Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Digital strategi – därför kan du skippa den

Yasemin Bayramoglu 18 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
digital strategi

Är du orolig för att ditt företag ligger efter digitalt? Grattis! Då har du förutsättningarna för att klara utmaningarna.
Men först – skrota alla tankar på digital strategi.

Enligt en analys av Swedbank och sparbankerna känner nära en tredjedel av landets småföretag av ökad konkurrens genom digitaliseringen (ökad e-handel, nya betalningslösningar, robotisering, delningstjänster med mera). Du kanske tycker att det låter mycket.

Alla känner flåset

Men det är alldeles för lite, om man ska tro Johan Svensson, vd för Ehandel.se, affärsutvecklare och digital strateg.

Johan Svensson
Johan Svensson.

– Jag är förvånad över att alla inte känner så. De som har insikten om den ökade digitala konkurrensen är de som har förutsättningarna att klara av den förändringsresa som alla företag behöver kliva på. Det anmärkningsvärda i analysen är med andra ord att hela två tredjedelar inte har den insikten.

LÄS OCKSÅ: FÅ KOLL PÅ NYA MOMSREFORMEN

Det är kanske lätt att tro att man som småföretagare har det extra motigt. Att det är lättare på ett större företag med fetare plånbok. Men så behöver det inte alls vara, menar Simon Beyer, som är mycket ute på företag och pratar digitalisering och just har kommit ut med boken Den digitala omställningen.

Små kan agera snabbare

Simon Beyer
Simon Beyer.

– På nästan alla företag jag möter – nej, alla – känner man att man ligger hopplöst efter. Men nästan alla ligger lika långt efter. Man slår lite på sig själv och ser väldigt mycket hinder när man målar upp bilden av framtiden. ”Vi kommer aldrig kunna anpassa oss.” Men det är verkligen inte för sent – bara man börjar prata om frågan, säger han.

Just här har småföretagarna ett extra bra utgångsläge, menar Johan. De kan agera snabbare än de stora kolosserna. Men man har dåligt självförtroende och tycker kanske inte att man har den tekniska kompetens som man tror krävs.

– Den digitala spelplanen ger inte några förmåner baserat på storlek. Här har alla möjlighet att skapa sig ett A-läge. Om ett mindre företag hittar rätt kan det mycket väl slå ut ett större etablerat företag på väldigt kort tid. Det är precis det som håller på att hända i bankvärlden, vilket gör Swedbanks och sparbankernas analys lite parodisk. De borde själva ställa sig samma fråga, säger Johan.

En total strategi i stället

Har man inte redan börjat vända skutan är det alltså dags att skapa en digital strategi. Eller inte…

– Min motfråga till alla företag som tror att de behöver en digital strategi är vad deras strategi är idag. Om det inte finns en tydlig strategi kommer ingen digital variant att få något fäste alls, men om det finns en tydlig strategi kan ett bra digitalt perspektiv förstärka den, fortsätter han.

Johan får medhåll av Simon. Lika lite som man ska ha en digital marknadschef (vadå – ska den personen göra en egen marknadsplan vid sidan av den andra?) så ska man ha en speciell digital strategi. Däremot tror han att vi kommer att få leva med att prefixet digital används ett tag till.

– Som människor behöver vi kunna förstå och skilja saker åt. Är det något nytt, digitalt, eller är det något gammalt? Min bok handlar egentligen väldigt lite om teknik. Strategi handlar om riktning, vart vi ska någonstans, och vilka verktyg man använder. Digitala eller analoga spelar ingen roll, så länge de hjälper företaget att utvecklas, säger Simon.

Måste byta mindset

För att kunna skapa en strategi måste man först titta på sitt eget mindset, menar han. Hur gör vi när vi löser problem? Traditionellt har man tittat tillbaka på tidigare erfarenheter, filat lite och gjort något lite bättre. Det funkar inte längre.

– De lösningar som vi haft tidigare refererar till en värld som skiljer sig från de förutsättningar vi har idag. Det första viktiga steget är den egna förståelsen, som ledare och egenföretagare. Man behöver förstå vad som faktiskt händer. Titta på din bransch. De som är bäst i världen, vad gör de? Eftersom det är en globaliserad värld och marknad, skapar det andra förväntningar jämfört med tidigare.

Ett stort och övergripande problem är att de flesta inte förstår hur snabbt förändringarna sker nu. Och att det kommer att gå ännu fortare bara lite längre fram. Ett annat är att man fokuserar för mycket på tekniken, när det egentligen inte är den som är det viktigaste, utan själva förhållningssättet.

Man går inte till en programmerare för att få en lösning när man tycker att man ligger efter digitalt. Resan börjar hos kunden. Vad finns det för förväntan hos kunden. Hur kan vi möta den? Kan vi överraska med ett värde som kunden kanske inte visste fanns?

Ditigalisering eller digitisering?

Men det handlar också om att förstå vad digitalisering innebär. Här är det viktigt att skilja mellan digitisering och digitalisering, menar Simon.

En digitisering är att egentligen bara omvandla något analogt till digitalt. Man kommer att använda tjänsten på ungefär samma sätt som tidigare.

Men när Simon pratar digitalisering så handlar det om mycket mer än så.

– Det är först när man anpassar processer och har ett nytt mindset, som man faktiskt kan skapa en lösning tack vare digitiseringen. Man skapar ett större värde för kunden och det värdet måste inte utgöras av tekniska komponenter.

Som han konstaterar i boken: användare och kunder vill ha lösningar, inte teknik. Man ska fokusera på det som gör stor skillnad för kunden, inte tekniken i sig.

Utvecklar fel produkter

Nu väljer man i stället ofta enklaste vägen i stället för att utveckla de produkter som egentligen redan borde vara på bordet, menar han.

För att skapa maximalt värde måste man titta på hur vi organiserar företagen för att ta vara på idéer och kunskap maximalt. Här spelar såväl ledarskap som medarbetares delaktighet in. Men på samma sätt som man upplever att man ligger hopplöst efter, så tror man ofta att man inte kan lösa det själv heller, utan man hyr in konsulter eller skapar en speciell avdelning på företaget som ska fokusera på ”det digitala” eller den digitala strategin.

– Man har för stor respekt för tekniken och tänker att man ska hitta den slutgiltiga lösningen. Men man kommer aldrig bli färdig. Verkligheten kommer alltid förändras. Jag är starkt övertygad om att man måste involvera hela företaget, annars får man inte den genuina anpassningen. Lösningarna kommer alltid inifrån.

Simon tar som exempel när man skapar separata innovationshubar, en inte helt ovanlig lösning.

– Men resten av företaget går på som vanligt och då finns en risk att det leder till polarisering. Man hindrar att utvecklingen kommer inifrån. Det finns de som lyckats jättebra genom att engagera alla.

Involvera alla i företaget

Simon lyfter fram Systembolaget. När man hade hamnat i blåsväder i media och behövde rycka upp sig bestämde ledningen att alla medarbetare skulle testa på att göra saker som de aldrig gjort förut. Då plötsligt fick man tillgång till alla idéer inom företaget. En tid senare hade förtroendet bland medborgarna rakat i höjden!

– Alla är en del av lösningen, alla är lika viktiga för alla bidrar till totalen. Om man kan få alla att förstå värdet av insatsen – och framför allt ger dem praktiska förutsättningar – har man alla möjligheter att lyckas. För det här kräver nästan alltid att man jobbar i grupp.

Det kräver också en platt struktur – och att kulturen i företaget är sådan att man vill lära sig och utvecklas.

Till slut når man det som Simon hela tiden återkommer till i sin bok – digital mognad.

– Dit har man nått när man först har en förståelse för komplexiteten i det hela – och möjligheterna. Sedan ska man ha kompetensen, vad man behöver för att lösa utmaningen. Man ska ha den egna kompetensen intellektuellt att skapa någonting som man inte skapade förra veckan. Man är digitalt mogen när man ser nya lösningar i stället för gamla, säger Simon.

DIGITISERA ELLER DIGITLISERA?

Digitisera innebär att man omvandlar information till digital form. Användningen blir ungefär som tidigare, fast i digital form. Det här är grunden för till exempel Spotify. En analog produkt, musik, som digitiserats.

Digitalisera innebär att man använder digitiserad information för att tillsammans med tekniska lösningar kunna utveckla nya processer, tjänster, produkter och samarbeten. Här kommer mycket automatisering in i bilden.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.