Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Nyheter

Nya Coronarestriktioner från 1 december - så påverkas ditt företag

Pernilla Säfström 2 december, 2021 2 minuters läsning
Nya coronarestriktioner

Foto: Nya coronarestriktioner

Vilka är de nya Coronarestriktioner som gäller från 1 december 2021 och hur påverkas ditt företag?

En ny smittskyddsåtgärd från 1 december är införandet av möjligheten att använda vaccinationsbevis för inträde till stora arrangemang och sammankomster. Som företagare påverkas du främst om du arrangerar stora event, deltar i stora mässor eller för den delen är ett vaktbolag. Läs vidare!

Nya Coronarestriktioner = vaccinationsbevis

Fortsatt gäller rekommendationerna att stanna hemma vid symptom. Nu rekommenderas även du som är fullt vaccinerad att testa dig vid symptom. Regeringen har även beslutat om en ändring i begränsningsförordningen som innebär att det blir möjligt att använda sig av vaccinationsbevis för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Detta gäller om evenemanget är inomhus och fler än 100 personer deltar. Beslutet är positivt sett till att vaccinationsbevis gör det möjligt att ta in fler deltagare på event än med tidigare begränsningar. Beslutet är även delvis kritiserat eftersom det ställer högre krav på arrangören att ordna med rutinkontroller. Till kritikerskaran hör även ej vaccinerade besökare som tidigare köpt biljetter till tillställningar de nu inte har möjlighet att delta i.

Rutin för kontroll om du arrangerar stora event

Har du ett företag som arrangerar stora event är dessa nya Coronarestriktioner positiva eftersom du kan välja att använda dig av vaccinationsbevis och på så sätt ta in fler deltagare. Då ska du enligt Folkhälsomyndigheten även ha en rutin för hur kontrollen av vaccinationsbeviset och legitimation ska genomföras vid inpassage till arrangemanget. Du kan alltså räkna med större intäkter från fler deltagare men samtidigt en del ytterligare kostnader förknippat med fler fållor, vakter och kontrollanter som krävs. Du bör även informera besökarna om att komma i god tid på grund av eventuella köer.

Möjlighet att inte använda vaccinationsbevis

Du kan också arrangera sammankomster eller offentliga tillställningar inomhus med fler än 100 personer men välja att inte använda dig av vaccinationsbevis. Då behöver du instället vidta andra åtgärder mot smittspridning. Det handlar om de välkända åtgärderna så som tillgång till handsprit eller möjlighet för deltagarna att tvätta händerna. Dessutom:

  • ska deltagarna ha anvisad sittplats,
  • sällskap ska bestå av max åtta personer,
  • sällskap ska kunna hålla ett avstånd om minst en meter till varandra.

Hur får jag ett vaccinationsbevis?

Inom sju dagar efter att du vaccinerat dig kan du logga in med e-legitimation på covidbevis.se. Där kan du hämta, skriva ut eller spara beviset. Det innehåller en QR-kod för smidig scanning när det sedan används. Mer om hur vaccinationsbeviset fungerar för dig som individ kan du läsa i SVT:s guide.

Läs mer omvaccinationsbevis på Krisinformation.se.

Hur blir framtiden efter Corona?Lyssna till framtidsexperten Charlotte Mattfolks scenarion.



ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.