Nybörjarguide till TikTok – 5 första stegen

Nybörjarguide till TikTok – 5 första stegen

Karolina Östervald

Uppdaterades: 20 juli, 2022
Publicerades: 25 juli, 2022
Foto av: Adobe Stock

Taggad på att satsa på TikTok – men osäker på hur? Vi hjälper dig fram i den snåriga djungeln och ger dig de 5 första stegen för att komma igång med TikTok.

Vad är TikTok?

En mycket populär app där du kan både se, och ladda upp, dina egna videos. Den vanliga användaren brukar i regel endast följas av sin närmsta vänskapskrets. Det finns däremot populära profiler på plattformen som lockar miljontals följare världen över. Med sina snabba, korta och enkla videos som man enkelt kan redigera i mobilen har TikTok vunnit mångas hjärta.

Varför ska jag börja med TikTok?

Är du inte riktigt helt såld på varför ditt företag ska hänga på TikTok? Vi ger dig riktigt bra anledningar till varför du ska satsa på TikTok:

Generation Z hänger där – och de är äldre än vad vi tror

De är nu påväg att bli den största generationen till antal i världen – och därmed också en dominerande konsumentgrupp. Vill du nå den här generationen? Ja, då gäller det att använda samma plattformar.

Allt är inte bara dans – plattformen är mer komplex än så

År 2020 så var den populäraste kategorin Underhållning och det är något de flesta företag kan syssla med. Underhållning behöver nämligen inte bara handla om att vara rolig utan kan också vara något som väcker en nyfikenhet hos kunden. Eller varför inte satsa på någon annan kategori? Kanske passar DIY, Träning, Life Hacks eller Beauty ditt företag bättre?

Satsa på video content – det är det vi vill konsumera!

Vår värld blir mer och mer visuell (det går inte att skjuta under stolen) och fokus ligger på rörligt innehåll. Dagens generation är uppvuxna med att ständigt vara uppkopplade och blir dagligen exponerade för content – och videoformatet tar över.

TikTok Analytics hjälper dig på traven

TikTok har satsat på att innehållet ska bli mer optimerat för företag under sina uppdateringar. De vill alltså att du ska vara där! Till exempel så finns funktionen TikTok Shopping som gör att kunden skickas direkt från videon till företagets varukorg. På plattformen kan du välja två olika typer av konton: Cretaor Account eller Business. Med Business får du tillgång till värdefull statistisk i Tiktok Analytics och kan utvärdera ditt content. Använd dig av Ads Manager för att enkelt annonsera i appen.

Vill du börja annonsera på TikTok? Kolla in vår guide som ger dig grymma tips på hur du kommer igång: Annonsera på TikTok – så här enkelt kommer du igång

Så hur börjar jag?

Okej – du är nu redo och känner att TikTok är något ditt företag ska satsa på. Men hur ska du börja och vad är de första stegen? Det behöver du inte tänka länge på – för vi ger dig svaren. Här är 5 enkla steg på hur du börjar med TikTok!

Sätt upp ditt konto

För att börja använda TikTok som en del av din marknadsföring så måste du börja med att sätta upp ett konto och första steget är att ladda ner appen från iOS App Store eller Google Play. När du har gjort det så är det dags att gå in under Profil och skapa ditt företagskonto. Kom ihåg att välja Business Account så du kan ta del av TikToks Analytics-verktyg. Nu är du en del av plattformen!

Dags att göra content

Ja, nu har du gjort ett steg för att bli en del av TikTok. Men nu måste du börja producera content. Vilken tur att det är både enkelt och roligt! Det finns nu två olika sätt att jobba på. Det första är att filma direkt från appen där du har möjlighet att använda dig av olika filter och effekter. Du kan också välja att spela in video i din kamera och redigera den i ett externt program – för att sedan ladda upp den i appen. Glöm inte bort att lägga in hashtags för att öka spridningen av din video.

Var smart och schemalägg

Visst är det svårt att alltid komma ihåg att ladda upp inlägg och avsätta tid för det varje dag? Börja schemalägg ditt content istället! Du sparar både tid och arbetar mer effektivt. Det finns många smidiga program som kan hjälpa dig med din schemaläggning, bland annat Hootsuite. För vem vill inte jobba effektivt?

Rid på någon annans våg

Har du hittat en intressant och framgångsrik video? Se då till att ta tillfället i akt och ta lite av deras glans. För på TikTok så har du möjligheten att duetta någon annans video. Smart eller hur?

Gör en plan som du kan förhålla dig till

Nu har du säkert förstått att det kommer kräva din tid – och du vet hur du vill göra. Då är det dags att göra en plan för hur du ska gå tillväga. Gör TikTok till en del av din marknadsföringsplan och se hur mycket det kommer gynna dig.

Vill du läsa mer om TikTok?