Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Ta med företaget på drömresan

21 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Bucket list

Foto: Bucket list

Känns det lockande att kunna driva ditt företag från andra delar av världen ibland? Som när snön vräker ner hemma? Ingenting är omöjligt. Men det finns en del att tänka på.

Digitalisering och en uppkopplad värld gör att allt fler väljer att bli digitala nomader. Det vill säga ta sin laptop, mobil eller surfplatta och sköta företaget från vilken plats i världen som helst. Kanske något att själv fundera på, för nio av tio som tagit steget uppger att de blivit lyckligare, och sex av tio att de tjänar mer, enligt en undersökning från UpWork.

– Jag skulle vilja säga att alla kan bli digitala nomader. Fast såklart, en kirurg kan ha svårt att operera på distans – även om det faktiskt har gjorts tester just på det, säger Christoffer Persson.

LÄS OCKSÅ: Hon är en digital nomad i LAHan är en av grundarna till nätverket Svenska nomader, som vill sprida kunskap om exakt hur du kan bli en digital nomad. Men, påpekar han, det finns inte ett svar på den frågan:

– Det finns inget facit på frågan: ”Hur kommer jag igång?”, det beror på varje individs förutsättningar.

Nätverket uppstod när Christoffer själv skulle starta eget och ville arbeta som digital nomad.

– Jag hittade ingen bra info om svenska förutsättningar, som försäkringar, bolagsformer och skatter. Det kändes som att det saknades en byggsten för hur svenskar kan bli mer platsoberoende. Så då skapade vi en mötesplats och plattform för personer med liknande frågeställningar.

En viktig sak att reda ut är vad som gäller kring skatt och social-
försäkringar. Även här är svaret individuellt och det är upp till dig att ta kontakt med myndigheterna.

LÄS OCKSÅ: Se upp för dubbelbeskattning

– Det är som gjort för tolkningar. Det finns regler och jäkligt många undantag. Det är du som ansvarar för att det blir rätt, och det görs en individuell bedömning som man får vänta in. Det ligger på ditt bord att ta tag i. (Läs mer om det på sidan 22).

Förutom allt praktiskt måste du också se till att dina kunder känner sig trygga med att du inte längre finns i landet. Brukar du inte jobba på deras kontor är skillnaden egentligen inte så stor, men det kan ändå kännas så för kunden. Så det är viktigt att lyfta frågan och bemöta eventuell oro, menar Christoffer.

– Det händer att folk tittar konstigt på en om man säger att man sitter på Bali och jobbar. Men ett arbete är något man gör, inte en plats. Ta ett snabbt samtal med kunden och berätta om dina förutsättningar och prata om hur ni kan fortsätta bedriva ett bra samarbete.

När du är iväg tipsar Christoffer om att ha tätare avstämningar än vanligt. Det handlar om att hålla
kontakten levande för att öka kundens trygghet, menar han. Är du hemma i Sverige en sväng så passa på att träffa kunden och ta en fika.

LÄS OCKSÅ: Kan jag driva mitt företag från Barcelona

– Man ska inte förringa det personliga mötet, det går inte att ersätta med digitala hjälpmedel.

Ett vanligt problem är att hitta passande arbetsplatser med tillräckligt bra wifi. Christoffer tipsar om apparna Foursquare, Work Hard Anywhere, Workfrom och CoWorker.

– Så fort wifi inte funkar och du blir en börda för den som anlitar dig blir det ett problem att du sitter på distans. Det blir svårare att behålla och hitta nya kunder. Så ge dig god tid att göra ordentlig research; sök upp arbetsplatser och markera ut dem på en karta. Jag har haft tio minuter till ett möte och sprungit i panik i en stad jag aldrig varit i. Det rekommenderar jag inte.

En annan knäckfråga brukar vara struktur och disciplin. Speciellt om du reser mycket finns risken att du vaggas in i en förvrängd verklighet där du är på semester, säger Christoffer.

– Det är något jag tror man verkligen måste fundera på:
Är jag en person som kan ha det så här eller behöver jag hjälp? Man får träna, och inse att man kanske behöver ha fasta jobbtider även utomlands. Använd digitala verktyg för att strukturera ditt jobb och bli mer effektiv.

Har du bestämt dig för att du vill satsa så är allra första steget att sätta ett mål, menar Christoffer.

Till exempel: ”Från och med om fem månader ska jag kunna jobba platsoberoende.”.

– Under tiden fram till målet gäller det att göra saker som tar dig närmare det. Läs artiklar, träffa människor, plocka upp podcast-
avsnitt. Då kommer du att skapa förutsättningarna, mer eller mindre omedvetet. Sedan är det bara att försöka bränna livbåtarna och kasta sig ut.

5 kom igång-råd från Christoffer

  1. Säkra telefonen
    Kolla om du kan behålla ditt svenska abonnemang i det land som du ska till. Lås upp din telefon så att du kan använda lokala simkort eller satsa på
    online-telefoni, till exempel via Skype.
  2. Skaffa lurar
    Överväg att investera i ett par riktigt bra hörlurar då du kan behöva arbeta på platser där du måste kunna stänga ute störande ljud.
  3. Överväg VPN
    När du kopplar upp dig över trådlösa nätverk, till exempel från ett kafé eller på hotellrummet, finns det alltid en risk att någon kommer åt din dator. Med en VPN-tjänst krypteras din internettrafik så att ingen obehörig kan se den.
  4. Skaffa backup i molnet
    Se till att börja spara säkerhetskopior av alla viktiga dokument på en plats utanför din dator, till exempel via Dropbox, Google drive eller OneDrive.
  5. Se över försäkringarna
    Kolla upp vilket skydd du har från din hemförsäkring och företagsförsäkring och om du eventuellt behöver komplettera detta.
AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.