När ska man posta på TikTok? Här är bästa tiderna

Karolina Östervald

Uppdaterades: 6 april, 2022
Publicerades: 7 april, 2022
Foto av: Adobe Stock

För att lyckas och bli stor på TikTok så gäller det att posta dina inlägg så att många ser. Vi ger dig därför de bästa tiderna – och våra bästa tips för att öka din synlighet!

Vad är TikTok? En mycket populär social plattform där du kan både se, och ladda upp, korta videoklipp. Med sina snabba och enkla videos som man enkelt kan redigera har TikTok vunnit mångas hjärta.

Tips! Innan du läser vidare rekommenderar vi StartUp-resan – och avsnittet med de bästa tipsen för att få följare på TikTok och Instagram.

Vilken tid ska man posta på TikTok?

TikTok rekommenderar dig som användare att publicera cirka 1 till 4 videos per dag. När det kommer till tid så är det svårt att veta exakt vilken tidpunkt som fungerar bäst. Många rekommenderar följande schema:

  • Morgon: Posta på morgonen när följarna precis vaknat och scrollar flödet innan de går upp och startar sin dag. Rekommenderad tid är mellan 06.00-10.00.
  • Kväll: Under kvällen är det också bra att posta samma tid som dina följare gör sig redo att gå och lägga sig. Många användare scrollar genom sociala medier innan de ska sova. Rekommenderad tid är mellan 19.00-22.00.

Statistik visar att morgoninläggen ger mer dragning i början av veckan (måndag till onsdag) medan kvällsinläggen i sin tur ger mer trafik i slutet av veckan (torsdag till söndag). Att få mycket trafik på TikTok innefattar dock mer parametrar än att bara posta inom rekommenderade tider. Det finns fler saker som hjälper och gör dig mer synlig. Känns det svårt att veta vart du ska börja? Vi hjälper dig och listar våra 4 bästa tips för hur du ökar din trafik på TikTok.

Våra bästa tips för att bli mer synlig

  1. Granska dina bästa Tiktoks. Första steget för att blir mer trendig på Tiktok är att analysera det man har gjort hittills som har gett bra resultat. Vad är det för innehåll som ökar trafiken och varför? Ta fram en analys där du går igenom de videos du har publicerat som har flest visningar. Vad har de gemensamt och kan du se något samband kopplat till vilken tid du postade inläggen? Du kan också med stor fördel ta hjälp av Tiktoks egna Analytics-verktyg för att förstå mer.
  2. Vad gör dina konkurrenter? Spana in vad dina konkurrenter gör för innehåll på Tiktok. Vad är det som verkar fungera för dem – och vad kan du ändra på? Titta också på vilka dagar och tider som fungerar bäst för deras del. Därifrån kan du få inspiration och fakta att kan använda i din egen analys.
  3. När är följare online? För att nå just dina följare så är det viktigt att veta när de är online och använder appen. Det är detta som är A och O för att lyckas nå ut och få mer trafik. Analysera och ta reda på när de är aktiva och försök att se samband när det kommer till både dag och tid. Ett bra verktyg för att ta reda på den här informationen är, som tidigare nämnt, Tiktok Analytics.
  4. Tänk om och våga ändra! Funkar inte det som du har testat? Tänk om! Våga testa nya saker och prova dig fram, till slut kommer du träffa rätt. Det är också viktigt att komma ihåg att digitala plattformar ändrar sig fort och det gäller att hänga med. Det som fungerar ett tag kanske inte ger några resultat om några veckor, då gäller det att tänka om och testa något annat.

Är du intresserad att läsa mer om hur du lyckas på TikTok?