pondus?

De vanligaste misstagen som minskar pondus är att låsa händerna bakom ryggen eller framför magen, undvika ögonkontakt, och ha en ihopsjunken kroppshållning. För företagare kan även bristande förberedelse inför möten och presentationer drastiskt minska den naturliga auktoriteten.

Hur kan jag träna upp min pondus i vardagen?

Du kan träna upp din pondus genom att medvetet arbeta med ditt kroppsspråk varje dag. Öva framför spegeln på presentationer, ha en rak rygg när du sitter vid skrivbordet, och öva på att le naturligt. Ett tips är att filma dig själv under övningspresentationer för att se vilka områden du behöver förbättra.

Vad kännetecknar en person med naturlig pondus?

En person med naturlig pondus kännetecknas av rak kroppshållning, tydligt kroppsspråk, välbalanserad röst och förmågan att hålla god ögonkontakt. I affärssammanhang visar sig detta genom säkert uppträdande vid presentationer, självsäkerhet i förhandlingar och förmågan att kommunicera tydligt med både medarbetare och kunder.

Hur påverkar pondus framgången i affärer?

Pondus har en direkt påverkan på affärsframgång genom att det ökar din trovärdighet och övertalningsförmåga. När du utstrålar självsäkerhet genom rätt kroppsspråk och hållning blir dina argument mer övertygande, och sannolikheten för framgångsrika affärsuppgörelser ökar markant.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé – omsätter 20 miljoner på två personer

De har inga anställda och har inte tagit in något riskkapital. Ändå har syskonen Liza och Tommie Gridelli lyckats bygga ett delikatessvarumärke med internationell räckvidd. Allt tack vare barndomens doft- och smakminnen – och fin hjälp från Nordea.

nordea
Nordea 30 september, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 8 minuters läsning
Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé

Foto: Karl Nordlund

Psst! Innan vi berättar hur syskonen Gridelli byggt sitt fantastiska företag, ta gärna en titt på Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa. 

Det sägs att doften är vårt mest envisa sinne – den tränger så djupt in i oss att den aldrig släpper taget. Smaken bär på samma magi, på en bråkdels sekund kan den föra oss till en annan tid, en annan plats. Det är något syskonen Liza och Tommie Gridelli vet allt om.

För dem är dessa sinnen motorn i deras framgångssaga, det som fick dem att en dag för över tjugo år sedan beställa hem en halv pall olivolja från deras farmors och farfars vänner i Italien.

– Våra barndomssomrar hos farmor och farfar i Rimini var en dröm med sol, närhet till havet och stora middagar, men framför allt ett svalt skafferi fullt av godsaker från olika delar av Italien, berättar Tommie Gridelli.

– Från skafferiet fick vi barn ofta i uppgift att hämta olivoljan – en så kallad novello som görs innan oliverna hunnit mogna. Den hade funnits i generationer och den var så god, säger Liza Gridelli.

1_DSC9860
Syskonen Liza och Tommie Gridelli tillbringade barndomssomrarna hos farmor och farfar i Rimini. Smakminnena därifrån inspirerade dem att starta ett företag tillsammans med italienska delikatessprodukter.

Foto: Karl Nordlund

Hamnade i Rimini av en slump

Det är morgon i den gamla ramverkstaden i Lerum, där syskonen huserar med sitt numera tolvåriga delikatessvarumärke Gridelli.

– Vi hinner inte packa själva längre, så nu ska vi flytta allt till ett tredjepartslager, säger Tommie medan han vandrar runt bland hyllmeter av olivoljor, vinäger och marmelader.

Flera decennier tidigare hade de sett sin pappa komma hem från resor med väskan full av råvaror.

– När mamma som ung tågluffade genom södra Europa, hamnade hon i Rimini – där hon blev kär i en trummis. Det var pappa. Efter några år i Italien flyttade de till Sverige, men under hela vår uppväxt fanns en längtan kvar, efter råvaror som inte gick att hitta här.

Att Liza och Tommie Gridelli som vuxna tog hem den olivolja de älskat som barn är därför inte så märkligt, med tanke på att de sett sin pappa göra det. Och att de skulle jobba ihop har de alltid vetat.

– Jag tror vi var fjorton och sju år gamla när vi bestämde oss för det, säger Liza.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

2_DSC9201
För 20 år sedan beställde Liza och Tommie en halv pall olivolja från farmor och farfars vänner i Rimini. Det blev starten på framgångssagan Gridelli.

Foto: Karl Nordlund.

Nu finns Gridelli även i Sydkorea

Men de kunde lika gärna ha hamnat i konstens värld – deras andra stora kärlek efter det italienska köket. Under uppväxten i Lerum var väggarna täckta med målningar, och deras pappa, som var kläddesigner, och mamma, dekoratör, tog dem ofta till museer där fantasin fick vandra fritt bland färger och former. Men i Tommie pulserade också en entreprenöriell ådra.

– Redan som väldigt liten försökte jag sälja mina teckningar, för jag älskade både att måla och göra affärer.

När föräldrarna senare separerade blev det naturligt att både hålla i pengarna och att hjälpa till hemma hos mamma, där de fortsatte att bo.

– Men vi spräckte såklart alltid matbudgeten. Vi lagade nämligen gärna stora italienska middagar och åkte långt för att hitta de rätta råvarorna, berättar Liza.

Även om Tommie så småningom hade egen ateljé i Göteborg och Liza gick i konstskola såg ingen av dem en yrkesmässig framtid i konstintresset. År 2013 tog de i stället ett lån från Nordea för att öppna den lilla restaurang- och delikatessbutiken Fratelli Gridelli i Göteborg.

– Med tiden växte idén fram att satsa på Gridelli som varumärke, och vi började låta kunderna upptäcka olivoljan från Rimini.

Snart hade de en lista på över 10 000 förbeställningar, men innan de tog hem olivoljan lät de formgivaren Mikael Selin designa etiketten till deras nyfödda varumärke.

– För oss är det avgörande att utsidan motsvarar insidan – produkten ska både smaka gudomligt och se vacker ut.

I samma veva lade de ner Fratelli Gridelli och tog ett lån på 800 000 kronor. Året därpå kunde de betala av lånet.

– När vi hade våra tre första produkter packade vi var sin bil och åkte till olika butiker som såg inbjudande ut och visade upp dem.

3_DSC9352
Alltid på väg! Syskonen Gridellis bolag växer snabbt och nu säljs deras produkter även i Europa och Sydkorea, och snart också i USA.

Foto: Karl Nordlund.

I dag, sju år senare, är Gridelli ett brett delikatessvarumärke med stigande omsättning.

– Målet för det här räkenskapsåret är att omsätta 20 miljoner i Sverige, säger Tommie och berättar att produkterna genom distributörer även säljs i Europa, Sydkorea och snart i USA.

– Det är en lång process att gå in i ett nytt land. Mycket tid och pengar går åt till registreringar och avtal, inte minst för att säkra varumärket och knyta våra producenter till oss.

Nordea blev en hjälpande hand

Trots framgången är de fortfarande bara två i företaget och anlitar i stället konsulter när det behövs. De har heller aldrig tagit in något riskkapital.

– Vi är rätt känsliga och vill göra på vårt sätt utan någon annans påverkan, även om det innebär att företaget inte växer i raketfart.

”Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.”

Liza Gridelli

När de velat ta större kliv har de vänt sig till Nordea. Något de gjorde nyligen, då ännu en doft väckte minnen.

– Den påminde om farmors fräscha badrum, trädgården som var full av lavendel och lädret från skorna som farfar jobbade med i garaget, berättar Liza.

Tips! Här hittar du Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.

4_DSC8815
Under åren har Liza och Tommie fått stor hjälp från Nordea, framför allt när de har velat ta nästa steg med verksamheten. ”Nordea har förståelse för vår vision, och det betyder mycket.”

Foto: Karl Nordlund.

Drömmen var att förpacka doften i tvålar och lotion och skapa ett helt nytt varumärke inom beautysegmentet, döpt efter deras gammelfarmors namn Bracci.

– Genom Nordea har vi dels kunnat höja checkkrediten när omständigheterna krävt det, dels tagit lån vid en uppstart, som med Bracci. Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.

Även i produktionen är de noga med att gå sin egen väg. Basilikaoljan kan exempelvis bara tillverkas av en viss producent en gång per år, och apelsinmarmeladen görs enbart på sicilianska apelsiner, skördade först efter ett visst antal kalla nätter.

5_DSC9811_6x4
Varje kväll delar Tommie och Liza sina middagsbilder med varandra. ”I snitt lägger vi nog ner tre timmar i köket varje dag.”

Foto: Karl Nordlund.

Det låter dyrt och omständigt men de försvarar det med att det är kopplat till deras arv.

– Alla som är kopplade till den italienska matkulturen är intresserade av råvaran. Det är därför du i Italien kan höra en åttaåring prata med en åttioåring om hur perfekt mogen zucchinin är och vilken middag man ska göra på den.

Och varje kväll skickar de bilder till varandra på dagens middag.– I snitt lägger vi nog båda ner tre timmar per kväll i köket. Vi kan jobba hur hårt som helst, men aldrig så mycket att vi missar att komma hem och laga middag.

– För att det är det som är viktigt på riktigt. Inte minst i mörka och skakiga tider som dessa, då är det avgörande att få samlas med familj och vänner runt middagsbordet, säger Liza.

– Ja, i slutändan är det nog anledningen till att vi gör det vi gör. Inte bara för att förlänga farmors skafferi, för att själva ta oss tillbaka till de italienska barndomssomrarna eller för att bygga ett framgångsrikt företag, utan för att sprida dofter och smaker som kan göra skillnad på djupet, säger Tommie.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Tommie Gridelli
Ålder: 50 år.
Familj: Frun Katrin, sönerna William, 9 år, och Oliver, 5 år.
Bor: Lerum.Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Top Dog av Jens Lapidus.
Förebild: Min farfar, som alltid trodde på mig och gav mig trygghet.
Livsmotto: Slumpen är ingen tillfällighet, och att alltid vara positiv.
Dolda talanger: Jag löser mental matematik blixtsnabbt. Jag skriver också gärna poesi som jag tvingar alla att lyssna på vid middagarna.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Liza Gridelli
Ålder:
44 år.
Familj: Maken Nicolas, döttrarna Lola, 15 år, och Niki, 9 år.
Bor: Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Den vita stormen av Martin Gelin, om rasismens historia i USA. Väldigt deprimerande, men otroligt bra.
Förebild: Carina Fihn, min lärare från konstskolan. Hon är en duktig konstnär och ett fantastiskt bollplank i allt jag tar mig för. Och mamma, såklart, som alltid är involverad och hjälper oss i det vi gör. 
Livsmotto: Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
Dold talang: Kan alla Beatleslåtar utantill.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.