Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta eget i sommar? 30 heta tips!

Josefin Wallin 16 juli, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Starta eget i sommar? 30 heta tips!

Sommaren är för många en chans till lite reflektion. Går du i tankarna att starta eget? Kanske är det nu som du går från idé till verklighet – och då vill vi ge dig 30 goda tips på vägen.

Drömmer du om att starta eget i sommar?

Att starta företag kan handla om att man vill tjäna pengar på sin idé, skapa en möjlighet till en livsstil på egna villkor, jaga sin dröm eller bygga någonting eget.

Oavsett anledning är det många som drömmer om att starta eget. Kanske är du en av dem? I så fall har vi satt samman våra bästa tips och avslutar med värdefull "know how" som vi vet att många i startgroparna funderar på.

Läs: Allt du behöver veta för att starta företag

30 tips för dig som vill starta eget i sommar

  1. Utveckla en affärsidé och en affärsplan.
  2. Gör en enkel marknadsundersökning för att se om det finns en marknad för din produkt eller tjänst (i sin enklaste form: fråga någon du tror kan vara intresserad om de vill köpa av dig, vill de det är du redan igång!).
  3. Skapa en budget (använd våra smarta mallar) och en finansiell plan för din verksamhet. Här hittar du verktyg som hjälper dig, som vår kalkyl för att se hur mycket du behöver fakturerar för att få lönen du behöver.
  4. Ta reda på vilken bolagsform som passar dig bäst – aktiebolag, enskild firma eller handelsbolag.
  5. Registrera ditt företag och ansök om nödvändiga licenser och tillstånd.
  6. Ta fram ett företagsnamn och registrera det.
  7. Utveckla en marknadsföringsstrategi och en försäljningsplan (läs tips för marknadsföring och försäljning här!).
  8. Överväg att bygga en professionell hemsida och skapa sociala medie-konton. Kanske vill du skapa en logotyp och en grafisk profil. Men tänk på att det viktigaste av allt är att ge dig ut och sälja – och skaffa dina första kunder!
  9. Kanske ska du skapa en e-handel för dina tjänster eller produkter?
  10. Skapa en kontaktlista och börja nätverka!
  11. Kanske vill du hitta en mentor eller en affärspartner som kan stödja dig i dina företagsmål?
  12. Anställ en skicklig bokföringskonsult eller revisor, eller lär dig bokföra på egen hand – oavsett, investera i en pålitlig bokföringsprogramvara.
  13. Skapa en fakturerings- och betalningsprocess. Här hittar du vår fakturamall.
  14. Hitta ett bra försäkringsbolag och skydda ditt företag.
  15. Hyr ett professionellt kontor eller arbeta hemifrån.
  16. Anställ skickliga medarbetare och outsourca arbete när det behövs. Se här hur mycket en anställd kostar.
  17. Utveckla en konkurrenskraftig prissättningstrategi. Sätt rätt pris med vår interaktiva guide.
  18. Skapa en kundserviceplan. Kom ihåg: nöjda kunder kommer tillbaka och här ingår hur du tar hand om de missnöjda så att de också blir nöjda!
  19. Se över om du bör upprätta rutiner för arbetsmiljö och säkerhet.
  20. Se över hur du arbetar med hållbarhet – dina kunder kommer att vilja veta!
  21. Bygg upp ett starkt varumärke och en unik företagskultur. Inspiration: Så byggde Sofi Franzén ett 160-miljonersbolag genom rätt teamkänsla
  22. Nu, om inte förr: bygg en hemsida och använd sociala medier för att marknadsföra ditt företag. Här hittar du massor av inspiration och tips!
  23. Missa inte att sätt upp Google Analytics och spåra trafiken på din hemsida – och agera efter hur besökarna beter sig! Vad är de mest intresserade av? Var försvinner de?
  24. Skapa en sökmotoroptimeringsstrategi, så att du når kunderna när de googlar på relevanta sökord. Så här kan du ta hjälp av AI för din SEO!
  25. Använd e-postmarknadsföring för att nå ut till nya kunder. Sätt ihop ett vasst nyhetsbrev, överväg att lägga det på LinkedIn.
  26. Lönsamhet handlar inte bara om pengar in utan också pengar ut: Se över hur du kan kapa kostnader! Lär dig att förhandla och hantera kontrakt.
  27. Se till att du går åt rätt håll och springer på rätt puckar: Skapa en arbetsplan och följ upp på dina företagsmål.
  28. Sätt upp ett lönsamhetsmål och håll koll på dina ekonomiska resultat.
  29. Men kom ihåg att också vara flexibel och anpassa dig till förändringar.
  30. Ha tålamod och tänk långsiktigt.

Från anställd till eget företag?

Att starta företag vid sidan av sin anställning är vanligt – och blir allt vanligare. Det är också ett sätt att finansiera sin företagsstart på. Ett smart sätt att komma igång utan för stora risker! Att kombinera en anställning med att driva företag är också ett vanligt steg till att bli företagare på heltid. På så vis kan man komma undan både lån och externa finansiärer.

Här nedan kan du läsa en större guide för dig som vill starta eget vid sidan av din anställning. Du kan också se när Stina från SmakShare väljer att säga upp sig för att satsa på företaget. För till slut kanske man kommer till en punkt där man verkligen bara vill testa sina vingar?

Vill du ha mer tips kring detta?Starta eget som anställd? Tänk på detta innan du startar!

Jag saknar affärsidé!

Kanske drömmer du om att starta företag – men du saknar en affärsidé? Vissa har det solklart framför sig redan från början, andra inte. Det finns heller inget rätt eller fel när du vill starta företag. Så länge du hittaren affärsidé du tror på. Så menar många andra entreprenörer som lyckas att framgången inte ligger enbart i en god affärsidé. Utan också i utformning och genomförande – vilket kan kännas skönt att veta.

Saknar du affärsidé? Då ska vi självklart hjälpa dig:25 superheta affärsidéer att starta i år

Vanliga starta-eget frågor?

  1. Vilken typ av företagsstruktur ska jag välja? Det finns olika företagsstrukturer att välja mellan, såsom enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag. Vilken struktur som passar bäst beror på faktorer som exempelvis ditt affärsmål, din affärsidé, hur du vill driva ditt företag och hur du vill beskattas.
  2. Hur mycket pengar behöver jag för att starta företaget? Detta beror på vilken typ av verksamhet du planerar att starta. Du bör göra en noggrann budgetplan som tar hänsyn till kostnader för marknadsföring, produktutveckling, löner, hyra, utrustning och andra kostnader. Tänk också på att ha tillräckligt med pengar för att täcka dina privata utgifter under uppstartsfasen.
  3. Hur når jag ut till kunderna? Marknadsföring är avgörande för att nå ut till kunderna och skapa medvetenhet om ditt företag. Du kan använda dig av olika marknadsföringsmetoder som sociala medier, annonsering, PR, nätverkande och evenemang för att nå ut till kunderna. Det är viktigt att du väljer marknadsföringskanaler som är relevanta för din målgrupp och dina affärsmål.

Fler vanliga frågor?8 vanliga starta eget-frågor i avsnitt 4 av StartUp-resan – se här!


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.