REKO-ringar och REKO-ring

Så fungerar REKO-ringar – småföretagares nya säljkanal under corona

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 18 mars, 2021
Publicerades: 23 mars, 2021
Foto av: AdobeStock

REKO-ringar har blivit omåttligt popuära under coronapandemin och är ett utmärkt sätt att hitta nya kunder för småföretagare. Här går...

REKO-ringar har blivit omåttligt popuära under coronapandemin och är ett utmärkt sätt att hitta nya kunder för småföretagare. Här går vi igenom hur REKO-ringar fungerar, vilka som får sälja där och hur du startar en egen REKO-ring.

På Hushållningssällskapets hemsida förklaras vad en REKO-ring egentligen är:

”REKO står för Rejäl Konsumtion och är ett sätt att handla lokalproducerad mat, helt utan mellanhänder. Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en REKO-ring där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument. Enkelt och genialt!”

Enligt Hushållningssällskapet startade den första REKO-ringen i Sverige i Grästorp hösten 2016. Sedan dess har antalet REKO-ringar i Sverige ökat snabbt. I januari 2021 fanns det runt 220 aktiva REKO-ringar med drygt 800 000 medlemmar i de olika Facebook-grupperna.

Så här fungerar REKO-ringar

I en REKO-ring möts de som föder upp och odlar maten (ofta småföretagare) och de som sen tillagar och äter den (konsumenten). Köpare och säljare får kontakt med varandra genom Facebook-grupper (i de flesta fall). I Facebook-gruppen får köparen veta vilka varor som finns i den lokala REKO-ringen och hur man gör för att beställa.

Facebook-grupper den primära beställningskanalen

I respektive Facebook-grupp (varje REKO-ring har varsin) finns all information om var och när de beställda varorna hämtas och hur betalningen går till. Alla affärer görs upp i förväg, primärt via Facebook. Som konsument behöver man inte vara medlem i Facebook-gruppen för att handla i en Reko-ring, men affären ska som sagt vara uppgjort i förväg.

Vad kan man sälja i en REKO-ring?

Oftast tillåter man bara försäljning av egna produkter. Livsmedel och biprodukter från livsmedelsproduktionen: Grönsaker, rotfrukter, potatis, kryddor, ägg, bröd, kött, fisk, bär, frukt, mejeriprodukter, förädlade produkter, mathantverk, svamp, honung, bivax, skinn, ull, m.m.

Tips! Läs mer om vad du får sälja på Hushållningssällskapets hemsida

Vilka får sälja i REKO-ringar?

Enligt den information Driva Eget tagit del av får följande aktörer sälja på en REKO-ring.

  • Registrerade primärproducenter
  • Registrerade livsmedelsföretag
  • Hobbyproducenter (privatpersoner)

Hur utformar man en annons i Facebook-gruppen?

Som producent ska du beskriva ditt företag och dina produkter. Du kan till exempel ange vilken köttras eller potatissort du har. Mer fördjupad information är också bra, till exempel om dina djur föds upp på naturbete, om odlingen är KRAV-godkänd eller liknande.

Ange också hur stor mängd du har av varje produkt och vad det kostar. Det kan också vara smart att lägga varje produkt på en enskild rad i inlägget.

Tänk också på

  • Om du har färska produkter, är det bra att ange när de är skördade.
  • Om du säljer kött eller liknande produkter, är det bra att ange om det är färskt eller fryst.
  • Om du säljer färdiglagad mat, är det smart att ange alla ingredienser i annonsen.
  • Ange också hur betalningen går till. Swish, kort eller faktura? Ska det betalas i förväg eller på plats?
  • När är sista beställningsdag och tid?
  • Lägg gärna med bilder för att få mer uppmärksamhet och fler kunder
  • Skapa gärna färdiga paket, till exempel påsar med grönsaker eller en box med 10 matlådor.

Varför är REKO-ringar bra för dig som producent?

Eftersom annonseringen kostnadsfri blir försäljningen via REKO-ringar kostnadseffektivt. Dessutom är det tidseffektivt då du tar med dig förbeställda varor (inget svinn) och utlämningen sker snabbt.

Som producent kan du också testa nya produkter. Om du har en liten produktion är REKO-ringen också ett bra sätt att nå ut på ett enkelt sätt.

Passa också på att fråga om feedback direkt från kunden. Är det något annat de skulle vilja köpa via dig? Vill de få ditt nyhetsbrev med löpande info? Vill de handla återkommande varje gång?

I coronatider är Reko-ringen är utmärkt alternativ till marknader och gårdsförsäljning.

Hur startar jag en REKO-ring?

Börja med att bli medlem i en annan REKO-ring för att lära dig upplägget och förstå mekanismerna som får grupperna att fungera.

Så här beskriver Hushållningssällskapet på sin hemsida hur man startar en ny REKO-ring.

”Du behöver hitta flera personer som bas för din REKO-ring. För att hitta producenter i närheten kan du kontakta till lokala Hushållningssällskapet, vända dig till LRF eller en lokal matförening. Bjud in producenter och konsumenter till en uppstartsträff. Beskriv vad en REKO-ring är och vilken gemensam nytta ni kan ha av en REKO-ring. T

Tillsammans ger ni REKO-ringen ett namn och startar en Facebookgrupp. Vid uppstartsträffen kan man också utse en eller flera administratörer för att hantera Facebookgruppen.”

Administratörer för REKO-ringar går med i Facebook-gruppen REKO Sverige Admin. Detta är en Facebook-grupp med administratörer från hela Sverige. För att hitta likasinnade i din kommun kan du skriva ett inlägg i Facebookgruppen REKO Sverige.

Vem kan starta en REKO-ring?

Det spelar ingen roll om du är konsument eller producent, huvudsaken är att du brinner för att man ska kunna handla bra mat på din ort.

Vad kostar det att starta en REKO-ring?

Att starta en REKO-ring kostar ingenting utöver din tid. Det kostar heller ingenting att vara med i REKO-ringar.

Läs också: Så använde Astrid Wild Instagram för att starta företaget


#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu

Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.

#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.

Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.
#växatillsammans är ett samarbete med