Annonsera på TikTok – så här enkelt kommer du igång

Josefin Wallin

Uppdaterades: 2 mars, 2022
Publicerades: 11 mars, 2022
Foto av: Adobe Stock

Så här enkelt kommer du igång med att annonsera på TikTok. Att annonsera på sociala medier är för de flesta företag en självklarhet. Tiktok har med sitt underhållande format blivit en populär plattform att räkna med. Så här kommer du igång!

Vad är TikTok?

En mycket populär app där du kan både se, och ladda upp, dina egna videos. Den vanliga användaren brukar i regel endast följas av sin närmsta vänskapskrets. Det finns däremot populära profiler på plattformen som lockar miljontals följare världen över. Med sina snabba, korta och enkla videos som man enkelt kan redigera i mobilen har TikTok vunnit mångas hjärta.

Varför ska jag annonsera på TikTok?

Den kanske mest snabbast växande plattformen bland unga är just TikTok. Välkända varumärken som Coca cola har redan satsat på annonskampanjer här. För dig som företag finns absolut mycket att hämta förutsatt att du förstår hur du ska förpacka ditt budskap på plattformen. Att knäcka den koden är facit för att lyckas. Det är också lite dyrare att annonsera här jämfört med flera andra sociala medier. Finns din målgrupp här kan det däremot ändå vara värt investeringen. Såklart!

Hur annonserar jag på TikTok?

Att annonsera på TikTok innebär att du skapar innehåll som passar appen. Dessa blir någonting som du använder för att annonsera som sponsrade videos. Här kan du också målgruppsanpassa din annons för att nå en så detaljerad målgrupp som möjligt. Du bör också välja (om du inte redan gjort detta) om du vill att ditt företag enbart ska skapa innehåll här, annonsera – eller varför inte både och?

Förbered dig

”Don´t make ads – make TikToks”

  • TikTok själva uppmanar dig som företag att inte tänka annonser, utan tänka bra videos. Vilket är ett utmärkt tips att ta med sig innan man sätter igång. Hur gör andra som lyckas? Snegla och inspireras.
  • Bra videos, vad är då det? Bra videos här anses vara personliga videos och transparenta förpackade i ett snyggt tempo som passar plattformen. En dålig video är det motsatta. Opersonligt, långsamt och allt för likt traditionell reklam.

Kom igång med att annonsera på TikTok

  • Annonseringsmöjligheterna på TikTok är Top View och feed video och sätten du kan köpa dem är via auktion eller reservation.
  • Målsättningarna du kan välja mellan är: Medvetande, interaktion och övervägande.
  • Glöm inte att ha en lagom målsättning för din kampanj. Ännu driver inte TikTok en massa konverteringar – däremot är det en bra kanal för att bygga varumärke.
  • Du kan välja målgrupp utifrån parametrar såsom geografiskt område och kön.
  • Starta genom att logga in (eller starta upp) med ditt företagskonto och gå till TikTok Ads Page.

Välj mellan reservation och auktion

Reservation

  • Reservation – Top View: Här syns du direkt användaren öppnar appen. Du köper ett visst antal exponeringar under ett dygn och till ett fast pris.
  • Reservation – Reach and frequency: Här köper du en annons in-feed och får samtidigt en förutspådd räckvidd.
  • Reservation – In Feed one day: Den här annonsen placeras i din målgrupps ”for you feed” och ger dig ett utlovat antal exponeringar under ett dygn.

Auktion

  • Auktion – Brand auction: Den här typen syns i målgruppens in feed där du själv väljer vilken målsättning du vill ha med mera.
  • Auktion – boosted TikTok: Här kan du ge ditt eget ”vanliga” innehåll lite extra synlighet men också andras. Perfekt om ni exempelvis har ett samarbete som ni vill lyfta. Dessa kallas för Spark Ads.

Smarta hacks när du vill annonsera på TikTok

  • Finns din målgrupp här? Den mest enkla men också den absolut viktigaste frågan. Många gånger vill man snabbt hoppa på heta trender och plattformar. Finns inte din målgrupp här så är heller inte investeringen i din tid värt det.
  • Kolla runt! För att lyckas på TikTok behöver du förstå vilken typ av innehåll som fungerar. Vilket du enklast gör genom att se på hur andra som lyckats gjort.
  • Testa! Våga prova och känna dig fram.
  • Häng med! Annonsering och möjligheter kring de olika plattformarna är i ständig förändring. Ofta öppnas nya spännande möjligheter!

Vill du läsa mer om TikTok?