Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Digital strategi – därför kan du skippa den

Yasemin Bayramoglu 18 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
digital strategi

Är du orolig för att ditt företag ligger efter digitalt? Grattis! Då har du förutsättningarna för att klara utmaningarna.
Men först – skrota alla tankar på digital strategi.

Enligt en analys av Swedbank och sparbankerna känner nära en tredjedel av landets småföretag av ökad konkurrens genom digitaliseringen (ökad e-handel, nya betalningslösningar, robotisering, delningstjänster med mera). Du kanske tycker att det låter mycket.

Alla känner flåset

Men det är alldeles för lite, om man ska tro Johan Svensson, vd för Ehandel.se, affärsutvecklare och digital strateg.

Johan Svensson
Johan Svensson.

– Jag är förvånad över att alla inte känner så. De som har insikten om den ökade digitala konkurrensen är de som har förutsättningarna att klara av den förändringsresa som alla företag behöver kliva på. Det anmärkningsvärda i analysen är med andra ord att hela två tredjedelar inte har den insikten.

LÄS OCKSÅ: FÅ KOLL PÅ NYA MOMSREFORMEN

Det är kanske lätt att tro att man som småföretagare har det extra motigt. Att det är lättare på ett större företag med fetare plånbok. Men så behöver det inte alls vara, menar Simon Beyer, som är mycket ute på företag och pratar digitalisering och just har kommit ut med boken Den digitala omställningen.

Små kan agera snabbare

Simon Beyer
Simon Beyer.

– På nästan alla företag jag möter – nej, alla – känner man att man ligger hopplöst efter. Men nästan alla ligger lika långt efter. Man slår lite på sig själv och ser väldigt mycket hinder när man målar upp bilden av framtiden. ”Vi kommer aldrig kunna anpassa oss.” Men det är verkligen inte för sent – bara man börjar prata om frågan, säger han.

Just här har småföretagarna ett extra bra utgångsläge, menar Johan. De kan agera snabbare än de stora kolosserna. Men man har dåligt självförtroende och tycker kanske inte att man har den tekniska kompetens som man tror krävs.

– Den digitala spelplanen ger inte några förmåner baserat på storlek. Här har alla möjlighet att skapa sig ett A-läge. Om ett mindre företag hittar rätt kan det mycket väl slå ut ett större etablerat företag på väldigt kort tid. Det är precis det som håller på att hända i bankvärlden, vilket gör Swedbanks och sparbankernas analys lite parodisk. De borde själva ställa sig samma fråga, säger Johan.

En total strategi i stället

Har man inte redan börjat vända skutan är det alltså dags att skapa en digital strategi. Eller inte…

– Min motfråga till alla företag som tror att de behöver en digital strategi är vad deras strategi är idag. Om det inte finns en tydlig strategi kommer ingen digital variant att få något fäste alls, men om det finns en tydlig strategi kan ett bra digitalt perspektiv förstärka den, fortsätter han.

Johan får medhåll av Simon. Lika lite som man ska ha en digital marknadschef (vadå – ska den personen göra en egen marknadsplan vid sidan av den andra?) så ska man ha en speciell digital strategi. Däremot tror han att vi kommer att få leva med att prefixet digital används ett tag till.

– Som människor behöver vi kunna förstå och skilja saker åt. Är det något nytt, digitalt, eller är det något gammalt? Min bok handlar egentligen väldigt lite om teknik. Strategi handlar om riktning, vart vi ska någonstans, och vilka verktyg man använder. Digitala eller analoga spelar ingen roll, så länge de hjälper företaget att utvecklas, säger Simon.

Måste byta mindset

För att kunna skapa en strategi måste man först titta på sitt eget mindset, menar han. Hur gör vi när vi löser problem? Traditionellt har man tittat tillbaka på tidigare erfarenheter, filat lite och gjort något lite bättre. Det funkar inte längre.

– De lösningar som vi haft tidigare refererar till en värld som skiljer sig från de förutsättningar vi har idag. Det första viktiga steget är den egna förståelsen, som ledare och egenföretagare. Man behöver förstå vad som faktiskt händer. Titta på din bransch. De som är bäst i världen, vad gör de? Eftersom det är en globaliserad värld och marknad, skapar det andra förväntningar jämfört med tidigare.

Ett stort och övergripande problem är att de flesta inte förstår hur snabbt förändringarna sker nu. Och att det kommer att gå ännu fortare bara lite längre fram. Ett annat är att man fokuserar för mycket på tekniken, när det egentligen inte är den som är det viktigaste, utan själva förhållningssättet.

Man går inte till en programmerare för att få en lösning när man tycker att man ligger efter digitalt. Resan börjar hos kunden. Vad finns det för förväntan hos kunden. Hur kan vi möta den? Kan vi överraska med ett värde som kunden kanske inte visste fanns?

Ditigalisering eller digitisering?

Men det handlar också om att förstå vad digitalisering innebär. Här är det viktigt att skilja mellan digitisering och digitalisering, menar Simon.

En digitisering är att egentligen bara omvandla något analogt till digitalt. Man kommer att använda tjänsten på ungefär samma sätt som tidigare.

Men när Simon pratar digitalisering så handlar det om mycket mer än så.

– Det är först när man anpassar processer och har ett nytt mindset, som man faktiskt kan skapa en lösning tack vare digitiseringen. Man skapar ett större värde för kunden och det värdet måste inte utgöras av tekniska komponenter.

Som han konstaterar i boken: användare och kunder vill ha lösningar, inte teknik. Man ska fokusera på det som gör stor skillnad för kunden, inte tekniken i sig.

Utvecklar fel produkter

Nu väljer man i stället ofta enklaste vägen i stället för att utveckla de produkter som egentligen redan borde vara på bordet, menar han.

För att skapa maximalt värde måste man titta på hur vi organiserar företagen för att ta vara på idéer och kunskap maximalt. Här spelar såväl ledarskap som medarbetares delaktighet in. Men på samma sätt som man upplever att man ligger hopplöst efter, så tror man ofta att man inte kan lösa det själv heller, utan man hyr in konsulter eller skapar en speciell avdelning på företaget som ska fokusera på ”det digitala” eller den digitala strategin.

– Man har för stor respekt för tekniken och tänker att man ska hitta den slutgiltiga lösningen. Men man kommer aldrig bli färdig. Verkligheten kommer alltid förändras. Jag är starkt övertygad om att man måste involvera hela företaget, annars får man inte den genuina anpassningen. Lösningarna kommer alltid inifrån.

Simon tar som exempel när man skapar separata innovationshubar, en inte helt ovanlig lösning.

– Men resten av företaget går på som vanligt och då finns en risk att det leder till polarisering. Man hindrar att utvecklingen kommer inifrån. Det finns de som lyckats jättebra genom att engagera alla.

Involvera alla i företaget

Simon lyfter fram Systembolaget. När man hade hamnat i blåsväder i media och behövde rycka upp sig bestämde ledningen att alla medarbetare skulle testa på att göra saker som de aldrig gjort förut. Då plötsligt fick man tillgång till alla idéer inom företaget. En tid senare hade förtroendet bland medborgarna rakat i höjden!

– Alla är en del av lösningen, alla är lika viktiga för alla bidrar till totalen. Om man kan få alla att förstå värdet av insatsen – och framför allt ger dem praktiska förutsättningar – har man alla möjligheter att lyckas. För det här kräver nästan alltid att man jobbar i grupp.

Det kräver också en platt struktur – och att kulturen i företaget är sådan att man vill lära sig och utvecklas.

Till slut når man det som Simon hela tiden återkommer till i sin bok – digital mognad.

– Dit har man nått när man först har en förståelse för komplexiteten i det hela – och möjligheterna. Sedan ska man ha kompetensen, vad man behöver för att lösa utmaningen. Man ska ha den egna kompetensen intellektuellt att skapa någonting som man inte skapade förra veckan. Man är digitalt mogen när man ser nya lösningar i stället för gamla, säger Simon.

DIGITISERA ELLER DIGITLISERA?

Digitisera innebär att man omvandlar information till digital form. Användningen blir ungefär som tidigare, fast i digital form. Det här är grunden för till exempel Spotify. En analog produkt, musik, som digitiserats.

Digitalisera innebär att man använder digitiserad information för att tillsammans med tekniska lösningar kunna utveckla nya processer, tjänster, produkter och samarbeten. Här kommer mycket automatisering in i bilden.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så här boostar du företagets kassaflöde - utan lån!

Behöver ditt företag bättre likviditet, men du vill undvika lån? Här är strategin som allt fler småföretagare använder för att säkra likviditeten.

toborrow_logo
Toborrow 12 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
Factoring

Foto: toborrow-maj

Att ha en stabil likviditet är avgörande för alla företag, men i dagens ekonomiska klimat är det en utmaning som många småföretagare kämpar med. Långa betalningstider från kunder, stigande kostnader och oförutsedda utgifter kan snabbt skapa stress kring kassaflödet.

För att hantera dessa utmaningar krävs smarta lösningar som inte bara löser tillfälliga problem utan också bidrar till långsiktig ekonomisk stabilitet. Låt oss berätta om en smart lösning många företagare missar – factoring!

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring. Hur bra villkor kan ditt företag få – värt att testa här va? 

Utmaningen med långa betalningstider

En av de största utmaningarna för småföretagare är långa betalningstider. Kunder kan ta upp till 30, 60 eller till och med 90 dagar på sig att betala sina fakturor, vilket binder upp kapital som företaget behöver för att täcka löpande kostnader som löner, hyra och inköp. Denna väntan kan skapa stora likviditetsproblem, särskilt för företag som har små marginaler.

Factoring – en lösning för snabbare kassaflöde

För företag som vill undvika att ta nya lån kan factoring vara en effektiv lösning. Genom att sälja eller belåna sina fakturor får företaget tillgång till kapital direkt, vilket gör det möjligt att hantera löpande kostnader och planera framåt utan att behöva vänta på kundernas betalningar.

Factoring kan göras på två olika sätt:

Fakturaköp

Ditt företag säljer sina fakturor till en factoringpartner och får en stor del av fakturans värde utbetalt direkt.

Fakturabelåning

Ditt företag använder sina fakturor som säkerhet för att få en kredit hos en factoringpartner.

Båda alternativen ger snabbare kassaflöde och hjälper ditt företag att hantera likviditetsutmaningar utan att öka skuldsättningen.

Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Fler fördelar med factoring

Till skillnad från traditionella lån innebär factoring ingen ny skuld i balansräkningen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som redan har hög skuldsättning eller som vill behålla en stark kreditvärdighet. Genom att använda factoring kan företag frigöra kapital från befintliga tillgångar, vilket ger större ekonomisk flexibilitet och möjligheter att investera i tillväxt.

Andra fördelar med factoring kan vara:

  • Minskad administrativ belastning: Factoringpartnern hanterar ofta påminnelser och inkasso.
  • Bättre kassaflödesprognoser: Du vet exakt när pengarna kommer in.
  • Starkare förhandlingsposition mot leverantörer: Med snabbare tillgång till kapital kan du förhandla bättre inköpsvillkor.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt).

Är factoring rätt för ditt företag?

Factoring passar särskilt bra för företag som:

  • Har kunder med långa betalningstider
  • Vill stärka sin likviditet utan att ta nya lån
  • Behöver snabb tillgång till kapital för att täcka löpande kostnader eller investera i tillväxt
  • Har ett växande fakturaflöde och vill behålla kontrollen över ekonomi

Toborrow hjälper dig hitta rätt factoringpartner

På Toborrow kan du enkelt jämföra olika factoringlösningar och hitta det alternativ som passar bäst för ditt företag. Toborrow står på din sida – inte bara för att hjälpa dig få de bästa villkoren, utan också för att fungera som ett bollplank kring vilken finansieringsform som faktiskt är rätt för dig. I vissa fall kanske factoring är bättre än ett traditionellt företagslån eller leasing.

Tips! Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Ekonomi & Skatt

Så fungerar F-skatt – Allt du behöver veta som företagare

Funderar du på att starta företag eller driver du redan eget? Då är F-skatt något du inte kommer undan. I den här guiden förklarar vi vad F-skatt är, varför du behöver den – och vad du måste tänka på för att undvika onödiga misstag.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 14 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide som fo¨rklarar hur F-skatt fungerar fo¨r dig som a¨r eller ska bli fo¨retagare

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom:

  1. Vad F-skatt är och varför den är viktig för dig som företagare
  2. Hur du ansöker om F-skatt – steg för steg
  3. Vad som krävs för att få F-skatt – och vad som kan göra att du blir nekad
  4. Vanliga misstag gällande f-skatt – och hur du undviker dem

Vi tror guiden passar dig som driver eller planerar att starta eget företag – oavsett företagsform.

Tight om tid? Här är det viktigaste från guiden

  • F-skatt är ett måste för att få ta uppdrag som företagare. Utan den riskerar du att inte få betalt.
  • Ansökan görs enkelt hos Skatteverket. Det är gratis, men du måste kunna visa att du bedriver eller kommer att bedriva näringsverksamhet.
  • Du ansvarar själv för att betala in skatt och sociala avgifter. Det ingår i F-skatten.
  • Du kan bli nekad F-skatt om du t.ex. har stora skulder eller inte anses driva näringsverksamhet på riktigt.

Okej, let´s dive in!

Vad är F-skatt och varför behöver du det?

F-skatt (förkortning för företagsskatt) visar att du är en företagare som själv ansvarar för att betala in dina skatter och avgifter.

  • Om du inte har F-skatt, så betraktas du inte som en "självständig näringsidkare" i Skatteverkets ögon. Då måste den som anlitar dig – alltså din kund eller uppdragsgivare – behandla dig som en anställd i vissa avseenden.
  • F-skatt är därför en sorts kvalitetsstämpel. Den visar att du är en seriös aktör och vet vad som gäller.

Exempel: Du fakturerar en kund 10 000 kr. Har du inte F-skatt kan kunden tvingas dra av preliminärskatt och arbetsgivaravgifter, vilket skapar krångel för båda parter.

Så ansöker du om F-skatt – steg för steg

Att ansöka om F-skatt är relativt enkelt, men kräver att du har koll på din verksamhet.

1. Skapa konto på verksamt.se
Här hittar du e-tjänsten för att registrera företag och ansöka om F-skatt.

2. Fyll i din ansökan
– Du ska kunna beskriva verksamheten: vad du ska göra, vilka kunder du vänder dig till och hur du planerar att tjäna pengar. Du behöver också lämna uppgifter om förväntade inkomster och startdatum (ett tips är att ange låga summor, så riskerar du inte hög preliminärskatt i början)

3. Skatteverket bedömer om du bedriver näringsverksamhet. Det innebär att verksamheten ska vara självständig, ha vinstsyfte och bedrivas varaktigt.

4. Beslut skickas till din digitala brevlåda. Normalt inom några veckor. Om du får avslag kan du överklaga.

Vad krävs för att få F-skatt?

Skatteverket gör en bedömning utifrån tre grundkrav:

  • Självständighet – Du ska själv bestämma hur uppdrag utförs.
  • Varaktighet – Verksamheten får inte vara tillfällig.
  • Vinstsyfte – Det ska finnas en realistisk plan att gå med överskott.

Du kan bli nekad F-skatt om du:

  • Har stora skatteskulder eller obetalda avgifter
  • Inte kan visa att du faktiskt kommer att ha kunder eller inkomster
  • Har ett beroendeförhållande till en enda uppdragsgivare (vilket kan tyda på att det är ett dolt anställningsförhållande)

Tips: Skatteverket kan godkänna din F-skatt även om du ännu inte har fakturerat – så länge det finns en tydlig plan.

Vanliga misstag gällande f-skatt – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att ansöka. Det kan leda till att du inte får betalt i tid – eller att kunder tackar nej.
  • Du fakturerar utan att ha F-skatt. Du riskerar att kunden gör skatteavdrag, och du får mindre betalt.
  • Du tror att F-skatt är samma som momsregistrering. Det är två olika saker – och du behöver ofta båda.

Sammanfattning

  • F-skatt är ett måste för att fakturera som företagare.
  • Ansökan sker via verksamt.se och är gratis.
  • Du måste visa att du driver en seriös, självständig verksamhet.
  • F-skatt innebär att du själv betalar skatt och avgifter.
  • Undvik att fakturera innan din F-skatt är godkänd.

Vanliga frågor om F-skatt

Hur lång tid tar det att få F-skatt?

Det tar normalt 2–6 veckor efter att du skickat in en komplett ansökan.

Måste jag ha F-skatt för att starta en enskild firma?

Ja, F-skatt är ett krav för att kunna fakturera som egenföretagare.

Kan jag få F-skatt om jag bara har en kund?

Det är möjligt, men Skatteverket kan ifrågasätta om det verkligen är en självständig näringsverksamhet.

Vad är skillnaden mellan F-skatt och FA-skatt?

FA-skatt är till för dig som både är anställd och driver företag vid sidan av.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.