Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

5 sätt att överleva corona – så här kan ditt företag göra

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 1 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
O¨verleva corona verktyg

Foto: O¨verleva corona verktyg

Många företag har det fortfarande tufft i spåren av coronapandemin. Därför har Driva Eget tagit fram fem beprövade verktyg och insikter du kan använda direkt för att hjälpa ditt företag att överleva corona.

Det räcker inte med stöd från staten för att överleva corona (även om det hjälper för många). Som företagare behöver du hitta nya vägar och verkligen ompröva allt ditt företag gör. Kan ni:

  • Hitta en ny affärsmodeller eller nya tjänster/produkter?
  • Hitta nya sätt att distribuera till kunderna?
  • Hitta nya typer av kunder?

4 företag som byggt om hela bolaget för att överleva corona

Under vintern har vi presenterat en lång rad företagarhjältar som har byggt om hela företaget för att överleva corona. Här kan du läsa om fyra av dem.

Okej, så vad kan mitt företag göra för att överleva corona? Här är fem enkla strategier som andra företag har använt och som fungerar.

Steg 1: Utnyttja coronastöden från staten

När det finns hjälp är det bra att använda den. Från staten har det kommit en lång rad coronastöd (de flesta för aktiebolag). Här kan du läsa mer om de stöd som är aktuella och mest relevanta just nu.

Läs mer:Nytt nedstängningsstöd kan ge coronaersättning med 100 %

Läs mer: Utökat coronastöd – korttidspermittering till 80 %

Läs mer: Nyheter i omsättningsstödet till enskild firma

Läs mer:Detta gäller för nya omställningsstödet för mars och april 2021

Steg 2: Hitta nya typer av kunder

Företag som gör som de alltid har gjort får tufft att överleva corona. Istället behöver du undersöka var det finns kundgrupper som kan handla av er, kanske med en liten modifikation i produkten eller tjänsten.

Säg att du driver en restaurang. I vanliga fall kommer kunderna till dig för lunch eller middag. Nu går inte det. Vad kan du göra?

Förmodligen finns det kluster av människor som har stor efterfrågan på god mat, men som under corona inte har möjlighet att ta sig till en restaurang. Vilka? Kanske pensionärer (riskgrupp) med god ekonomi. Okej, bra. Hur når vi dem? De är troligen hemma under dagarna, så då kanske klassikern "lapp i lådan" kan fungera alldeles utmärkt?

Steg 3: Hitta nya sätt att distribuera företagets tjänster för att överleva corona

Okej, så vi har hittat nya kundgrupper. Men hur ska vi få dem att köpa? Låt oss fortsätta med exemplet med restaurangen och nya målgruppen pensionärer med god ekonomi.

De kan inte ta sig till restaurangen. Då får du ta maten till dem. Kanske genom hemleverans (ingen direkt nyhet, men ändå) eller ett speciellt utlämningsställe som är corona-säkrat. Leveransen behöver ju inte göras av er personal, det är enkelt att i de flesta städer anlita en av de specialiserade firmorna som sköter detta.

Många småföretagare använder sig av så kallade Reko-ringar för att nå kunder på nya sätt. Kan det vara något för dig?

Läs mer:Så här fungerar REKO-ringar

Steg 4: Digitalisera företaget!

För att du ska kunna bygga framtidens företag behöver du hänga med i teknikutvecklingen. Det spelar egentligen ingen roll vad du tycker om den, den händer ändå! Och för att överleva corona kan det vara högst relevant att digitalisera så många olika delar av företaget som möjligt.

Exempel på delar i företaget du kan digitalisera

  • Företagets marknadsföring. Använd exempelvis Facebook Ads eller Google AdWords för att hitta nya kunder. Och använd program som HootSuite för att enkelt sköta all kommunikation i sociala medier.
  • Företagets internkommunikation. Mail är visserligen digitalt, men inte så smidigt. Använd istället program som Slack för att skapa en smart och smidig internkommunikation i ditt företag.
  • Företagets projekt. Se till att varje liten process i företaget har en digital checklista (value chain) som gör att inget går fel eller hamnar mellan stolarna. Ett bra verktyg för projekthantering är Asana.

Läs mer: Digitalisering av ditt företag – här är 3 smarta verktyg

Steg 5: Ta dig tid att tänka nytt för att överleva corona

Många företagare har under det senaste året varit 100 procent "i företaget". Men för att ditt företag ska kunna överleva corona och växa på sikt, måste du också spendera tid "på företaget".

All den tid du spenderar på sådant som är viktigt men inte bråttom, för du betalt för i framtiden. Det kallas uppskjuten belöning.

Det är när du spenderar tid med sådant som är viktigt men inte bråttom som du bygger framtidens företag. Så ta dig tid att tänka, visionera, utveckla och laborera. Jag vet att du inte har tid. Men om du inte (ändå) tar dig tid, så finns det inget företag att ha fullt upp i om några år.

Tänk på det.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.