Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Starta Eget

Ska du starta eget? Undvik dessa 5 misstag!

Josefin Wallin 4 januari, 2023 4 minuters läsning
Ska du starta eget? Undvik dessa 5 misstag!

Grattis! Är det dags att starta eget företag? Vi älskar företagande och önskar dig all lycka till. För att ge dig så bra förutsättningar som möjligt så vill vi bjuda på 5 vanliga misstag – och hur du kan undvika dem.

1. Du skippar affärsplanen

När du ska starta ett företag är det enkelt att rusa iväg, fångad av känslan och endorfinerna. Det är en fantastisk känsla att få uppleva, men kan också göra att du hoppar över viktiga steg. Det första som du bör göra är att ta fram en affärsplan för ditt företag. En svag affärsplan kanske är både ditt första och största misstag.

Affärsplanen ska bland annat innehålla:

  • Vad ska du sälja?
  • Vision och mission – ditt varför?
  • Vilka är dina kunder?
  • Hur ska du tjäna pengar?

Att ha en affärsplan är viktigt för att tänka långsiktigt och se till att du faktiskt tjänar pengar. Samtidigt är det ett steg många hoppar över. Vilket kanske blir ditt första misstag som företagare? Driva Eget har mycket bra guider och kunskap om hur du tar fram en riktigt bra affärsplan. Här har vi valt ut det allra bästa till dig.

Läs:Skriva en affärsplan – vad ska vara med? Mall och checklista

2. Du gör dyra misstag på grund av slarv

Att starta företag är relativt enkelt, se gärna våra två guider som hjälper dig längst ner i denna artikel. Att driva företag innebär däremot en viss förmåga att hålla ordning. Det är skatter som ska betalas in och bokföring som ska skötas. Så ge dig själv en present och bädda för ordning i bokföring och papper. En god struktur spar dig tid och gör att du enkelt kan ha koll på kvitton och skatter. Ett vanligt misstag är att man helt enkelt missar att betala in skatter eller avgifter som företaget är skyldiga. För de som driver enskild firma kan det också vara extra viktigt att undvika att blanda ihop företagets ekonomi med den privata. Så undviker du detta "starta eget misstag"

  • Ha koll på din bokföring
  • Enskild firma? Håll isär privat ekonomi från företagets
  • Se inte momspengar som eget kapital. Sätt gärna dina momspengar på ett separat konto. Då har du koll på vad som ska betalas in – och vad "du" har kvar.
  • Ha ordning på viktiga datum, inbetalningar och skatter
  • Kan du inte själv? Ta hjälp!

3. Du startar eget för att du inte har pengar

Att starta eget för att man vill tjäna pengar är inga fel. Men man behöver också ha en insikt om att det faktiskt kostar pengar – att tjäna pengar. Det är heller ingen spikrak genväg till en stor pengapåse. Vissa väljer vägen till eget företag för att man har uppfattningen om att det är enkelt, man styr sin vardag och tjänar mycket pengar. Visst kan det absolut vara en del av att driva företag, men långt ifrån hela sanningen.

Att starta eget för att man inte har pengar eller av fel anledning är ett vanligt misstag. Du behöver räkna med att det är en "uppstartsfas" när du startar företag. En fas som kräver en hel del jobb – men kanske inte ger lika mycket pengar. För att undvika detta misstag behöver du starta företag av rätt anledning. Dessutom behöver du ha insikt om vad som faktiskt krävs och hur du ska genomföra din idé.

Läs: 10 saker framgångsrika människor gör annorlunda än alla andra

4. Du gör allt själv – småföretagarens utmaning

Att starta eget är nästan per definition för många att "göra allting själv". Många småföretagare gör allt själv av många olika anledningar. Ofta finns inte pengarna att låta någon utomstående hjälpa till – eller så vill man ha koll själv. Många känner nog igen sig i att ha skapat sin egen hemsida, logotyp och sitter och själva med bokföringen. Kanske behöver det vara så i början när kapitalet kanske är knapert, utgifterna större än inkomsterna och innan du byggt de nödvändiga affärsrelationer. Däremot kan det vara en god idé att undvika misstaget att fortsätta göra "allting själv" allt för länge. Fokusera på det du är bra på och när det är möjligt ta in någon annan på att göra resten. Du ska fokusera på det du gör bäst och i de bästa av världar tjäna pengar på just det.

Läs: Logotyp till företaget? 5 tips som du inte får missa

5. Du vågar inte starta eget!

Kanske är det största misstaget av alla, att man inte vågar? Många när en dröm om att få starta det där företaget, eller testa den där idén. Kan du så ska du ge sig själv möjligheten att testa! Det finns mängder av information för hur du ska gå tillväga här på Driva Eget. Kanske är det nu då vågar ta klivet och vi kan få bli den där vännen att hålla i handen?

Läs:Hur startar jag företag? Kom igång redan idag

Starta eget: Guiderna som hjälper dig undvika misstag

Läs:Registrera aktiebolag på Verksamt – här är checklistan!
Läs:Registrera enskild firma – här är checklistan!
Gratis mall: Gratis fakturamall – skapa din faktura direkt här



ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.