Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Chatrine bor och jobbar på 6 kvadratmeter – inspireras här!

Josefin Wallin 5 februari, 2024 6 minuters läsning
Chatrine bor och jobbar på 6 kvadratmeter – lev det liv du väljer

Efter ett familjetrauma och livskris fick livet en ny och starkare riktning. Hemmet såldes och sedan tre år har en husbil varit entreprenören Chatrine Schander Ljungquists hem. Därför lever hon livet hon väljer själv – på sex kvadratmeter.

Chatrine Schander Ljungquist är föreläsare, entreprenör och projektledare. Hon har även en gedigen arbetslivserfarenhet – och har jobbat som allt från affärsutvecklare och gymnasieingenjör till beteendevetare och undersköterska. På det privata planet – som prioriteras högst av allt – finns rollen som mamma till tre barn, fem barnbarn, och ett sjätte på väg. Dessutom i fint sällskap av sin partner och make Johan, som både är och har varit en viktig följeslagare i livet.

Här kommer en historia som som ger dig en skjuts på vägen mot att bygga ett liv som du väljer själv – det är enklare än du tror.

Jag har suttit och läst CV för rekryteringar i Alsace, format en hållbarhetscertifiering på en parkering i Portugal, haft projektmöten på ett café i Krakow och planerat platsutveckling på en bergstopp i Provence. 

Chatrine Schander Ljungquist

Tillsammans lever Chatrine och Johan livet på egna villkor. Minst sagt! Tidigare drev de ett gårdshotell. Nu är däremot fastigheten såld – och de lever ihop i en husbil på sex kvadratmeter. Här är Chatrines varför, livsresan som tog henne dit och varför det är så viktigt att leva livet som man vill.

Familjetraumat blev företagets varför

Alla som fått barn tidigt i livet får också många gånger skruva på sina egna ungdomliga planer. Så även Chatrine. Tågluffen i Europa eller äventyr som aupair fick helt enkelt bytas mot något annat. Det där ”något annat” var ett jobb som skulle vara både intressant och kul. Någonting som hon också verkligen lyckades med.

Tills en livskris som av förklarliga själ fick allt perspektiv att skifta. I 40-årsåldern förlorade Chatrine ett av sina barn i en olycka. En förlamande käftsmäll att förlora en älskad dotter. Ett trauma som mynnade ut i att Chatrine och maken Johan satte ett starkt gemensamt mål. Familjen skulle prioriteras ännu starkare, varje dag skulle vara fylld av en mening och att de så långt det var möjligt ville jobba så mycket tillsammans som det bara gick.

Där föddes entreprenörskapet – ur behovet av att kunna tillgodose de viktigaste sakerna i livet. En möjliggörare till ett liv på egna villkor.

Här började också paret att forma sin egen arbetsmarknad, utifrån vad de ville göra och sin gemensamma kompetens.

Tills en livskris som av förklarliga själ fick allt perspektiv att skifta. För i 40-årsåldern förlorade Chatrine ett av sina barn i en olycka. En förlamande käftsmäll att förlora en älskad dotter.

Livet på sex kvadratmeter

Men hur går man från ett stort gårdshotell till sex kvadratmeter på hjul? Företaget som startades av Chatrine och maken Johan har inneburit uppdrag spritt över hela Sverige. Detta bland annat med anledning av Chatrines uppdrag inom försvaret – då hon åkte mellan olika platser och jobbade med personlig utveckling. Möjligheten att arbeta digitalt har varit en annan sak som möjliggjort livsstilen. Det här innebar att de kunde flytta kontoret dit de ville befinna sig för stunden.

En husbil blev lösningen. Arbetsmöten har också kunnat genomföras digitalt – och då givetvis lika bra från en camping i utlandet som hemma i hus eller lägenhet.

Läs också: Inspirerande platser att jobba på som företagare – se hela listan

Effektivitet med block-metoden

Det nya livet bäddade för en ny arbetsmetod för Chatrine som märkte att hon arbetade mer effektivt på resande fot. Hon började nämligen att dela in sina arbetsdagar i olika block.

– Jag delade upp dagen i tre delar för att kunna jobba, vila och vandra eller cykla. Så jag har suttit och läst CV för rekryteringar i Alsace, format en hållbarhetscertifiering på en parkering i Portugal, haft projektmöten på ett café i Krakow och planerat platsutveckling på en bergstopp i Provence. 

Att bo på sex kvadratmeter är också ett väldigt bra sätt att känna efter vad som egentligen är viktigt för en bra vardag. Är det verkligen prylar?Deras tanke var egentligen att bo på det här sättet några månader. Men livet i semesterhemmet fungerade så bra att de valde att fortsätta.

Att jobba luststyrt – möjligt för de flesta

Chatrine är givmild med sina erfarenheter, med en stark och trygg framtoning. Här hjälper hon andra genom att dela med sig av sin egen historia. Vilket hon gör med både klokhet och hjärta. Även i delarna som gör ont, som att förlora ett barn. Det finns inte enbart livet före en stor kris – utan även livet efter. En tröst och trygghet som hon ödmjukt delar.

Lev det liv du väljer

Hon genomför just nu föreläsningen: ”Lev det liv du väljer”. Hon vill på ett lättsamt men samtidigt konkret sätt berätta hur hon format ett liv som är hennes. Dessutom arbetar hon med utveckling och här kan hon använda sig till stor del av erfarenheten inom såväl projektledning, coachning och liknande.

Om du tänker att det inte finns möjlighet för en enda sak till i Chatrines liv? Då tänker du fel. Esset i rockärmen är att hon hyr ut sig själv som kock! Passionen för svenska fina råvaror och matlagning har därmed blivit en del av hennes yrkesliv.

– I den delen av företaget jobbar jag och maken alltid tillsammans och rullar runt med vår ”plåtis” mellan konferensanläggningar och hotell, hembygdsgårdar och andra ställen och lagar mat. Att jag jobbar så brett är till stor del för att jag jobbar luststyrt – det vill säga jag vill ha kul på jobbet. Jag är övertygad om att det är det bästa sättet att leverera sitt allra bästa. 

Bygger hus "off grid"

Tidigare både drev de och bodde på ett gårdshotell. Det är nu sålt för att de ska bo på heltid i sin husbil. Hus då? Jo, det finns just nu faktiskt planer på ett hus. Chatrine har nämligen ritat upp ett alldeles eget. Du läste helt rätt. Ett mål är att bygga ett hus som hon själv har fått skapa. Ett mål i det nya livet på egna villkor. Vilket nu tycks vara något som paret är på god väg att lyckas med. Projektet har påbörjats och sköts till största delen av maken Johan. Detta medan Chatrine själv roddar olika uppdrag.

De ska bygga ett hus ”off grid”, det vill säga ett slags självförsörjande hus på exempelvis el. För att de ska kunna vara fria att resa runt precis som de vill. Det fria livet längs vägarna är inte slut på långa vägar. Vem vill det när du får vilken vy du själv önskar när du slår upp dörren med morgonkaffet i hand?

Läs mer:Hon är digital nomad i LA

– Jag har under många år skaffat mig en väldigt bred kompetens och vill förstås använda den. Att bo på hotell ofta lockar inte – jag sover bäst med min vanliga kudde, berättar Chatrine som en förklaring till livet med husbilen. Det absolut bästa är att vi alltid är hemma men ändå får nya utsikter, se nya platser. Min hjärna mår bra av att se nya platser, variationen ger energi och nya sätt att tänka på. Så plåtisen stannar kvar i mitt liv, på heltid ett tag till men troligtvis på deltid resten av mitt liv. 



ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.