Så använde Astrid Wild Instagram för att starta företaget

Gustaf Oscarson

Publicerades: 27 januari, 2021
Foto av: Astrid Wild

Svenska outdorrmärket Astrid Wild använde Instagram för att starta och snabbt växla upp företaget. Här delar grundarna Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell sina bästa tips hur hur du kan göra likadant.

Hur kan du och ditt företag använda sociala medier för att utveckla produkten och försäljningen?

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell, grundare av outdoormärket Astrid Wild, har flitigt använt sociala medier sedan dag ett i uppbyggnaden av företaget. Här är deras fem bästa tips för att nå ut och bygga affärer via Instagram och andra sociala medier.

Sätt igång med sociala medier innan du har en produkt eller ens en hemsida 

Starta upp sociala medie-kanaler på dag ett, redan innan du har en produkt eller ens en hemsida. På så sätt kan du börja prata om ert uppdrag och väcka intresse för kommande produkter tidigt. Det är gratis och bra av många skäl, dels kommer du garanterat ha ett gäng personer som hänger på låset när du väl lanserar, dels börjar du “träna” på att prata om vad ni gör och varför er produkt eller tjänst är överlägsen. 

Vi startade vårt Instagramkonto väldigt tidigt, och eftersom vi ännu inte hade bilder på våra produkter frågade vi outdoorprofiler på Instagram om vi fick använda deras. På så sätt fick vi även tillfälle att presentera oss för dem. 

När vi lanserade våra första produkter hade vi omkring 1 500 personer på en väntelista och ungefär lika många följare på Instagram. Många uppfattar Astrid Wild som ett “stort företag” trots att vi bara är drygt ett år gamla, kanske för att själva varumärket funnits i nästan dubbelt så lång tid som våra produkter. 

Det finns mer än 400 miljoner grupper på Facebook – använd dem 

Eftersom vi inte hade någon direkt erfarenhet av klädbranschen och inte heller ville arbeta som ett traditionellt modeföretag, vände vi oss till potentiella kunder på sociala medier för att förstå vad som efterfrågades. Vår hypotes var att det var svårt för kvinnor att hitta outdoorkläder av hög kvalitet med stilren design och bra passform, som var anpassade för kvinnors kroppar och behov. För att förstå om det stämde gjorde vi flera enkätundersökningar som vi delade i Facebookgrupper för natur och friluftsliv. 

Det finns över 400 miljoner grupper på Facebook uppdelade på alla möjliga intressen, ofta är dess medlemmar otroligt engagerade i gruppens ämne och delar gärna med sig av ärlig feedback och ofta ofiltrerade synpunkter. Det är med andra ord inte alltid bara positiva kommentarer, så var ödmjuk och lyssna in debatten. Vi fick mycket feedback om avsaknaden av storlekar för större kvinnor vilket ledde till att vi utökade alla våra byxstorlekar från 44 till 50. 

Läs också: Fler följare på Instagram – här är 6 smarta strategier

Låt kunder och potentiella kunder påverka produktutveckling 

Allt ifrån företagets namn, till färgskalan på våra första byxor påverkas av våra följare på Instagram. 

Vi använder Instagrams omröstningsverktyg i snitt en gång i veckan för att engagera vårt community i produktutvecklingen. Jag kan inte nog hylla detta sätt att jobba på, dels minskar det risken för att vi missbedömer en ny produkt, dels är det fantastiskt att hålla vårt community engagerat och vi kan prata om vår nästa produkt redan innan den finns på marknaden. 

Det är väldigt roligt att höra ifrån kvinnor som följt oss hela vägen, från de första omröstningarna till att de köper ett par vandringsbyxor. Många känner att de har varit med “från början”.  

När du gör omröstningar på Instagram, tänk på att det är enklare att ta ställning till specifika frågor exempelvis “vilken av dessa två färger gillar du mest”.

Här är exempel hur vi engagerat vår community via Instagram-omröstningar: 

Omröstning om namn för Astrid Wild

Omröstning namn Astrid Wild

Omröstning färg på Astrid Wild-underställ

Omröstning färg på Astrid WIld-väst

Våga vara personlig i sociala medier

Utöver fantastiska produkter ställer dagens konsumenter också krav på hur du som företag agerar och vilka värderingar som du arbetar utifrån. Visa upp och prata om vem du är och varför du gör just denna produkt eller tjänst, ditt engagemang är ditt starkaste verktyg i början!

Vi har valt att inte bara prata om oss som grundare, utan också om vårt produktutvecklingsteam. Till exempel var vår mönsterkonstruktör med som modell på vår första fotografering.

Vi visar regelbundet upp hur vi själva använder våra produkter i naturen, tar med bilder på oss i nyhetsbrev och kommunicerar ofta med “Maria & Jemina” som avsändare istället för ett opersonligt varumärkesnamn. Detta är mycket uppskattat och när vi analyserar vårt Instagramkonto ser vi att den typen av innehåll får högst engagemang. 

Så, lägg in en bild på dig själv i support-mailet, uppmuntra till dialog i sociala medier, och svara alltid snabbt, helst direkt, på sociala medier. Vi ser att om kunder får hjälp inom någon minut handlar de också – you snooze you loose!

Exempel på personlig kommunikation på Instagram

Astrid Wild Instagram

Jobba konsekvent och långsiktigt 

Även om det i dag är svårt att växa explosionsartat på Instagram är det fortfarande värt att satsa på. Tvärtom, Instagram är en billig kanal att nå ut på och bra för både långsiktigt varumärkesarbete och direkt konvertering. Däremot behöver du ge det lite tid och jobba konsekvent. Använd planeringsverktyg för att planera din feed i förväg, (vi använder Planoly och Canva) och se till att du har en tanke med det innehåll du postar, håll en jämn balans mellan inspirerande och säljdrivande innehåll.

Följ gärna Astrid Wild på Instagram och tveka inte att fråga oss om sociala medier!

Maria & Jemina 
Astrid Wild

Maria och Jamina Astrid Wild

Astrid Wild designar outdoorkläder för kvinnor av hög kvalitet, med genomarbetad passform och tidlös, stilren design. Utöver outdoor och vandringsbyxor i storlek 30 till 50, finns fleece-jackor och västar av återvunnen ull samt underställ i merinoull. All produktion av material och plagg sker i Europa och stor vikt läggs vid hållbarhet. Första kollektionen lanserades 2019 och finns tillgänglig i den egna webbshoppen, www.astridwild.com.