Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Finansministern om det ekonomiska läget – det här påverkar företagare

Josefin Wallin 2 november, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Finansministern om det ekonomiska läget – det här påverkar företagare

Måndag 31 oktober höll Finansminister Elisabeth Svantesson (M) en pressträff för att ge en överblick av det ekonomiska läget för Sverige. Vi sammanfattar det som påverkar dig som företagare – såsom inflation, elpriser, räntor och åtgärder.

Inför att höstbudgeten ska presenteras så lyfter regeringen en ekonomisk prognos inför detta. Prognosen presenterades under måndagen av Finansminister Elisabeth Svantesson (M). Dessvärre var det en dyster prognos som mötte nyhetssajter och åhörare på plats. Inflationen är hög och vi beräknas nu gå in i en lågkonjunktur.

Dyster prognos utmanar företagen

Övergripande kan man sammanfatta det som att prognosen är ansträngd och dyster. Man bedömer att läget är kritisk och det finns risk att läget dessutom kan förvärras. Hon underströk också vikten av att finanspolitiken just nu är viktig. Den har till uppgift att hantera både en ansträngd ekonomisk situation och en rådande inflation. Här vill man i budgeten skapa handlingsutrymme. Vilket kan tolkas som att de skapar utrymme i budgeten för att kunna gå in med olika åtgärder och förmildrade handlingar om läget skulle förvärras.

Inflationen väntas gå ner 2023

Inflationen är just nu hög vilket beror på bland annat höga energipriser och hög efterfrågan på olika saker. Det som kan ses som positivt i prognosen Svantesson presenterades är att inflationen spås sjunka nästa år. En rörlig inflation gör det svårare för företag att planera sin ekonomi. Det är därmed positivt att den sjunker och förhoppningen är att den blir stabil och inte föränderlig. En hög inflation hämmar köpkraft och investeringar vilket inte är till fördel för svensk ekonomi.

Det ekonomiska läget sammanfattat

  • Räntorna har också höjts. Centralbanker använder detta som en metod för att få grepp om inflationen och i prognosen tror man också på ännu fler räntehöjningar. Vilket givetvis också påverkar dig och ditt företag.
  • Man ser att Sverige kommer att befinna sig i en regelrätt lågkonjunktur 2023. Företag kommer få tufft med ökade kostnader. Dessutom så kommer svensk export få det svårare på grund av en minskad efterfrågad från omvärlden.
  • Man kan komma att behöva strama åt penningpolitiken, och det snabbt. Det har däremot sina potentiella risker. En risk är att man kommer snubbla på sårbarheter i de olika finansiella systemen. Någonting vi helt enkelt kommer att bli varse om så småningom.
  • Fastighetsmarknaden och bostadsmarknadens höga räntor kommer att påverka företagen. Men också privatpersonerna bakom företagen i de svenska hushållen som även de drabbas.

Läs också: Förslag från regeringen: Billigare drivmedel, höjt reseavdrag – och då träder det i kraft

Vad behövs göras?

  • Finanspolitiken menar man nu behöver fylla en viktig funktion. Det är dels att hantera det tuffa ekonomiska läget, men också den höga inflationen.
  • Om inflationen inte sjunker utan ligger kvar kommer företagen behöva räkna med fler räntehöjningar (som en åtgärd för att kyla ner inflationen).
  • Vi bör agera återhållsamt.

Staten kan inte kompensera för dina prisökningar

Staten kommer heller inte att gå in och hjälpa till med alla prisökningar som denna situation bär med sig för dig. De uppger att de varken kan eller bör dela ut kompensationer i för hög grad. När det gäller de extremt höga elpriserna är det ett väldigt utmärkande läge. Här försöker regeringen hitta en balans mellan att ändå kompensera, trots att man genom detta kan spä på inflationen.

  • Regeringen kan inte kompensera för alla dina prisökningar.
  • Elpriserna spås bli ännu högre vintern 2022/23 än förra vintern.
  • Elpriserna pressar företag och hushåll.
  • Det är osäkert att ge en prognos på hur detta utvecklar sig.

Dessa åtgärder planeras

  • Man vill skapa handlingsutrymme. Alltså utrymme i budgeten för att kunna plocka fram "ett ess i rockärmen" i ett krisläge.
  • Återgång till tidigare reseavdrag.
  • Samtidigt som man höjer schablonbeloppet för detsamma. Det tänker man ska kunna gynna de med störst kostnader.
  • Man vill stötta drabbade hushåll och företag.
  • Effektiv energipolitik och fokus på att skapa goda förutsättningar för tillväxt.
  • Mm.

Källa: Pressträff Finansdepartementet

Läs också:Elprisstöd och elräkningsakuten för företag – så mycket pengar kan du få



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.