Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Northvolts kris: Så kan du skydda ditt företag när en stor kund krisar

EBBA
Ebba Arnborg 12 september, 2024 3 minuters läsning
när en stor kund krisar – Northvolt

Northvolts ekonomiska problem skakar just nu om företags-Sverige. Om en stor kund krisar, vad kan du göra för att säkra din verksamhet? Här är konkreta tips för att minska riskerna och fortsätta växa, trots osäkerheten.

I veckan gick batterijätten Northvolt i Skellefteå ut med nyheten att man gör en ”strategisk översyn av verksamheten” på grund av en ekonomiskt utmanande situation. Verksamheten omstruktureras, en del av fabriken stängs och personal kan komma att varslas.

Samtidigt poängterade de att det inte råder någon tvekan om den globala omställningen mot elektrifiering.

– Framtidsutsikterna för batteritillverkare, inklusive Northvolt – är goda, sa Peter Carlsson, Northvolts vd i ett pressmeddelande.

När en stor kund krisar

Nyheten om Northvolts kris har skakat både den svenska industrin och många småföretag som är beroende av batteritillverkaren som kund eller samarbetspartner.

Northvolts tillväxt har de senaste åren varit enorm, och när en så stor aktör plötsligt börjar vackla, blir konsekvenserna kännbara för hela ekosystemet.

Så vad kan du som småföretagare göra för att minska riskerna när en stor kund som Northvolt hamnar i kris? Här är några strategier för att skydda ditt företag och minska sårbarheten.

7 strategier – när en stor kund krisar

1. Diversifiera din kundbas

När en stor kund drabbas av problem blir det snabbt tydligt hur sårbar man kan vara om man förlitar sig för mycket på en enda kund. En av de viktigaste strategierna för att skydda ditt företag är att ha flera kunder inom olika branscher och regioner. På så sätt kan du fortfarande hålla igång verksamheten om en kund eller industri vacklar, tack vare dina andra kunder. Se över din kundbas, och om du behöver: kartlägg potentiella nya affärspartners eller marknader där ditt företag kan göra skillnad.

2. Övervaka dina kunders finansiella hälsa

Ett företags kris kommer ofta inte över en natt. Ofta finns det tecken – som försenade betalningar, nedskärningar i beställningar, eller interna omorganiseringar. Om du ser sådana tecken hos en av dina stora kunder, bör du vara proaktiv och ta åtgärder i förväg. Genom att följa nyhetsrapporteringar, ekonomiska rapporter och att ha en tät dialog med dina kunder kan du få en bättre förståelse för deras framtida stabilitet.

3. Ha en krisberedskapsplan

Det kan vara bra att ha en plan för hur du ska agera om en stor kund går in i en ekonomisk kris. Den bör inkludera hur du snabbt kan omförhandla avtal, hitta nya kunder eller ställa om din produktionskapacitet för att minska negativa effekter.

4. Förstärk kassaflödet

Kassaflödet är avgörande för att överleva kriser, särskilt när kunder får svårt att betala sina fakturor i tid. Om en kunds betalningar försenas, kan du se till att ha starka betalningsvillkor i dina avtal, eller till och med överväga factoring för att få in pengar snabbare. Ett stabilt kassaflöde gör att du kan fortsätta verksamheten utan att behöva låna eller stänga ner viktiga projekt.

5. Utforska nya marknader och möjligheter

Om en kund drar ner på beställningar eller försenar projekt kan detta vara ett tillfälle för dig att överväga nya möjligheter. Finns det andra branscher där dina produkter eller tjänster skulle kunna vara relevanta? Genom att aktivt utforska nya marknadssegment och vara öppen för nya affärsmöjligheter kan du minska ditt beroende av en enskild kund.

6. Förbättra relationen med andra kunder

Starka relationer med dina kunder är alltid värdefullt, inte minst när det krisar. Se till att ge dina kunder bra service, visa att du är en pålitlig partner, och bygg långsiktiga samarbeten som står sig över tid. På så sätt kan du balansera intäktsförlusterna om en kund krisar.

7. Utvärdera och omförhandla avtal

Se till att dina avtal täcker situationer där en kund inte kan fullfölja sina betalningsförpliktelser. Att ha säkerheter inskrivna i dina kontrakt, samt tydliga betalningsvillkor, kan hjälpa dig att minimera riskerna om en stor kund som Northvolt inte längre kan betala. Genom att omförhandla och anpassa dina avtal kan du minska de finansiella förlusterna.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.