Överleva corona verktyg

5 sätt att överleva corona – så här kan ditt företag göra

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 12 april, 2021
Publicerades: 1 mars, 2021
Foto av: AdobeStock

Många företag har det fortfarande tufft i spåren av coronapandemin. Därför har Driva Eget tagit fram fem beprövade verktyg och insikter du kan använda direkt för att hjälpa ditt företag att överleva corona.

Det räcker inte med stöd från staten för att överleva corona (även om det hjälper för många). Som företagare behöver du hitta nya vägar och verkligen ompröva allt ditt företag gör. Kan ni:

  • Hitta en ny affärsmodeller eller nya tjänster/produkter?
  • Hitta nya sätt att distribuera till kunderna?
  • Hitta nya typer av kunder?

4 företag som byggt om hela bolaget för att överleva corona

Under vintern har vi presenterat en lång rad företagarhjältar som har byggt om hela företaget för att överleva corona. Här kan du läsa om fyra av dem.

Okej, så vad kan mitt företag göra för att överleva corona? Här är fem enkla strategier som andra företag har använt och som fungerar.

Steg 1: Utnyttja coronastöden från staten

När det finns hjälp är det bra att använda den. Från staten har det kommit en lång rad coronastöd (de flesta för aktiebolag). Här kan du läsa mer om de stöd som är aktuella och mest relevanta just nu.

Läs mer: Nytt nedstängningsstöd kan ge coronaersättning med 100 %

Läs mer: Utökat coronastöd – korttidspermittering till 80 %

Läs mer: Nyheter i omsättningsstödet till enskild firma

Läs mer: Detta gäller för nya omställningsstödet för mars och april 2021

Steg 2: Hitta nya typer av kunder

Företag som gör som de alltid har gjort får tufft att överleva corona. Istället behöver du undersöka var det finns kundgrupper som kan handla av er, kanske med en liten modifikation i produkten eller tjänsten.

Säg att du driver en restaurang. I vanliga fall kommer kunderna till dig för lunch eller middag. Nu går inte det. Vad kan du göra?

Förmodligen finns det kluster av människor som har stor efterfrågan på god mat, men som under corona inte har möjlighet att ta sig till en restaurang. Vilka? Kanske pensionärer (riskgrupp) med god ekonomi. Okej, bra. Hur når vi dem? De är troligen hemma under dagarna, så då kanske klassikern ”lapp i lådan” kan fungera alldeles utmärkt?

Steg 3: Hitta nya sätt att distribuera företagets tjänster för att överleva corona

Okej, så vi har hittat nya kundgrupper. Men hur ska vi få dem att köpa? Låt oss fortsätta med exemplet med restaurangen och nya målgruppen pensionärer med god ekonomi.

De kan inte ta sig till restaurangen. Då får du ta maten till dem. Kanske genom hemleverans (ingen direkt nyhet, men ändå) eller ett speciellt utlämningsställe som är corona-säkrat. Leveransen behöver ju inte göras av er personal, det är enkelt att i de flesta städer anlita en av de specialiserade firmorna som sköter detta.

Många småföretagare använder sig av så kallade Reko-ringar för att nå kunder på nya sätt. Kan det vara något för dig?

Läs mer: Så här fungerar REKO-ringar

Steg 4: Digitalisera företaget!

För att du ska kunna bygga framtidens företag behöver du hänga med i teknikutvecklingen. Det spelar egentligen ingen roll vad du tycker om den, den händer ändå! Och för att överleva corona kan det vara högst relevant att digitalisera så många olika delar av företaget som möjligt.

Exempel på delar i företaget du kan digitalisera

  • Företagets marknadsföring. Använd exempelvis Facebook Ads eller Google AdWords för att hitta nya kunder. Och använd program som HootSuite för att enkelt sköta all kommunikation i sociala medier.
  • Företagets internkommunikation. Mail är visserligen digitalt, men inte så smidigt. Använd istället program som Slack för att skapa en smart och smidig internkommunikation i ditt företag.
  • Företagets projekt. Se till att varje liten process i företaget har en digital checklista (value chain) som gör att inget går fel eller hamnar mellan stolarna. Ett bra verktyg för projekthantering är Asana.

Läs mer: Digitalisering av ditt företag – här är 3 smarta verktyg

Steg 5: Ta dig tid att tänka nytt för att överleva corona

Många företagare har under det senaste året varit 100 procent ”i företaget”. Men för att ditt företag ska kunna överleva corona och växa på sikt, måste du också spendera tid ”på företaget”.

All den tid du spenderar på sådant som är viktigt men inte bråttom, för du betalt för i framtiden. Det kallas uppskjuten belöning.

Det är när du spenderar tid med sådant som är viktigt men inte bråttom som du bygger framtidens företag. Så ta dig tid att tänka, visionera, utveckla och laborera. Jag vet att du inte har tid. Men om du inte (ändå) tar dig tid, så finns det inget företag att ha fullt upp i om några år.

Tänk på det.


#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu

Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.

#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.

Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.
#växatillsammans är ett samarbete med