Registrera aktiebolag

Registrera aktiebolag på Verksamt – här är checklistan!

Josefin Wallin

Publicerades: 18 oktober, 2021
Foto av: Adobe Stock

I startgroparna till ett nytt företag? Spännande! Dags att registrera aktiebolag på Verksamt? Låt Driva Eget hjälpa dig igenom registreringen och undvika de vanligaste fallgroparna. Vi vet hur du lyckas med hjälp av vår enkla checklista häng med!

Vad innebär aktiebolag?

Aktiebolag är en av våra vanligaste företagsformer. För att starta ett aktiebolag behöver du en insats på 25 000 kronor som blir företagets aktiekapital. Bolaget blir en egen juridisk person och ska dessutom ha en egen styrelse. Har du bestämt dig för att detta är företagsformen för dig? Här kan du läsa mer om att starta och registrera aktiebolag på Verksamt med vår checklista.

Läs mer: Om hur ett aktiebolag fungerar.

Registrera aktiebolag på Verksamt – innan du startar.

Förberedelser innan du registrerar aktiebolaget

  • Du behöver veta vad ditt företag ska heta och om du har några alternativa namnförslag.
  • Du behöver också ha tänkt över vilka du vill ska ingå i din styrelse. Vilket är klokt att ha gjort innan man kommer till steget att registrera sitt aktiebolag.
  • Ska du ha en revisor? Vet du inte om du behöver en revisor eller inte? Då tipsar vi dig om att läsa mer här, hos Bolagsverket.
  • Verksamhetsbeskrivning – hur beskriver du din verksamhet? Kommer också ligga till grund för vilka SNI-koder du ska välja. SNI-koder består av fem siffror och hjälper till att kategorisera vad din verksamhet ska syssla med.

Vad ska du välja för SNI-koder? Läs mer hos Statistiska Centralbyrån.

Skaffa ett bankintyg

  • För att registrera ditt aktiebolag behöver du ett bankintyg. Eftersom aktiebolag kräver 25 000 kronor i aktiekapital, behöver du ha öppnat ett konto på banken och satt över kapitalet. Bankintyget får du av din bank och som du skickar in till Bolagsverket digitalt via Verksamts e-tjänst.

Behöver du veta mer om bankintyg? Läs mer hos Bolagsverket.

Stiftelseurkund och bolagsordning

  • Glöm inte stiftelseurkund för aktiebolag och bolagsordning. Stiftelseurkund är ett dokument som beskriver att du har bestämt dig för att starta ett aktiebolag. Bolagsordningen är ett dokument som beskriver företagets namn, verksamhet och styrelseledamöter etc.

Läs mer: Om vad stiftelseurkund ska innehålla.
Läs mer: Om vad bolagsordningen ska innehålla.

Registrera aktiebolag och starta företag – checklista!

  • Redo att starta aktiebolag? Dags att registrera aktiebolag hos Verksamt. Nu ska du anmäla och registrera företaget hos Bolagsverket, vilket du gör via Verksamt. Verksamt är en samlingssida där du som företag enkelt hittar de myndighetskontakter du behöver.

Vad ska jag välja, enkel eller detaljerad anmälan? När du gör din anmälan får du möjlighet att välja en detaljerad eller en enkel anmälan. Om du exempelvis är ensam ägare kan du välja den enkla anmälan. Den har förinställda uppgifter som underlättar. Ska du däremot ha en revisor och är flera delägare, ska du välja den detaljerade anmälan.

  • Bolagsverket granskar nu ditt ärende, godkänner ditt företagsnamn (förhoppningsvis, annars får du komplettera senare) och registrerar aktiebolaget. Du får då ett registreringsbevis, organisationsnummer samt att namnet skyddas i hela Sverige. Registreringsbeviset kan du hitta på ”Mina sidor” hos Verksamt när Bolagsverket handlagt ärendet.
  • Skicka in ditt bankintyg.
  • Det är billigare att använda e-tjänsterna när du registrerar ditt företag. Men skulle du behöva så går det även att registrera sig med hjälp av en vanlig blankett.

Starta aktiebolag – det här behöver du också veta!

F-skatt, moms och arbetsgivare

  • Ansök om F-skatt för företaget. F-skatt är en preliminärskatt, vilket innebär att du som företagare betalar in en debiterad preliminärskatt till Skatteverket varje månad. Skatten ska vara lika stor för varje debitering och i den mån det är möjligt överensstämma med den slutgiltiga skatten. När du registrerar aktiebolag ska du ange vilket överskott ditt företag förväntas ha, och därefter beräknas företagets preliminärskatt. Om du anger ett för lågt belopp finns risk för restskatt, och anger du ett för högt belopp finns risken att ligga ute med för mycket pengar. Som tur är kan du ändra detta i efterhand genom att skicka in en ny preliminär inkomstdeklaration till Skatteverket.
  • Bolaget ska registrera sig för moms. Här väljer du också vilken redovisningsperiod du vill ha. Vill du redovisa din moms varje månad, kvartal eller år? Varje månad eller kvartal kräver lite mer administration än att göra det en gång per år – men ger dig en bättre ekonomisk överblick.
  • Registrera aktiebolaget som arbetsgivare hos Skatteverket. Om du ska ta ut lön eller anställa behöver du deklarera arbetsgivaravgifter och avdragen skatt hos Skatteverket varje månad. Om du inte tänkt ta ut lön från start kan du vänta med att registrera företaget som arbetsgivare, för att slippa onödig administration.

Aktiebok, verklig huvudman och SNI

  • Du behöver en aktiebok när du startat aktiebolag. Här samlar du information om bolagets aktier och aktieägare.

Behöver du hjälp med hur du tar fram en egen aktiebok? Bolagsverket har en samling av nyttiga mallar du kan använda. Bland dessa mallar hittar du också en mall över just en aktiebok.

  • Klar med att starta aktiebolag och betat av vår checklista? Glöm inte att du behöver ange en verklig huvudman inom 4 veckor efter registreringen. Det här kan vara lätt att missa. En verklig huvudman är kanske du, eller så är ni flera, och är personen eller personerna som ytterst äger eller har kontroll på aktiebolaget.

Behöver du läsa mer om verklig huvudman i aktiebolag?
Här hittar du mer information hos Bolagsverket.
Redo att anmäla? Det gör du här.

Vässa företagsstarten ytterligare?

Vi tipsar dig om våra poddar och särskilt avsnittet ”10 vanligaste starta-eget frågorna – här får du svaren” med Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson.