Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SH Pension

Partner

Så maxar du din pension som företagare – 5 enkla steg

SH Pension 29 september, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
pension

Många småföretagare saknar helt avsättning till tjänstepension – andra kanske har ett sparande via banken men har dålig koll på hur mycket som sätts av och i vad. Så hur gör man för att maxa sin pension och trygghet? Vi tog hjälp av SH Pension och fick deras bästa tips.

Med en bra tjänstepension kan du få ett roligare liv som pensionär, ha trygghet vid sjukdom eller olycka – och ha möjlighet att sluta jobba tidigare om du vill eller behöver. Här kommer 5 steg för hur du kan förbättra din pension.

Steg 1: Ta ut tillräcklig lön för högre pension

Den allmänna pensionen är beroende av din lön. Många företagare lägger sig på låga löner, kanske för att man inte har den ekonomiska möjligheten eller att man vill ta det som utdelning i stället.

Det är dock bra att känna till att brytpunkten för maximal insättning till den allmänna pensionen går vid 49 938 kronor per månad före skatt (år 2023). Även föräldra- och sjukpenning grundas på vilken lön du tar ut så har du möjlighet är det alltså bra att inte ha för låg lön.

Steg 2: Börja månadsspara. Och börja spara tidigt.

Tjänstepensionen är något du som företagare själv måste börja sätta av till. Kika in på minpension.se där har du en prognos på din ersättning vid pensionen om du inte gör någon mer inbetalning till tjänstepension.

Känns det för lågt? Ja då är det dags att komma igång. Ju tidigare du börjar spara desto längre tid har du på dig att bygga kapital eftersom tiden och ränta på ränta effekten spelar stor roll. Det ger även dig och eventuella familjemedlemmar trygghet här och nu eftersom en tjänstepensionslösning också ger skydd vid sjukdom och olycka.

”Det är viktigt att man kommer igång med sitt pensionssparandet så tidigt som möjligt, då det ger stor effekt över tid genom ränta-på-ränta effekten, säger Annika Lundin, som är pensionsexpert på SH Pension.

Tips!Boka in en kostnadsfri rådgivning med Annika eller en av hennes kollegor på SH Pension och få en överblick kring hur ditt pensionssparande ser ut idag.

Steg 3: Utnyttja hela summan som är avdragsgill

Som företagare har du större möjlighet än om du vore anställd att påverka din tjänstepension, utnyttja det. Hur mycket du ska sätta av till pensionen beror på dina ekonomiska möjligheter men bör också baseras på hur du vill ha det som pensionär.

Tips! Du kan själv testa vad ett månadssparande kan ge i pensionskalkylatorn.

Sen kan du också utgå från vad du skulle fått om du vore anställd, och se till att matcha det. Många anställda har 4,5% av lönen i tjänstepension och dessutom 30% på del av lön som överstiger ca 45 000 kr/mån. För att matcha det är det bra att landa någonstans på 15-20 % av lönen före skatt. Men det viktigaste är återigen att du sparar.

Tjänstepension är avdragsgill med upp till 35 % av din lön. Har du inte redan utnyttjat hela den summan när året går mot sitt slut kan du göra en engångsinbetalning och på så sätt minska vinsten i ditt bolag. Avdragsrätten gäller även för tjänstepension till anställda.

Steg 4: Ta ikapp ditt sparande om det historiskt varit för lågt

Med hjälp av den så kallade kompletteringsregeln går det ibland att ”komma ikapp” med sitt pensionssparande om det historiskt varit för lågt. Det beror lite på hur din lön och ditt sparande sett ut tidigare. Hör av dig till SH Pension så hjälper de dig att se om det är aktuellt för dig.

Steg 5: Se över om det lönar sig att flytta pensionen

Den som haft många arbetsgivare tidigare har sannolikt också sparat till tjänstepension i olika bolag. Man har ofta inte koll på valen som gjordes tidigare och om de fortfarande passar dig idag. Det kan handla om efterlevandeskydd till anhöriga, avgifter, återbäringsränta eller den servicen du får i att reda i alla dessa frågor – för pensionsexpert ska man inte behöva bli själv. Det går att få bra ekonomisk trygghet ändå.

Vissa bolag tar nämligen extra betalt för den servicen, hos SH Pension ingår det som en del av ditt sparande.

Tips! Hör av dig till SH Pension på kontakt@shpension.se så hjälper de dig att se om du skulle tjäna på att flytta din pension.

Om SH Pension
SH Pension har funnits i 75 år och har specialiserat sig på att hjälpa den som äger och jobbar i sitt eget företag. Här kan du och dina anställda få hjälp med tjänstepension, trygghetsförsäkringar och rådgivning. Man ägs av sina kunder, vilket betyder att överskottet går tillbaka till kunderna.

Gå in på shpension.se för att få hjälp med din tjänstepension. Där finns också en pensionskalkylator om du vill räkna på vad ett sparande kan ge dig.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.