Logotyp till företaget? 5 tips som du inte får missa

Josefin Wallin

Uppdaterades: 10 november, 2021
Publicerades: 12 november, 2021
Foto av: Adobe Stock

Hur skapar jag en riktig bra logotyp till företaget? Här går vi igenom fem steg till en logga som både är snygg, ger förtroende och lockar nya kunder till köp.

Logotypen är ditt företags ansikte utåt. En igenkännande text- eller bildsymbol som kommer igen i marknadsföring och platser där ditt företag ska synas. Den bär också ofta på ett budskap som är viktigt för företaget. Loggan kan återfinnas på din hemsida, dina arbetskläder eller på ditt visitkort. Med andra ord fyller den en stor funktion. Följ dessa fem tips när du skapar en logotyp till företaget.

Logotyp till företaget? 5 vassa tips

1. Välj rätt – håll längre

En logotyp ska helst hålla länge utan att du behöver göra några justeringar. Därför är det klokt att låta förarbetet kring logotypen ta lite tid. I den här processen behöver du fundera på hur du vill att företaget ska uppfattas. Stilen du väljer för din logotyp ska ju både passa affärsidén och attrahera din tänkta målgrupp. Barnsligt enkel? Professionell och tung?

Att senare behöva ändra en logotyp är inte att föredra. Detta skadar den igenkänning som du redan byggt upp. Tänk också på att en bra logotyp inte handlar om din personliga smak – utan ren affärsnytta.

2. Less is more

När man skapar en logotyp till företaget är det lätt att man adderar allt för mycket detaljer. Logotypen ska vara enkel och därmed läsbar och igenkännande. Den ska vara lika tydlig på ett litet visitkort som på en stor fasadskylt. Stilrent och tydligt blir i regel också mer kraftfullt. Tänk på välkända logotyper som Apple, Adidas, IKEA och Nike. Alla är välkända logotyper med hög igenkänning – men utan för många detaljer.

3. Omvärldsbevakning

Vitsen med en logotyp är att ge företaget en visuell igenkänning. Säkert vill du också sticka ut i din bransch? Därför är ett bra tips att göra en omvärldsbevakning för att ta reda på hur logotyper för andra företag i branschen ser ut. Därefter blir det enklare för dig att skapa någonting unikt – som utmärker just ditt företag.

4. Logotypdesign

När du väljer färg, form och typsnitt har du också möjlighet att bygga en känsla av vad du vill representera. Förstärka företagets budskap helt enkelt. Seriöst, formellt eller lekfullt? Brunt ger en större känsla av ekologiskt än rött, gult kan signalera uppmärksamhet medan grönt ger ett lugnare intryck. Här får du testa och pröva dig fram för att få ett resultat som känns rätt – och signalerar det du vill. Anlitar du en extern byrå för att ta fram din logotyp? Se då till att du skickar med dina tankar och idéer tillsammans med beställningen. Det är ju trots allt din idé och ditt företag de ska ge ett ansikte.

5. Producera din logga i rätt format

När du har en idé om logotypens utseende, är det dags att börja skapa. Vissa gör sin logotyp till företaget själva, medans andra anlitar någon. Arbetar man professionellt med logotyper brukar man använda sig av exempelvis programmet Illustrator. Oavsett vilket så behöver du se till att din logotyp skapas i flera olika format – exempelvis png, eps, jpg och pdf.

Dessa olika format kommer att behövas beroende på var du ska använda din logotyp. Jpg fungerar om du snabbt vill klistra in logotypen i ett word-dokument – men kommer inte fungera när du vill trycka din logotyp på en skylt.

Det finns olika gratistjänster om man vill skapa en egen logotyp själv. Här får man den ofta inte vektoriserad, men det går förstås att ordna i efterhand. Du kan göra det själv på exempelvis Autotracer eller lite mer avancerat i Illustrator.

En vektoriserad logotyp består inte av pixelgrafik. Det innebär att du kan förstora eller förminska din logotyp utan att den blir suddig. Den blir med andra ord lika skarp i din mailsignatur som på bildekoren. Detta behöver du veta om du ska producera loggan själv. Annars kommer du få det av den byrå eller konsult du hyrt in för att skapa en logotyp till företaget.

Intresserad av ännu mer kreativitet?

Läs: Gör-det-själv appar som fixar din grafik
Läs: Ny logga? Tänk på det här innan du väljer färg.