Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

4 nycklar: Så skapar du världens bästa företag

11 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Stefan Sebö, aktuell med nya boken Konsten att skapa världens bästa företag - lärde ut just det till publiken på Driva Eget-dagen. Här är några av råden.

Stefan Sebö är en av Sveriges bästa och mest efterfrågade föreläsare inom affärsutveckling, försäljning, ledarskap, medarbetarutveckling och konsten att utveckla vinnande team. På Driva Eget-dagen gjorde han entré inte mindre än två gånger - och fick stående ovationer.

Sedan gav han sig på att besvara flera frågeställningar:
  • Varför blir vissa företag framgångsrika?
  • Varför ser vissa bara möjligheterna medan andra bara ser och förstorar svårigheterna?
  • Handlar det om turen? Medfödda talanger?

- Om du är passiv och väntar på att något ska hända. Då lär det inte hända, sa han.

Här är fyra framgångsfaktorer han fokuserade på:


Medarbetare och ledarskap

För att lyckas behöver du bra medarbetare med rätt attityd. Inget företag eller verksamhet blir bättre än ambitions- och kvalitetsnivån på medarbetarna. Och antalet motiverade och engagerade medarbetare står i direkt samband med antalet lojala kunder, menar Stefan.

- Det börjar med vad har du för typ av varumärke, och värderingar. Attraherar det den typen av människor som du vill ha in i din organisation? Så lev ert varumärke och lev era värderingar. Det räcker inte att sätta det på pränt, sa han.

Stefan menar att du ska anställa de som har energi, entusiasm och engagemang. Tillsammans med kunskap är det de egenskaperna som ger resultat.

Att fortsätta utvecklas
- Investera i dig själv! Att våga är att växa, och att växa är att vinna. Ingen kan ta ifrån dig din kunskap och erfarenhet, sa Stefan.

Vision och tydliga mål
Skriv ner dina drömmar. Vad vill du uppnå? Kom ihåg att alt är möjligt. Utifrån det skapar du din mission.

Tugga sedan elefanten i små tuggor. Det vill säga bryt ner missionen i månads-, vecko- och dagsmål.

Sätt en målstrategi som fokuserar på hur du kommer vidare från där du är nu. Fokusera på att lägga din dyrbara tid på det som ger resultat.

Säljande kultur
Vi lever alla av försäljning, slog Stefan fast. Hur lyckas man då sälja?

Det gäller att kommunicera så att kunden ser vilken nytta och fördelar du kan ge dem. Det handlar om att hjälpa andra att köpa.
- Jag kan aldrig pådyvla eller tvinga någon att handla någonting men jag kan entusiastisk och med engagemang förmedla vilka alternativ det finns och vilket som är rätt för just den - vad kunden tjänar, sa Stefan.

Sälj inte det kunden vill ha utan sälj det de behöver. Ifrågasätt alltid kunden - kanske finns det någonting annat de behöver än vad de tror. Hjälp dem till en ännu bättre affär. Nyckeln till framgång är merförsäljning.
- Kunderna gör som du säger om du säger det på ett bra sätt, sa Stefan.

- Om du tror att det du har att sälja är till nytta och gagn för de du vill sälja till, då  handlar det ju om att du gör dem en tjänst, avslutade han.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.